Avverkning (slutavverkning)
Nekad avverkning pgu tjäder
mån 20 maj 2024, 08:44#844528Finns i och för sig inte många som kan kallas jägare idag.

mån 20 maj 2024, 09:19#844535Ja det är klart det finns rötägg bland jägare men dom flesta håller sig till lagen och vill ha en bra viltstam. Finns väl inget godare än viltkött.
lör 15 jun 2024, 06:27#847094Uppdatering
Efter att tillsammans med en skogsrådgivare gjort en noggrann inventering av den angivna tjäderspelplatsen och inte trots tre besök; dag, skymning och gryning, inte sett någon tjäder eller spår av tjäder lämnade vi in en rapport samt filmer från platsen, fick jag avverkningstillstånd enligt den ursprungliga anmälan.
Efter tre timmars letande hittade vi en (1) bit spillning, inga fjädrar och såg inga betade toppar. Redovisade även att det inte fanns någon av de kriterier (myrkant, kjolgranar m.m.) som brukar utmärka tjäderspelplatser.
Efter att tillsammans med en skogsrådgivare gjort en noggrann inventering av den angivna tjäderspelplatsen och inte trots tre besök; dag, skymning och gryning, inte sett någon tjäder eller spår av tjäder lämnade vi in en rapport samt filmer från platsen, fick jag avverkningstillstånd enligt den ursprungliga anmälan.
Efter tre timmars letande hittade vi en (1) bit spillning, inga fjädrar och såg inga betade toppar. Redovisade även att det inte fanns någon av de kriterier (myrkant, kjolgranar m.m.) som brukar utmärka tjäderspelplatser.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).