Avverkning (slutavverkning)
Köpstopp
lör 28 mar 2026, 19:18#908252MRskog . I norr ser ägarstrukturen av skog lite annorlunda ut. 34% av skogen är privatägd. SCA, Sveaskog och andra bolag äger en massa skog % och det påverkar virkespriset. Jag vet personligen en virkesköpare som jobbat länge som nämnt att han haft köpstopp. Nu sträcker finska Stora Enso sina tentakler längre österut förutom gränskommunerna och det ökar konkurrensen. Det var bla strid på kniven om mina gallringsskogar med mera.
TS

lör 28 mar 2026, 21:18#908256
Antagligen för att det ligger oerhörda mängder tall i Rundvirkes huvudgeografi. Det finns tillräckligt med liggande så att säga. Köpa poster på lista och avdrag för drivning går nog men att begöra fasta priser i stormgeografin är nog inte lätt. Det finns för mycket liggande.
Jag vet inte var trådskaparen har sin skog men det kan kanske höra ihop?
isteskog skrev:Har hört att Rundvirke har köpstopp på AU:n med tallskog. Iaf med omedelbar avverkning.....
Antagligen för att det ligger oerhörda mängder tall i Rundvirkes huvudgeografi. Det finns tillräckligt med liggande så att säga. Köpa poster på lista och avdrag för drivning går nog men att begöra fasta priser i stormgeografin är nog inte lätt. Det finns för mycket liggande.
lör 28 mar 2026, 21:33#908259Mellanskog har även köpstopp inom stormområdet tills man hunnit ta hand om allt virke som blåste ner vid stormen Johannes.
Detta har jag länkat till i en annan tråd.
Detta har jag länkat till i en annan tråd.
Usus magister est optimus
sön 29 mar 2026, 07:09#908263Stämmer det, Hälsingland!
Contårta skrev:isteskog skrev:Har hört att Rundvirke har köpstopp på AU:n med tallskog. Iaf med omedelbar avverkning.....
sön 29 mar 2026, 07:43#908264Bra tänkt av Mellanskog. Hjälp medlemmarna först och öka inte på lagernivåerna. Exportera timmer ut ur området. Det bådar gott för framtiden att Mellanskog agerar som en riktig skogsägarförening och sätter medlemarnas lönsamhet i sitt skogsbruk främst.
BM 868, MF 265 & Grålle, Häst, Stihl 362, Hva 242xp & 246, Partner R22 & R14.
sön 29 mar 2026, 17:56#908277
Det torde väl inte vara ett problem att kontraktera stående skog och meddela att man tar den när den liggande är upparbetad?
Det ligger i alla intresse att få bort det liggande i första hand så det är fler än Mellanskog som jobbar för det.
MNskog skrev:Bra tänkt av Mellanskog. Hjälp medlemmarna först och öka inte på lagernivåerna. Exportera timmer ut ur området. Det bådar gott för framtiden att Mellanskog agerar som en riktig skogsägarförening och sätter medlemarnas lönsamhet i sitt skogsbruk främst.
Det torde väl inte vara ett problem att kontraktera stående skog och meddela att man tar den när den liggande är upparbetad?
Det ligger i alla intresse att få bort det liggande i första hand så det är fler än Mellanskog som jobbar för det.
mån 30 mar 2026, 07:47#908303
Nej men ofta uppstår då tanken att vi tar med det här stående skogen när vi ändå är här och upparbetar vindfällen. Det är även ofta ett krav från markägaren för att sälja stående skog nu mitt i upparbetningen. På det viset förskjuts arbetet och andelen markägare som får blånadsskador ökar när inte arbetet har påbörjats innan hösten.
Contårta skrev:MNskog skrev:Bra tänkt av Mellanskog. Hjälp medlemmarna först och öka inte på lagernivåerna. Exportera timmer ut ur området. Det bådar gott för framtiden att Mellanskog agerar som en riktig skogsägarförening och sätter medlemarnas lönsamhet i sitt skogsbruk främst.
Nej men ofta uppstår då tanken att vi tar med det här stående skogen när vi ändå är här och upparbetar vindfällen. Det är även ofta ett krav från markägaren för att sälja stående skog nu mitt i upparbetningen. På det viset förskjuts arbetet och andelen markägare som får blånadsskador ökar när inte arbetet har påbörjats innan hösten.
BM 868, MF 265 & Grålle, Häst, Stihl 362, Hva 242xp & 246, Partner R22 & R14.
mån 30 mar 2026, 10:44#908311Hur e det me nån slags samarbete mellan bolagen nu för tiden? Kan samma maskin lag även ta grannens vindfällen när dom e på plats även om grannen säljer till ett annat bolag för att hålla nere flyttkostnad ifall det e mindre volymer?
