lör 12 jul 2025, 20:20#887594Finns det plats och material att jobba med så kan en 20-25 tons bandgrävare uträtta underverk.
Är det trångt eller enbart berg och mosse, då är det värre.
Avverkning (slutavverkning)
Behov av väg över grannes mark vid slutavverkning

Re: Behov av väg över grannes mark vid slutavverkning
sön 13 jul 2025, 09:40#887615Lägg pengarna på att göra iordning ett eget avlägg på din egen mark istället för att betala tjuriga grannar för att transportera virket över deras mark. Avlägget har du säkert nytta av senare vid ev avverkning.
mån 14 jul 2025, 11:32#887687Om den sommarstugan är avstyckad sist, så är det mycket möjligt att du har servitut över deras mark. Se till att få ut handlingarna för sommarstugefastigheten, där skall det stå.
Självvald väg i egen skog
mån 14 jul 2025, 12:04#887691Äldre servitut, som är inskrivna i fastighetsregistret, gäller också även om de är gamla, men det kan vara svårare för en ny fastighetsägare att upptäcka dem om de inte har förnyats.
Risken finns då att servitutet upphört.
Risken finns då att servitutet upphört.
mån 14 jul 2025, 13:31#887698Är de med i avstyckningen så gäller det än idag, då det är officialservitut.
Förekommer regelbundet att Lantmäteriet hittar 100+ år gamla servitut - tex från skifte av skog på 1700-talet - som ingen kom ihåg, och då ritas in på kartan.
Ja oftast är det väl samfällda vägar, och inte servitut förstås.
Förekommer regelbundet att Lantmäteriet hittar 100+ år gamla servitut - tex från skifte av skog på 1700-talet - som ingen kom ihåg, och då ritas in på kartan.
Ja oftast är det väl samfällda vägar, och inte servitut förstås.
Självvald väg i egen skog
mån 14 jul 2025, 16:41#887711Har begärt ut lite mer handlingar och får se om det blir lite tydligare då. Har inte erfarit några som helst problem med grannar tidigare (annat än undantagsvis med någon sommarstugegäst som blivit besviken över att svampstället är förstört efter en avverkning). Jag tycker det brukar vara väldigt lätt att hitta samsyn och samförstånd kring grejer, så hela den här historien har förvånat mig litegrann. Det kanske är för att jag är utbo och inte träffat grannen personligen ÄN, men oavsett så måste jag ju börja utreda lite för att skydda värdet av den stående skogen...
TS
mån 14 jul 2025, 20:26#887728Lantmäteriet gick ut med en information, för ca 20 år sedan, att man var nödd och tvingad att se över sina servitut annars riskerade de att upphöra.
Vilken typ av servitut det gällde är för mig okänt - kanske det är något liknande nedan.
3. Övergivande: Om servitutet inte har nyttjats under en längre tid och omständigheterna tyder på att det har övergetts kan det upphöra
Vilken typ av servitut det gällde är för mig okänt - kanske det är något liknande nedan.
3. Övergivande: Om servitutet inte har nyttjats under en längre tid och omständigheterna tyder på att det har övergetts kan det upphöra
mån 14 jul 2025, 20:32#887731Jag lär bli varse på något sätt. Alla som jag pratat med som varit skogligt kunniga, har argumenterat för att enda rimliga lösningen är att gå över grannen. Så ifall det krävs känner jag mig rätt lugn med att få tillgång till skogen - och det gör ingen större skada om den står där så länge.
Vill också tacka alla hjälpsamma forumdeltagare i tråden. Det är väldigt värdefullt för mig att vettigt folk med mycket erfarenhet delar med sig av sina kunskaper, och dessutom gör det på ett vänligt och ödmjukt sätt.
Stort tack alla, det här är när Skogsforum är som bäst tycker jag!
Vill också tacka alla hjälpsamma forumdeltagare i tråden. Det är väldigt värdefullt för mig att vettigt folk med mycket erfarenhet delar med sig av sina kunskaper, och dessutom gör det på ett vänligt och ödmjukt sätt.
Stort tack alla, det här är när Skogsforum är som bäst tycker jag!
TS
tor 24 jul 2025, 13:47#888472Rusta din egen väg, eller skota virket till allmän väg på din egen mark.
tor 24 jul 2025, 15:54#888481Varför påtvinga sig nyttjanderätt till annans mark om du själv kan iordningställa en väg.
Skogsbilväg är ALLTID långsiktigt en GOD ekonomisk investering.
Men Snål han spar sedan F*n han tar.
Skogsbilväg är ALLTID långsiktigt en GOD ekonomisk investering.
Men Snål han spar sedan F*n han tar.
fre 25 jul 2025, 09:23#888527Apropå nyttjanderätt så är det ungefär så jag tänker själv också, och det är därför jag vid andra tillfällen lagt närmare miljonbelopp på att rusta och bygga nya skogsbilvägar. Även i detta fall var min utgångspunkt att jag skulle ordna väg på befintlig traktorväg, men det verkar vara väldigt svåra markförutsättningar för det, vilket beskrivits ingående ovan.
Vad gäller ditt påstående "Skogsbilväg är ALLTID långsiktigt en GOD ekonomisk investering" så är jag inte beredd att hålla med. Investeringar i infrastruktur av alla dess slag måste mätas mot en rimlig kapitalkostnad. För mig som inte har obegränsat med pengar, så tycker jag det funkat rätt bra hittills att väga olika alternativ mot varandra när kapital ska investeras - även om jag personligen är beredd att göra visst avkall på kalkylräntan om det innebär att jag får ett bättre vägnät på en fastighet.
Vad gäller ditt påstående "Skogsbilväg är ALLTID långsiktigt en GOD ekonomisk investering" så är jag inte beredd att hålla med. Investeringar i infrastruktur av alla dess slag måste mätas mot en rimlig kapitalkostnad. För mig som inte har obegränsat med pengar, så tycker jag det funkat rätt bra hittills att väga olika alternativ mot varandra när kapital ska investeras - även om jag personligen är beredd att göra visst avkall på kalkylräntan om det innebär att jag får ett bättre vägnät på en fastighet.
TS
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).