Avverkning (slutavverkning)

Blivande skogsägare

27 inlägg 4876 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: Blivande skogsägare

JIMHAM  
#885030Jo det har jag koll på. Som sagt, det är tallarna som står där. Där börjat skiftet, tanken är att underväxtröja detta.(0,5ha) tar nog inte allt för lång tid. Men sen om det lönar sig att gallra med motorsåg eller om jag tar dit en skördare för att göra det. Det har jag mindre koll på.
Finns en del björk också som man ser på bild. Bättre att kapa å sälja ved än sälja till bolag?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

skogshare  
#885031Spännande trådämne och en välsignad utmaning rent generellt! Som sagts - skynda långsamt, lär och bilda dig med erfarnas hjälp din egen uppfattning om vad du(!) vill med din(!) skog. Liten eller stor tål den att vänta på kloka beslut. och insatser.

Bosse1  
#885038Hugg igenom innan avverkning, om du inte vill ha ett reservat vill säga 😎

Användarvisningsbild

JIMHAM  
#885041Yes

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
JIMHAM skrev:Jo det har jag koll på. Som sagt, det är tallarna som står där. Där börjat skiftet, tanken är att underväxtröja detta.(0,5ha) tar nog inte allt för lång tid. Men sen om det lönar sig att gallra med motorsåg eller om jag tar dit en skördare för att göra det. Det har jag mindre koll på.
Finns en del björk också som man ser på bild. Bättre att kapa å sälja ved än sälja till bolag?

Jag är tveksam till om det är någon ekonomi att ta in en skördare och tillhörande skotare för 0,5 ha. Etableringskostnaden är inte gratis, sedan är frågan om någon entreprenör vill transportera in maskiner för denna lilla plätt. Eventuellt kan Du få hjälp av någon i grannskapet som har småmaskiner eller någon som kan gallra åt dig med motortsåg och köra ut virket med en jordbrukare eller liknande.

Men det finns andra här på forumet som kör dessa maskiner som kan svara bättre än jag.

Jag skulle säga att börja med att röja upp ditt nyförvärv, sedan kan du ta dig en funderare på vad nästa steg blir.

surjämten  
#885061Ja, det finns inget tvång på att du måste gallra.
Men röjning är en bra början.

Användarvisningsbild

JIMHAM  
#885062Jajamen. Ja jag har fyrhjuling med huggarvagn redan. Så jag får väl börja där kanske.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#885064Då har du det du behöver för att gallra det du har.

Användarvisningsbild

JIMHAM  
#885069Enda som jag är osäker på är väl igentligen apteringen. Vill ju inte stå å göra nå tok.😅 Men man lär sig väl av sina misstag.. har fått mycket bra info iallfall. Det tackar jag ödmjukast för!

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#885073Massaved i fallande längder kan inte bli fel. Är det något grövre träd så får du väl lämna det tills du blivit mera rutinerad.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
JIMHAM skrev:Enda som jag är osäker på är väl igentligen apteringen. Vill ju inte stå å göra nå tok.😅 Men man lär sig väl av sina misstag.. har fått mycket bra info iallfall. Det tackar jag ödmjukast för!

Ta alltid reda på vad som gäller för timmer av tänkt köpare, kan skilja mellan bolagen. Kan även skilja år från år hos samma köpare. Hugger aldrig en stock innan man vet detta när säsongen drar igång under hösten.

Användarvisningsbild

JIMHAM  
#888268Tack för svar. Slyet du ser på bild är grannskiftet. Dock finns det underväxtröjning att göra 🙂

TS
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).