Avverkning (slutavverkning)

Avverkning av Ek

31 inlägg 7409 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: Avverkning av Ek

Lars Lundqvist SLU  
#870048Bok föryngrar sig bra i skugga, under en skärm av stora bokar som besår marken med ollon. Men de växer dåligt och blir fula om man inte öppnar upp helt när plantorna blivit några decimeter höga. Som lövträd har de inte det växtsätt som är så typiskt för barrträd, men ett tydligt toppskott och rak stam rakt upp. Lövträden måste få fritt spelrum uppåt för att växa så.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#870055Här finns lite info om hur marknaden av ekstock ser ut i Tyskland. Svenska eksågverk säger att de finaste stockarna i Sverige är väl så fina som de tyska:
12 000 kr kubikmetern för ekstock i Tyskland

Användarvisningsbild

Jl2  
#870062Cecilia Rhoot bedriver vad hon kallar ett kontinuitetsskogsbruk. Hon menar att den bästa ekskogen är en skog som man inte uppfattar som en ekskog, utan den har en blandning av ett stort urval av olika träd. Efter att ha lyssnat på henne ser jag det inte som omöjligt att det skulle kunna fungera.

Hon bedriver ett ekskogsbruk där målet är ca 40-50 kvalitets ekar i ett slutbestånd, övriga träd har hon för att dana ekarna hon satsar på, men dom ger även en viss inkomst till skogsbruket.
Det är antagligen rätt låg tillväxt i hennes skogar om man tittar på beståndsnivå, men den förlusten vägs som jag förstår det upp av den större betalningen för ekarna.
Det kan nog stämma om man tänker sig att dessa 50 ekar ger ca 12 000 kr per träd, blir det 600 000kr.
Per hektar och år skulle det bli ca 5000kr/ha lägger man sen till likviden från övriga träd och låga etableringskostnader så kanske ekonomin kan bli rätt så acceptabel.

Något man bör tänka på när man bedriver ett sådan här skogsbruk är att det kan vara rätt så skötselintensivt. Även som Cecilia visade att det går snabbt att kära av vattskott och beskära ekarna, så måsten man nog hela tiden vara på tårna. Det är nog inget som man lämnar i 10-15 år för att sedan komma tillbaka och tro att det bara är att fortsätta på samma spår.

En annan aspekt på det är förutsättningarna till etablering av ett sådant här bestånd. Som jag förstod Cecilia hade den största delen av hennes ekskogar ett ursprung i rest/skräpskogar där det redan fans en hel del ek i olika höjder och dimensioner.
https://ekframjandet.se/wp-content/uplo ... akulla.pdf

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#870068Hon har normalt börjat med det hon kallar "slyskog" eller 5:3-bestånd, öppen mark (hygge) som växt igen spontant.

Kontinuitetsskogsbruk tolkas av de flesta idag som synonymt med blädningsbruk och det fungerar definitivt inte med ek.

Användarvisningsbild

Jl2  
#870076Det där med begrepp och dess betydelse är inte lätt.
Det som skogsstyrelsen tidigare kallade för kontinuitetsskogsbruk verkar dom i dag kalla för hyggesfritt.

Har läst din bok om blädning ( får passa på att tacka för en trevlig bok) och att ek inte fungerar att bläda tror jag mig ha förstått.

Men av de alternativ av hyggesfritt jag varit och tittat på tycker jag att detta verkar vara ett av de vettigaste.
Hennes målbild att kontinuerligt producera 40-50 kvalitets träd/ha av ek med en omloppstid på +120år och att ha dessa utspritt i beståndet i olika växtstadier över tid utan att det visuellt uppfattas som ett kalhygge verkar fungera.
Dessutom ( även om mycket av underväxten är löv) verkar hon kunna ha en hel del gran i det ädla lövet utan att skogsstyrelsen har några synpunkter.
Tycker annars att bara jag nämner ordet gran i samband med ädellöv kommer dom springande.

Användarvisningsbild

Badger  
Jl2 skrev:Det där med begrepp och dess betydelse är inte lätt.
Det som skogsstyrelsen tidigare kallade för kontinuitetsskogsbruk verkar dom i dag kalla för hyggesfritt.

Dessutom ( även om mycket av underväxten är löv) verkar hon kunna ha en hel del gran i det ädla lövet utan att skogsstyrelsen har några synpunkter.
Tycker annars att bara jag nämner ordet gran i samband med ädellöv kommer dom springande.

Pratade med en man från Skogsstyrelsen på en skogsmässa i fjol och han föreslog faktiskt gran mellan ekraderna som en metod för att skapa en ekskogs som man kunde söka stöd för om man ville anlägga ädellöv. Sen skulle givetvis granen avvecklas för att det skulle uppfylla målet om en ädellövsskog. På tal om att komma springande så var han väldigt sugen att åka ut och inventera och ge råd om var jag skulle kunna anlägga ädellöv. Jag är inte sugen på att teckna upp mig för varken den ena eller andra formen av inlåsning mot pappa staten så avböjde det.

Användarvisningsbild

Jl2  
#870079Då har du lyckats med något jag inte lyckats med.
Att använda sig av gran som utfyllnad i samband med stöd av föryngring i ädellöv har jag blivit upplyst om är i princip inget som skogsstyrelsen kan godkänna

Användarvisningsbild

Badger  
#870088Det var vad han sa, men det kanske inte skulle gå igenom när ansökan skickas in. Jag tänker i varje fall inte ansöka om någon anläggning. Jag kör med självföryngring.

