Avverkning (slutavverkning)

Måste Man Ha Motorsågskörkort?

125 inlägg 46107 visningar 20 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

hfab  
#739591Williamm

" (upp till max dubbla svärdslängden, ca 65 cm stubbdiameter vid 13” svärd)"
Läs hela meningen igen.

Har du 15" svärd vad blir då dubbla svärdlängden?

Du får inte haka upp dig på hur stora träden är.

Oavsett vilket plastkort du har så får du inte utföra arbeten som du inte har kunskap och kompetens för.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Williamm skrev:"Kunskaper och färdigheter att rekognosera, planera och genomföra trädfällning av ”normala” träd av varierande storlek med god kontroll och säkerhet. (upp till max dubbla svärdslängden, ca 65 cm stubbdiameter vid 13” svärd)"

Det är vad du lär dig, ja.

Finns inga begränsningar i diameter för kortet.

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Du menar förstås sina höga kameler..😃

Om dom är i öknen och fäller sandal🐫

🤣🤣 du menar väl dadelpalmer.

Användarvisningsbild

Williamm  
Mangan skrev:
Williamm skrev:"Kunskaper och färdigheter att rekognosera, planera och genomföra trädfällning av ”normala” träd av varierande storlek med god kontroll och säkerhet. (upp till max dubbla svärdslängden, ca 65 cm stubbdiameter vid 13” svärd)"

Det är vad du lär dig, ja.

Finns inga begränsningar i diameter för kortet.

Det är just det. Jag trodde det först och fick veta att det inte var så av läraren.

Och det var det jag trodde frågan gällde först. Men jag missuppfattade lite.

Användarvisningsbild

Williamm  
hfab skrev:Williamm

" (upp till max dubbla svärdslängden, ca 65 cm stubbdiameter vid 13” svärd)"
Läs hela meningen igen.

Har du 15" svärd vad blir då dubbla svärdlängden?

Du får inte haka upp dig på hur stora träden är.

Oavsett vilket plastkort du har så får du inte utföra arbeten som du inte har kunskap och kompetens för.

Precis! Men det jag tolkade fel och trodde det var det frågan gällde.

tallen100  
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Du menar förstås sina höga kameler..😃

Om dom är i öknen och fäller sandal🐫

🤣🤣 du menar väl dadelpalmer.

Dom slöar inte kedjan lika mycket som sandalen🩴😅

Magnus_A  
leifa.k skrev:Lyfter tråden. Har nu fixat A+B för att få kvittens på någon sorts laglighet. OBS, jag är inget huggarproffs, jag är en glad amatör. Detta kort för mig innebär att jag hos 3st skogsägare runt mig ökar möjligheten dramatiskt att få ta hand om enstaka träd, ta hem såga upp och bygga med. Då slipper de anlita någon yrkesman som kommer ut och tar hand om dessa träd. Win win typ, och jag älskar detta! Det är så illa att jag sågar mera än jag kan ta hand om.. Nåja. ni har nog sett mina tidigare inlägg om hur jag tar ned träd mellan kraftledning och uthuslänga, typ 10-15m mellan bägge, fälla träd som får lägga sig mot ett annat, modifiera stubben så att man kan dra ned trädet med traktor. Jag söker på nätet vad man kan få göra när man har A+B-kort. Hittar bara om mera yrkesmässigt, skogsägare, arbetsgivaransvar osv. Min fråga gäller, får jag såga ned/ansa ett träd hos grannen, i husvagnsföreningen osv. Händer något tokigt med trädfällning i en förening så ställs ju föreningens styrelse till ansvar om inte trädfällaren har A+B. Hur ser det ut hos grannen, föreningen om det går illa för trädfällaren med materiella, personliga skador? Måste det finnas något skrivet mellan mig o husvagnsföreningen. Det har jag inte hittat något om.
Om jag har behörighet, något illa händer, vad händer då? Jag har inga speciella försäkringar för dylika missöden. Det ni läser om nu är en 60+ årig man som vill bli seriös!

Du pratar om två olika saker här.
Arbetsgivaren (samfälldheten eller enskild tomtägare) måste kunna visa att de anlitat personal med dokumenterad tillräcklig kunskap. Det enda praktiska sättet att göra detta på, (för en förening) är att se till att folk som fäller träd på föreningens mark har motorsågskörkort.
Sen om det händer något är ju försäkringsfrågan en annan. Motorsågskortet friskriver inte fällaren från ansvar.

Ewol  
Magnus_A skrev:.
Sen om det händer något är ju försäkringsfrågan en annan. Motorsågskortet friskriver inte fällaren från ansvar.

Om jag förstår försäkringsfrågan rätt så behöver fällaren ha ansvarsförsäkring om han gör fällningen mot betalning.
Och man gör det ideelt för t ex en förening eller granne så räcker vederbörandes försäkring för att ha fullgott skydd.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Ewol skrev:
Magnus_A skrev:.

Om jag förstår försäkringsfrågan rätt så behöver fällaren ha ansvarsförsäkring om han gör fällningen mot betalning.
Och man gör det ideelt för t ex en förening eller granne så räcker vederbörandes försäkring för att ha fullgott skydd.

Fällaren behöver till att börja med registrera ett företag innan denna börjar utföra arbeten mot betalning. Arbetar man ideellt mot en förening så uppstår ändå ett förhållande liknade det mellan arbetsgivare och arbetstagare och det är då föreningen som ska teckna behövliga försäkringar som täcker eventuella skador på sin ideellt arbetande anställde. Att den ideellt arbetande skaffar sig en ansvarsförsäkring ändrar på inget sätt bestämmelserna i arbetsmiljölagen.

leifa.k  
1640371779_img_0374(1).jpg
1640371796_img_0375(1).jpg
Har inte haft lust/ork att titta in här och svara förrän nu pga mycket jobb, bla. 24-timmars pass.. pga personalbrist. En del orkar, en del inte ;) Men det ÄR tungt. Nu har jag vilat upp mig tillräckligt. Jag uppskattar alla svar. Jag utför inget fällande mot betalning, och det verkar vara så som jag misstänkte men inte visste till 100. Föreningen i fråga kommer ju inte att teckna sådan försäkring. Så det innebär att vi i föreningen fortsätter att göra som vi tidigare gjorts, de som har motorsåg och känner sig kunniga nog fixar trädfällningarna.. Enda vinsten som jag ser det för mig efter ca. 70mi bil, 5500kr i kurskostnad är med kortet att jag får tillgång till dessa tre markägares marker, vi skriver kontrakt som kostar en krona. Det är värt jättemycket för mig. Lite "blaj", en markägare tyckte att jag skulle gå i pension så att jag kunde börja jobba åt han. Ni som är proffs, såsom Anersimyra med flera tycker nog att jag är kaxig nu, men sanningen är att i denna kull i kursen så fanns det 2st. som jobbat i skogen i flera år, som inte var så skarpa med sågen, de pratade mest jakt.. Kursledaren tyckte att jag var den mest erfarna. Likaså var jag den enda som klarade teorin på första försöket... Såå, det får en ju att undra, hur mycket är detta jäkla motorsågskörkort värt egentligen? Om jag som arbetsgivare med det jag vet nu så skulle kortet bara vara ett lagvidrigt tvång, utan någon egentlig kunskap o erfarenhet om arbetssökande. Hur som helst så var det en otroligt trevlig kurs, fick ju såga! Inför examinationsdagen så var det -17gr. De andra i kursen tyckte att jag var snäll mot examinatorn att jag sparade pinnen åt han, så han slapp köpa en ny. Ni ser det om ni zoomar in lite.

