Avverkning (slutavverkning)

Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

65 inlägg 22934 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

jannee  
#801333Jag har läst paragraf 5
Hittar inget om att man räknar in små hyggen till ett stort, endast att hyggen över 0,5 ha ska anmälas.
Tånde I dina inlägg låter det som att du är expert och att 60 åriga skogsinspektörer som jobbar på SS har fel, om så är, bevis, tack.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801334Går du under paragraf 5 oavsett om det är för att du hugget enstaka träd eller gjort flera mindre hyggen så krävs hyggens anmälan oavsett vad dina konsulenter säger. De gör en fjärranalys och får de en träff att skogen är för hårt driven antingen av att man hugget fått storm eller baggar är det ytan som är skadad/åtgärdad som är det de går på.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801341Har mindre än 50 ha, nog fasen är det anmälan på 0,5 ha.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801343Givet är det så. Blev rörigt när någon blandade in ransonerings bestämmelserna.

Användarvisningsbild

Helenaa  
#801348Tack för all input och engagemang!

TS
Användarvisningsbild

Contårta  
jannee skrev:Har Contårta rätt har SS fel.
Min info kommer från en skogsvårdskonsulent, varifrån kommer din Contårta?

Från skogsvårdslagen 😂

Om du hugger luckor i din granskog pga granbarkborre, exv. två luckor på 50x50 meter så är den totala arealen 5000 m2 eller en halv hektar. Så klarar du dig. Hugger du en till mindre lucka så passerar du en halv hektar och är skyldig att anmäla. Oavsett avstånd mellan luckorna - så länge de är inom samma kommun. För annars är de i olika brukningsenheter och du kan hugga en halv hektar i vardera kommun.

Avstånden du skriver om är säkert de avståndet om maximalt 100 meter mellan delar av samma avverkningsanmälan. Har du 102 meter så krävs två separata anmälningar då de två områdena betraktas som två olika behandlingsenheter.

Jag tror att konsulenten missförstått din fråga eller så har du missförstått hen.

#801354Ange gärna var du hittat detta. Det låter inte som en lagtext.

jannee  
#801355Tror att både Contårta och Tåndemåla är ute på lite hal is.
Även jag vill se en KLAR och TYDLIG lagtext, och inga hänvisningar hit eller dit som inte säger ett skvatt.
Om jag har fel ger jag mig gärna men om inte så fortsätter jag som jag gjort de senaste åren - i alla fall efter 2018.
Inte f*n hugger man mer än nödvändigt men verkligheten är nog lite annorlunda här i öster mot västra Sverige.

Användarvisningsbild

Elis76  
#801357När jag ögnar igenom lagtexten till Skogsvårdslag (1979:429) hittar jag inget om 0,5 hektar.
https://lagen.nu/1979:429

Skogsstyrelsen anger däremot 0,5 hektar som gräns för avverkningsanmälan av ett sammanhängande område. Hur det skall tolkas kan nog bara Skogsstyrelsen svara på även om vi diskuterar det i denna tråd.
https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/anmalan-eller-ansokan/din-avverkningsanmalan/#:~:text=Som%20skogs%C3%A4gare%20%C3%A4r%20du%20skyldig,som%20beh%C3%B6ver%20skyddas%20inom%20omr%C3%A5det.

Användarvisningsbild

Contårta  
Elis76 skrev:När jag ögnar igenom lagtexten till Skogsvårdslag (1979:429) hittar jag inget om 0,5 hektar.
https://lagen.nu/1979:429

Skogsstyrelsen anger däremot 0,5 hektar som gräns för avverkningsanmälan av ett sammanhängande område. Hur det skall tolkas kan nog bara Skogsstyrelsen svara på även om vi diskuterar det i denna tråd.
https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/anmalan-eller-ansokan/din-avverkningsanmalan/#:~:text=Som%20skogs%C3%A4gare%20%C3%A4r%20du%20skyldig,som%20beh%C3%B6ver%20skyddas%20inom%20omr%C3%A5det.

Jag hinner inte kolla nu men det kanske står i någon tillhörande förordning att 0,5 gäller?

Användarvisningsbild

rokon  
#801367Jag ställer frågan till SkogsforumAI hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801369Här tar jag min tolkning. Den kan vara helt fel eller så är det någon annan som har fel.

Det står inget om anmälan överhuvudtaget i skogsvårdslagen utan detta tars upp i skogsstyrelsen möjligheter att efterse lagen.

Anmälan eller ansökan
När du sköter din skog behöver du anmäla vissa åtgärder i förväg till Skogsstyrelsen.

Föryngringsavverkning
Föryngringsavverkning som är ett halvt hektar eller större ska du anmäla till Skogsstyrelsen. Anmälan ska även göras när föryngringsavverkning sker på grund av att skogen skadats. Röjning, gallring och blädning som främjar skogens utveckling behöver däremot inte anmälas.

jannee  
#801402Jag har i alla fall mitt på det torra eftersom jag redan fått information om hur jag ska beräkna detta med mindre hyggen som ligger avskilt - mer än 50 meter, från varandra.
Men för dem som ändå tvivlar är det inte värre än att DU kan slå SS en signal så får du höra vad som gäller inom ditt område.
Skogsinspektörer kan ha olika åsikter, precis som Tåndemåla vilket kan göra ett samtal värdefullt.

#801406Det skulle kunna dyka upp någon rabiat konsulent som tolkar likt Tåndemåla. Följden skulle bli att:
1. Myndigheten skulle dränkas i anmälningar.
2. Maskinerna skulle flyttas kors och tvärs i väntan på att sex veckor ska förflyta när någon vindfällskant ska rensas.
3. Många sådana kanter skulle bli liggande till fromma för barkborre och mera död ved.
4. Rättegångssalarna skulle fyllas med skogsägare som haft någon stormlucka på någon tiondels hektar.
Det är inte omöjligt att det kan bli så. Skogsbrukets fiender har gradvis flyttat fram sina positioner under befintlig lagstiftning. Samtidigt så finns det röster inom myndigheten som vill avskaffa anmälningsplikten. För att det är ett tungrott system med tveksam nytta.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#801415Finns det rättsfall som kan visa var gränsen går. Har inte på många år sett något fall där man blivit dömd för att ha huggit lite över gränsen på 0,5 ha. Ej heller för att man gjort en för hård sistagallring.
Vad var och en har för uppfattning är ointressant men prejudicerande rättsfall är viktiga.
Tycker f.ö att 0,5 ha är för liten ytan att behöva avverkningsanmäla.
Och med våra knärotsinventerare igång på minsta hyggesanmälan stannar skogsbruket av i vårt område i alla fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).