Avverkning (slutavverkning)

40% av Akelius avverkningar i norr stoppas

58 inlägg 18637 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest

Re: 40% av Akelius avverkningar i norr stoppas

Tralsmo  
charger skrev:Har man köpt stora arealer röjskog och skog med höga naturvärden behövs kanhända ändå
Ett kassaflöde från skogen för att hålla igång ruljansen, skogsvård vägunderhåll och personal
Kostar en del.

De har du rätt i föralldel.

Men att man me så stora arealer som Akelius skaffat sig skulle gå sämre än +-0 efter skogsskötsel å vägunderhåll kan ja inte tänka mig.
Den stora värdeökningen borde väl ligga i tillväxten och att sköta de exemplariskt.
De borde han ju ha råd att vänta på.

Dessutom om de nu stämmer att han fått back på 40% av anmälningarna har han ju 60 kvar.
Ja vet inte att ja hört hur många hektar de handlar om men de vore ju intressant att veta.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Badger  
#832916Kanske har Akelius svängt om helt och anlagt en altruistisk välgörarlinje. Kanske har jag helt fel om Akelius. Eller så är det ett försök till någon slags PR kupp, men jag läste iaf nyss att Akelius köpt in en skolkoncern och ska stoppa utdelningarna och helt rikta målen mot utbildningskvalitet. 👍

https://www.expressen.se/ekonomi/han-ko ... utdelning/

Ser vi början på en total omsvängning i hans vinstmaximeringsstrategi? Kommer han att skapa något fantastiskt av sina 30000 ha och rädda skogsbranschens rykte också? I så fall ändrar jag givetvis min uppfattning. 👍

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832917Han kanske ser kunskap hos folk som ett värde före utdelning.

Användarvisningsbild

Elis76  
#832935På sidan 79 i bifogade dokument finns information om den Svenska befolkningen med skogsvetenskaplig högskoleutbildning.

Observera att dokumentet är från 2017 med sikte på 2035.

https://www.scb.se/contentassets/60312e5030114512b5b58a94a4ae25e2/uf0515_2017i35_br_am85br1701.pdf

Användarvisningsbild

Badger  
bengt.a skrev:Han kanske ser kunskap hos folk som ett värde före utdelning.

Kan finnas olika förklaringar, men han talar mycket om elever, mindre klasser och annat som definitivt inte ligger i linje med vad skolkoncerner brukar säga när de öka sin vinst. Så det här måste följas med intresse.

Bosse1  
#859480Citat från Akelius.

”Att äga skog är sedan något år inte en investering utan ett lotteri. Jag avråder från att köpa skog så länge som myndigheter kan konfiskera ditt ägande”, skriver Roger Akelius.

Användarvisningsbild

Lappskog  
#859485Man kanske ska vara tacksam för nu har vi vanliga dödliga en chans att köpa när det dyker upp ngt intressant, det är ju omöjligt för en vanlig person att vinna en budgivning mot Akelius. Om han skulle börja tycka att det är köpläge igen är risken att vi får vi snällt se på.

Användarvisningsbild

Elis76  
Lappskog skrev:Man kanske ska vara tacksam för nu har vi vanliga dödliga en chans att köpa när det dyker upp ngt intressant, det är ju omöjligt för en vanlig person att vinna en budgivning mot Akelius. Om han skulle börja tycka att det är köpläge igen är risken att vi får vi snällt se på.

Du kan visst vinna en budgivning mot Akelius, det är inte särskilt svårt.

Användarvisningsbild

Lappskog  
#859488Jag antar att du menar att Akelius inte har ngt specifikt intresse för en enskild fastighet och andra därför kan vara villiga att betala ett högre pris än han? Speciellt om en granne vill sälja så får man passa på även om det känns dyrt (om banken tillåter det). Om man däremot vill göra tillköp längre bort så är det svårare att bjuda ett pris som är svårt att räkna hem även om man är intresserad. Det är ju inte ofta det kommer möjligheter i grannskapet.

Användarvisningsbild

Elis76  
#859489Som boende i BD-län kontaktar Du helt enkelt Länsstyrelsen i Luleå och hänvisar till "bättre rätt" att fövärva fastigheten med hänvisning till jordförvärvslagen.
Länsstyrelsen kan då stoppa fastighetsköpet eller tvingas lösa ut fastigheten - sedan bjuder du på fastigheten det du tycker den är värd. Går köpet tillbaka, får säljaren antingen låta bli att sälja fastigehten alternativt godkänna ett nytt bud från en köpare som bor inomsocknes och uppfyller kriterierna i jordförvärvslagen men bjuder lägre än Akelius.
Akelius har köpt så många fastigheter så han kan inte lova att skriva sig på alla.

Användarvisningsbild

Lappskog  
#859490Tack, jag visste inte att det gick att göra så. Nu har jag lärt mig ngt nytt.

Användarvisningsbild

Elis76  
Lappskog skrev:Tack, jag visste inte att det gick att göra så. Nu har jag lärt mig ngt nytt.

Jag har diskuterat det ingående med ansvariga på Länsstyrelsen i Luleå.

hfab  
#859509Akelius har tydligen planer på att avverka i närheten av mig.
Ska bli spännande att se om det blir något tillstånd för avverkning

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).