tallen100  
#740458Det har ju blivit modernt med kort och utbildningar hit och dit, sen om du lär dej något verkar vara mer eller mindre skitsamma, bara du har gått en kurs och fått ett kort så är det bra.
Blir svårare och svårare för folk att vara allsidiga, och sen klagas det på att det är brist på folk...
men det är väl bra för dom som tjänar pengar på det, det tar ju liksom aldrig slut.

leifa.k  
#740466Skall jag vara ärlig och samtidigt vara lite ödmjuk så det enda påtagliga var att jag skulle hålla tummen runt bågen, det slarvade jag med lite tidigare, annars så hade de inget att lära ut tyckte jag. Sen är det ju som så att alla anställda som skall certifieras inom allt möjligt, kurserna är utformade att alla skall klara det, så det är en väldigt låg nivå på kunskapen egentligen. Erfarenhet smäller högre enligt mig.

Användarvisningsbild

Arvid0  
leifa.k skrev:
1640371796_img_0375(1).jpg
Har inte haft lust/ork att titta in här och svara förrän nu pga mycket jobb, bla. 24-timmars pass.. pga personalbrist. En del orkar, en del inte ;) Men det ÄR tungt. Nu har jag vilat upp mig tillräckligt. Jag uppskattar alla svar. Jag utför inget fällande mot betalning, och det verkar vara så som jag misstänkte men inte visste till 100. Föreningen i fråga kommer ju inte att teckna sådan försäkring. Så det innebär att vi i föreningen fortsätter att göra som vi tidigare gjorts, de som har motorsåg och känner sig kunniga nog fixar trädfällningarna.. Enda vinsten som jag ser det för mig efter ca. 70mi bil, 5500kr i kurskostnad är med kortet att jag får tillgång till dessa tre markägares marker, vi skriver kontrakt som kostar en krona. Det är värt jättemycket för mig. Lite "blaj", en markägare tyckte att jag skulle gå i pension så att jag kunde börja jobba åt han. Ni som är proffs, såsom Anersimyra med flera tycker nog att jag är kaxig nu, men sanningen är att i denna kull i kursen så fanns det 2st. som jobbat i skogen i flera år, som inte var så skarpa med sågen, de pratade mest jakt.. Kursledaren tyckte att jag var den mest erfarna. Likaså var jag den enda som klarade teorin på första försöket... Såå, det får en ju att undra, hur mycket är detta jäkla motorsågskörkort värt egentligen? Om jag som arbetsgivare med det jag vet nu så skulle kortet bara vara ett lagvidrigt tvång, utan någon egentlig kunskap o erfarenhet om arbetssökande. Hur som helst så var det en otroligt trevlig kurs, fick ju såga! Inför examinationsdagen så var det -17gr. De andra i kursen tyckte att jag var snäll mot examinatorn att jag sparade pinnen åt han, så han slapp köpa en ny. Ni ser det om ni zoomar in lite.

Om du söker lite på forumet så kommer du se att anledningen till att det krävs intyg (ex motorsågskort) på kunskap att handha motorsåg är att din uppdragsgivare blir arbetsgivare när du hugger på dennes mark. Skulle du hugga på annans mark och förolyckas så är det markägaren som får stå till svars. Har hen då inte säkerställt att du har tillräcklig kunskap (ex motorsågskort) så är det hen som blir ansvarig. Jämför med att du antagligen inte skulle låna ut din bil till någon utan körkort. Löjligt tycker en del men läser man lite om arbetsgivaransvar så blir det klart. Sedan står det ingenstans att det måste vara motorsågskortet men det är mest vedertaget och "enklast" för gemene man.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#740476Grattis till kortet ska jag börja med att nämna..🙂👍 en liten smolk i glädjebägaren måste jag tyvärr leverera och det är att ” 1 kronas kontrakt ” mellan dig och markägaren inte på något sätt förändrar förhållandet mellan arbetsgivaren ( markägaren ) och dig ( arbetstagaren ) då markägaren vid ett sådant upplägg allra troligast kan anses ha dragit nytta av uppgörelsen..😬

tallen100  
#740478Tänk så härligt enkelt allt är 👍

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).