Användarvisningsbild

Jl2  
#870101Skogsstyrelsen brukar vara väldigt restriktiva med gran, vilket kan vara förståeligt.
I 10 år efter ett sökt stöd är man skyldig att aktivt utföra åtgärder för att skogen skall utvecklas mot ädellövskog. Men efter det är det lite svårt för skogsstyrelsen att tvinga någon att utföra åtgärder. Och har man då planterat 2 rader gran och en rad med ek, är det bara att vänta och inte göra någonting så blir det till slut mest gran av allt om det är det man vill.

Annars tycker jag att gran skulle kunna vara ett bra komplement att kvalitets dana ädla lövträ.
Personligen tycker jag inte att gran/ek om dom etableras på samma gång fungerar så bra hos mig, granen växer alldeles för fort på höjden.
Det gör i och för sig björken också, men där kan man kapa dom som är närmast eken och då kommer oftast stubbskott som kan skugga eken underifrån.

Här är en bild på ekar i en gallring jag gjorde 2015, eken är etablerad ett tag innan granen planterades. Om tanken varit att spara eken borde jag nog röjt fram den flera år tidigare. I dag står den fortfarande kvar mitt i stickvägen men höjdmässigt börjar den tappa rätt så mycket mot granen.
1738532496_sam_0174.jpg

Användarvisningsbild

Jl2  
#870103Här är en film hur det ser ut i dag. Där står en del ekar kvar, men lite dåligt filmat just på dom då det inte var de jag ville dokumentera, utan hur det ser ut innan jag ska gallra bort en del träd som börjar bli undertryckta. 2015 sålde jag ekarna jag tog ner till en som tvunget skulle ha ekträd till ved. Då han tyckte det räckte fick dom andra stå kvar, så han kunde få nästa år också. Sen glömdes dom bort, och nu är det ännu jobbigare att ta ner dom.

Användarvisningsbild

Badger  
#870105Tycker ett par av ekarna på videon ser ganska raka och fina ut och inte så mycket kvist, så det har nog fungerat om du plockat bort någon gran runt dem lite tidigare.

jannee  
#870107Bry dig inte om ekarna, låt dem stå kvar tills du slutavverkar granen.

Berkshire  
Jl2 skrev:Här är en film hur det ser ut i dag. Där står en del ekar kvar, men lite dåligt filmat just på dom då det inte var de jag ville dokumentera, utan hur det ser ut innan jag ska gallra bort en del träd som börjar bli undertryckta. 2015 sålde jag ekarna jag tog ner till en som tvunget skulle ha ekträd till ved. Då han tyckte det räckte fick dom andra stå kvar, så han kunde få nästa år också. Sen glömdes dom bort, och nu är det ännu jobbigare att ta ner dom.

Fin skog du har! Var ligger den?

TS
Användarvisningsbild

Jl2  
#870310Håller till i NV Skåne. Håller med om att beståndet artar sig väl, är den bit med bäst bonitet på fastigheten som jag köpte 2012. Fastigheten består mest av gran mark och då mer åt G32 hållet, omgiven av flera högmossar där det i kanterna mellan mosse och fastmark är en hel del blandskog.

Som Badger skriver var här en hel del ek i beståndet som man mycket väl kunnat röja fram och fått ett fint blandbestånd av ek/gran. Men då jag har gott om ädellöv på annat håll tyckte jag inte det var så intressant att sitta med ett något glest bestånd av ek om ca 20 år, när jag har tänkt att avverka granen. Dessutom ett bestånd som i och med avverkningen av granen hade börjat att klassas som ett ädellövbestånd och därmed hindrat ett nytt granskogsbruk för all framtid.

Målet med beståndet är att försöka hålla det tätt och ha en så hög tillväxt som möjligt.
Har för 9 år sedan gjort en ”normal” gallring med ett uttag på ca 35% av grundytan, i fortsättningen har jag endast tänkt att gå in ungefär vart femte år och plocka ca 10fub av det som håller på att tappa i höjdtillväxt och därmed riskera att självgallra. På det sättet hoppas jag på att kunna få ca 5% bättre tillväxt än vad optimala gallringsmallar säger.

Jag manuellhugger allt i min skog, och det är kanske lite av en förutsättning för att kunna göra så många små uttag och få ekonomi i det. Det är till och med så att när jag räknar på detta sätt att bruka skogen så bör jag ha en rätt så bra timpeng för det manuella arbetet med att plocka undertryckta träd. Enligt mina beräkningar runt 500kr/ tim vilket jag anser är väldigt bra för manuellarbete i egen skog.

Försöket att maximera produktionen är också anledningen till att jag inte vill ha några ekar kvar överhuvud taget. När jag planerar att avverka om 20 år när beståndet har uppnått 56 års ålder kommer ekarna fortfarande att vara rätt så smala och ger inte mycket mer än energivedspris. Dessutom riskerar dom att ha påverkat en del granar som står bredvid ekarna så att även dessa ej uppnår timmer dimension.

Användarvisningsbild

Jl2  
#870312Här är målet jag har för detta bestånd. Om det blir så får framtiden utvisa.
1738709718_1000023207.jpg

1738709718_1000023208.jpg

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).