Avverkning (slutavverkning)

Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

303 inlägg 59345 visningar 31 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

Badbollen  
Fredrik Reuter skrev:Har lite svårt att se C-J Bonnier ingå i en kommunistaktion (DN)?

Nu hänger jag inte med. Menar du att C-J Bonnier godkänner alla artiklar som DN publicerar? Lisa Röstlund, som har skrivit flera negativa artiklar om skogen i DN de senaste veckorna, är vänsterpartist ut i fingerspetsarna. Chefredaktören, Peter Wolodarski, har jag mindre koll på.

För övrigt: Bonnierfamiljen äger tidningen "Aktuell hållbarhet", en vänstervriden miljötidning. T.ex. utsågs Greta Thunberg till Sveriges näst hållarhetsmäktigaste igår. Greta som alltså sprider desinformationsfilmen och vill att bioenergi ska klassas som fossilt.

Idag svartmålar "Aktuell hållbarhet" vattenkraften. Skogliga frågor hanteras ur ett märkligt perspektiv.
Tidningen arbetar uppenbart efter märkliga det förslaget av EU-taxonomin (ett verk av kommunister). Etta på listan blev i år Svante Axelsson, med förflutet från SNF. Han pratar inte mycket om biodrivmedel från skogen, märkligt nog 😉
Senast redigerad av Badbollen tor 04 feb 2021, 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#698754Ja, jag har svårt att se att styrelseordförande i Bonnierkoncernen, som naturligtvis sätter den breda vägen för i detta fall DN skulle vara delaktig i en kommunistaktion. Det rimmar liksom inte med varken deras nuvarande filosofi eller historia.

Alltså, en samordnad aktion ihop med kommunister torde ha varit en såpass stor fråga så det måste ha passerat styrelsen.

Vi gled ifrån ämnet nu men jag vill ändå tydliggöra att jag med största sannolikhet inte tror att kommunisterna slagit klorna i Bonnierkoncernen.

Användarvisningsbild

Badbollen  
Badbollen skrev:
Fredrik Reuter skrev:Har lite svårt att se C-J Bonnier ingå i en kommunistaktion (DN)?

Nu hänger jag inte med. Menar du att C-J Bonnier godkänner alla artiklar som DN publicerar? Lisa Röstlund, som har skrivit flera negativa artiklar om skogen i DN de senaste veckorna, är vänsterpartist ut i fingerspetsarna. Chefredaktören, Peter Wolodarski, har jag mindre koll på.

För övrigt: Bonnierfamiljen äger tidningen "Aktuell hållbarhet", en vänstervriden miljötidning. T.ex. utsågs Greta Thunberg till Sveriges näst hållarhetsmäktigaste igår. Greta som alltså sprider desinformationsfilmen och vill att bioenergi ska klassas som fossilt.

Idag svartmålar "Aktuell hållbarhet" vattenkraften. Skogliga frågor hanteras ur ett märkligt perspektiv.
Tidningen arbetar uppenbart efter märkliga det förslaget av EU-taxonomin (ett verk av kommunister). Etta på listan blev i år Svante Axelsson, med förflutet från SNF. Han pratar inte mycket om biodrivmedel från skogen, märkligt nog 😉
Fredrik Reuter skrev:Ja, jag har svårt att se att styrelseordförande i Bonnierkoncernen, som naturligtvis sätter den breda vägen för i detta fall DN skulle vara delaktig i en kommunistaktion. Det rimmar liksom inte med varken deras nuvarande filosofi eller historia.

Alltså, en samordnad aktion ihop med kommunister torde ha varit en såpass stor fråga så det måste ha passerat styrelsen.

Vi gled ifrån ämnet nu men jag vill ändå tydliggöra att jag med största sannolikhet inte tror att kommunisterna slagit klorna i Bonnierkoncernen.

Nu har jag redigerat mitt inlägg något. Lade till:

Tidningen arbetar uppenbart efter det märkliga förslaget av EU-taxonomin (ett verk av kommunister). Etta på listan blev i år Svante Axelsson, med förflutet från SNF. Han pratar inte mycket om biodrivmedel från skogen, märkligt nog 😉

Användarvisningsbild

apotekarnes  
Badbollen skrev:Nästa steg i den pågående kommunistaktionen är att lansera filmen "Om skogen". Imorgon släpps den och den är svenskspråkig. På "Sveriges natur":s hemsida (Naturskyddsföreningens tidning) står det en del om filmen: https://www.sverigesnatur.org/gron-guid ... skogsbruk/

Målet med kommunistaktionen: ändra den nationella skogspolitiken samt EU-politiken. Skog ska brukas mindre, vi ska gå över till hyggesfria metoder, skogen ska stå och binda kol, bioenergi ska anses vara fossilt.