Vet när vi va i både Gudrun o Per stormarna så va det fruktansvärt dåligt samarbete mellan bolag o dela på maskiner på en liten yta. Vi kunde köra en vindfällen avverkning som sålde exv till Vida medans grannen på andra sidan stenmuren sålde till Södra,men att vi kunde ta det samtidigt när vi va där gick inte för sig utan grannen fick snällt vänta
Vet när vi va i både Gudrun o Per stormarna så va det fruktansvärt dåligt samarbete mellan bolag o dela på maskiner på en liten yta. Vi kunde köra en vindfällen avverkning som sålde exv till Vida medans grannen på andra sidan stenmuren sålde till Södra,men att vi kunde ta det samtidigt när vi va där gick inte för sig utan grannen fick snällt vänta
mån 30 mar 2026, 15:18#908322Ja håller nog med @skogsola.
Tror inte att bolagen är intresserade av de.
Sen är de en annan sak som spelar roll å har debatterats här på forumet i andra sammanhang.
De är att etableringskostnaderna är fasta för entreprenören.
100meter eller 2mil är samma ersättning för entreprenören. De har ju förvisso diskuterats va skogsägaren får betala kanske är nåt annat.
Sen är de ju som sagt att rutterna är spikade i grova drag å Inget bolag vill nog dela med sig för de är inte säkert att de går jämnt upp med bytena.
Som entreprenör har man ju kontraktet å leva upp till med volymer som är övenskommna.
I stormskog görs de väl iochförsig undantag från detta om de är besvärligt å tidsödande.
Tror inte att bolagen är intresserade av de.
Sen är de en annan sak som spelar roll å har debatterats här på forumet i andra sammanhang.
De är att etableringskostnaderna är fasta för entreprenören.
100meter eller 2mil är samma ersättning för entreprenören. De har ju förvisso diskuterats va skogsägaren får betala kanske är nåt annat.
Sen är de ju som sagt att rutterna är spikade i grova drag å Inget bolag vill nog dela med sig för de är inte säkert att de går jämnt upp med bytena.
Som entreprenör har man ju kontraktet å leva upp till med volymer som är övenskommna.
I stormskog görs de väl iochförsig undantag från detta om de är besvärligt å tidsödande.
mån 30 mar 2026, 15:40#908323
Mitt minne från tiden efter stormen Gudrun är att direktiven till entreprenörerna var att inte hugga en pinne stående skog, om det inte behövdes för framkomligheten, eller om det redan lutade kraftigt. Detta då volymerna som skulle hanteras redan var tillräckligt omfattande ändå på totalen. Om sedan någon enskild markägare högg några stående träd extra av någon anledning var det nog ingen som hade koll på det, men prisnivån på virket där och då lockade nog inte många att avverka mer än nödvändigt.
Sett ur ett upparbetningsperspektiv så är ju en storm som orsakar något liknande rovgallring/luckhuggning över stora arealer knepigare än en dito som fäller större volymer på mer koncentrerade ytor (både med avseende på avverkningskostnad, maskinkapacitet och vad man ska göra med beståndet framgent).
MVH
Alias
Skogsola skrev:Förstår resonemanget. Flyttkostnaden för att hugga t,ex 100m3 vindfällen blir hög. Kan man hugga 200m3 till blir kalkylen smakligare.
Mitt minne från tiden efter stormen Gudrun är att direktiven till entreprenörerna var att inte hugga en pinne stående skog, om det inte behövdes för framkomligheten, eller om det redan lutade kraftigt. Detta då volymerna som skulle hanteras redan var tillräckligt omfattande ändå på totalen. Om sedan någon enskild markägare högg några stående träd extra av någon anledning var det nog ingen som hade koll på det, men prisnivån på virket där och då lockade nog inte många att avverka mer än nödvändigt.
Sett ur ett upparbetningsperspektiv så är ju en storm som orsakar något liknande rovgallring/luckhuggning över stora arealer knepigare än en dito som fäller större volymer på mer koncentrerade ytor (både med avseende på avverkningskostnad, maskinkapacitet och vad man ska göra med beståndet framgent).
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 30 mar 2026, 16:05#908325Ja minns ochså samma som @alias när de gällde Gudrun.
De va såpass omfattande att de räckte gott me de som låg.
Mycke lades ju under vatten å tog ett antal år å förbruka. De blandades ut me prima virke senare fick jag uppfattningen om.
Efter de kom en period när kanterna skulle rätas ut. Tyvärr dröjde de inte länge förrän kanterna va orätade igen.
De va såpass omfattande att de räckte gott me de som låg.
Mycke lades ju under vatten å tog ett antal år å förbruka. De blandades ut me prima virke senare fick jag uppfattningen om.
Efter de kom en period när kanterna skulle rätas ut. Tyvärr dröjde de inte länge förrän kanterna va orätade igen.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar