Avverkning (slutavverkning)

Betala för att leverera massaved till bruken?

40 inlägg 3469 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: Betala för att leverera massaved till bruken?

laguma  
#913891Gör de som vi dvs levererar värmeförlusterna som fjärrvärme till hushåll?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Vedproducent  
laguma skrev:Gör de som vi dvs levererar värmeförlusterna som fjärrvärme till hushåll?

Det är nog mindre behov av det än vad vi är vana vid med klimatet dom har där. När jag var i Sydamerika 2013 och tittade på deras industri och plantager så försökte dom barka så mycket dom kunde med skördaraggregatet. Dom backade om och gjorde omtag med aggregatet så barken skulle lossa. Det var två huvudorsaker till det. Dels ville dom ha det kvar i skogen som näring och dels fanns inte behovet som energi.

Användarvisningsbild

laguma  
#913894Du skriver att de flesta producerar el och som de har överskott på och som säljs på marknaden.
Det förutsätter kraftproduktion vilket genererar ca 3 ggr så stor värmeproduktionen i förhållande till producerad el. Vad gör de av den värmen?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
laguma skrev:Du skriver att de flesta producerar el och som de har överskott på och som säljs på marknaden.
Det förutsätter kraftproduktion vilket genererar ca 3 ggr så stor värmeproduktionen i förhållande till producerad el. Vad gör de av den värmen?

Dom maximerar andelen elproduktion. Sen går det ju åt mycket värme i produktionen vanligtvis också. Men i många fall släpps överskottet ut i kyltorn eller helt enkelt ut som värme i vattendrag. Det behovet som fjärrvärme vi är vana vid här existerar inte där i deras klimat.

Användarvisningsbild

laguma  
#913897Det finns inte teknik att producera mer än ca 40% el av primärinsatsen av energi i form av ved eller annat. Och är det så att man behöver kyltorn eller att man släpper ut värme i vattendrag så framstår ”90 %” verkningsgrad som en utopi
Enligt denna uträkning skulle en Svensk motsvarig anläggning således nå ca 130% verkningsgrad.
Jag skulle säga att nå 90 % i ett varmt land som inte tillgodogör sig värmen är en omöjlighet.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
laguma skrev:Det finns inte teknik att producera mer än ca 40% el av primärinsatsen av energi i form av ved eller annat. Och är det så att man behöver kyltorn eller att man släpper ut värme i vattendrag så framstår ”90 %” verkningsgrad som en utopi
Enligt denna uträkning skulle en Svensk motsvarig anläggning således nå ca 130% verkningsgrad.
Jag skulle säga att nå 90 % i ett varmt land som inte tillgodogör sig värmen är en omöjlighet.

Men 70-80 procent används som värme i processen. Tror inte dom når några 40 procent på elen. Men alla sånna här detaljer kan du söka fakta på enskilda industrier om du har intresse av det. Jag beskriver massaindustrin i Sydamerika i stort. Det skiljer sig precis här mellan olika industrier. Helt klart är att flertalet av bruken kontinuerligt matar ut flera hundra Mwh på elnätet.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#913900Hjälper dig med en Ai sammanfattning här.
https://gemini.google.com/app/349cee20ba46fb66?hl=sv

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#913903Sen blandar du ju ihopa det och får det till verkningsgrad. Det är inte verkningsgrad det handlar om utan säljer dom tex 30 procent mer än vad som behövs i deras produktion så blir det 130 procent.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
laguma skrev:Det finns inte teknik att producera mer än ca 40% el av primärinsatsen av energi i form av ved eller annat. Och är det så att man behöver kyltorn eller att man släpper ut värme i vattendrag så framstår ”90 %” verkningsgrad som en utopi

Men dom effektivaste bruken ligger ju över 200 procent så jag har lite svårt att förstå hur du räknar för att komma till 90 och över det en omöjlighet.
https://gemini.google.com/app/53b7f962cc0a0afa?hl=sv

Användarvisningsbild

laguma  
#913907Fel av mig, det var andelen fossilfritt som var 90 %
Inte verkningsgrad.
Sorry

Användarvisningsbild

Vedproducent  
laguma skrev:Fel av mig, det var andelen fossilfritt som var 90 %
Inte verkningsgrad.
Sorry

Helt fossilfritt är ju svårt om man nu ska räkna in transporter, avverkningar mm. Men det finns alltså bruk som säljer lika mycket el till marknaden eller mer än sitt egna elbehov. Värmen tar man hand om efter behov men det finns ingen marknad att sälja värme som överskott. Vi får nöja oss så. Det har i alla fall blivit en viktig intäkt att sälja elenergi som blir över i produktionen.

Användarvisningsbild

laguma  
#913909Det är det även för massaindustrin i Sverige.
Skillnaden blir ju att här kan även överskottet av värme säljas vilket ger en större nyttjandegrad av energin man producerar.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
laguma skrev:Det är det även för massaindustrin i Sverige.
Skillnaden blir ju att här kan även överskottet av värme säljas vilket ger en större nyttjandegrad av energin man producerar.

Absolut. Södra nettosäljer ju energi tex. Men vi är inte i närheten av dom effektivaste bruken i Sydamerika. Sen går ju den mesta värmen åt i produktionen så det är mindre viktigt än elen som blir som överskott. Det är alltså en mindre andel som kan säljas eller som behöver kylas bort.

Användarvisningsbild

laguma  
#913911I vilket avseende är dessa mer ”effektiva?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
laguma skrev:I vilket avseende är dessa mer ”effektiva?

Råvaran Eukalyptus har bra densitet, Industrierna ligger i ett varmt klimat. Stora skalfördelar med toppmodern teknik. Det är några saker som skiljer sig mot dom svenska bruken.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).