Det finns även förebud om att kommunisterna vill att vi ska sluta jaga och istället arbeta med "rewilding". Varg och lodjur ska reglera klövviltstammen istället.

Sansa dig lite med kommunist-pajkastningen! Att kalla "skydda skogen"-medlemmar för kommunister är väl ungefär lika dumt som att kalla skogsbranchen för fascister. Varför göra detta till en höger-, vänster-fråga? Jag tror att ytterst få, om ens några, av medlemmarna är kommunister och det vet du innerst inne också. Så sluta upp med dagisfasonerna bidra med dina idéer och din kunskap istället.

r93  
#698757Vart är svaren på Fredriks frågor?

Ska vi bygga hus av trä?

Det är så många frågor, så lite svar......

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698758Det går att bemöta skyddarna med fakta. Man behöver inte flippa ut i konspirationsteorier. Möjligen att kolgruvelobbyn är stark i EU. Greta Thunberg är förresten en klämmig liten unge.

Användarvisningsbild

sundelius  
#698762Skyttegravarna grävs djupare och djupare vilket är väldigt synd.
Om vi istället kunde visa Victor och deras intresseorganisation allt bra vi gör för skogen och miljön kanske vi privata skogsägare skulle kunna få lite förståelse istället. Har väldigt svårt att se att Skydda Skogen skulle tycka att jag våldtar naturen om de orkade ta en tur med mig ut i Dalslandsskogarna eller med någon av alla de andra självverksamma som hänger på detta forumet.
Personangrepp och kommunistsvammel tror jag är den största faran för att få behålla acceptansen från allmänheten att ha fortsatt brukningsrätt till våra kära skogar. Vi får inte också bli extremister som inte kan mötas och dela åsikter, även med dom som ser helt annorlunda på hur vi ska bruka skogen som resurs
Senast redigerad av sundelius tor 04 feb 2021, 22:53, redigerad totalt 1 gång.

#698765Vi kommer aldrig att få någon samsyn med Victor och hans gäng oavsett hur mycket naturvård vi bedriver. Själva hatandet är deras livsluft och rubriker är deras födkrok.

Användarvisningsbild

sundelius  
#698767Samsyn tror jag också blir svårt men en viss acceptans tror jag är möjlig

Användarvisningsbild

Mellberg  
#698768DN och Bonnier bryr sig inte mycket om de privata skogsägarna. De publicerar vad som helst för en lämplig penning =)) Att som DN angripa det Svenska framgångsrika skogsbruket gör mig rent ut sagt förbannad. Bara att välja bort allt som har med Bonnier att göra, från och med nu.

Victor Sävle som talesperson för Skydda Skogen, var mest bara ord utan substans på denna debattsida. Inte en enda gång lyckas han avvisa mina påståenden om Skydda Skogen.

Som skogsägare gäller det att rösta rätt i nästa val ..... annars blir du nog av med hela kakan för gott nästa gång. :mrgreen:

isteskog  
#698769Med företrädare som Thomas Tidholm ( bor i min närhet) så tror jag tyvärr att Skydda Skogen är för rabiata i sin syn på skogsbruket. Kanske bättre att försöka med Naturskyddsföreningen, iaf lokalt! 🤔

#698770De är lika utflippade de, i alla fall i min bygd. De riktiga, kunniga naturmänniskorna har lämnat den föreningen.

Användarvisningsbild

sundelius  
#698778Ja fast det är ju inte intresseorganisationen som sådan vi behöver övertyga om att vi bedriver ett hållbart skogsbruk utan allmänheten som följer debatten

isteskog  
#698780Det tycker jag också, Sundelius! Svara på insändare, ta diskussionen med grannar och vänner när den dyker upp är nog minst lika viktigt som att syna de stora miljöorganisationerna.
Min närmaste granne är hyggeshatare och vargvän! Så man har lite att "prata" om ibland! 🤣

sundelius skrev:Ja fast det är ju inte intresseorganisationen som sådan vi behöver övertyga om att vi bedriver ett hållbart skogsbruk utan allmänheten som följer debatten

Så är det ju när politiker debatterar. De lär ju aldrig övertyga varandra. Det är publiken som ska övertygas.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).