Avverkning (slutavverkning)

Avverkad medelvolym per län

22 inlägg 5198 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest

Re: Avverkad medelvolym per län

Sörlänningen  
th skrev:OK, då har drev inget med scanning att göra. Men är drev = en regelbundet återkommande skoglig åtgärd?

Jag har läst ganska mycket, men har aldrig hört det här begreppet. Men tydligen är det ett äldre begrepp som existerar inom skogsbruket:
"omdrev, i skogsbruket vanlig benämning på tidsintervallet mellan mera regelbundet återkommande [...]"
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklop ... 5ng/omdrev

Skogsbruket har ju en del märklig uttryck. Detta torde tillhöra att anmärkningsvärda. Ett annat är "köttöga", som ju bara existerar inom just skogsbruk.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sörlänningen skrev:Jag har läst ganska mycket, men har aldrig hört det här begreppet. Men tydligen är det ett äldre begrepp som existerar inom skogsbruket:
"omdrev, i skogsbruket vanlig benämning på tidsintervallet mellan mera regelbundet återkommande [...]"

Och om man tittar i bokversionen av NE står det:
i skogsbruket vanlig benämning på tidsintervallet mellan mera regelbundet återkommnde åtgärder, t.ex. gallringsomdrev , eller på den tidsperiod under vilken en återkommande aktivitet pågår, t.ex. taxeringsomdrev

Vad gäller ordet "drev" så har NE tre olika betydelser: kugghjul, jaktmetoder och repat tågvirke men inget om skog.

Användarvisningsbild

Jl2  
#862917Som sagt svenska språket är jag inget bra på. Det var jag som skrev ordet drev, vilket inte är relevant i sammanhanget utan ordet omdrem, som har definitionen tiden mellan regelbundet återkommande åtgärder i skogsbruket.

Jag tolkar det som att man menar tiden mellan t.ex. två slutavverkningar i trakthyggesbruket och att man kan kalla dessa för slutaverkningsomdrev.
Man skulle kunna säga att slutavverkningsomderev och omloppstid nästan kan vara samma sak, men ändå inte.
En omloppstid har ett början och ett slut och behöver inte innehålla någon slutaverkning, träden kan t.ex. brinna upp eller på ett annat sätt försvinna. En omloppstid behöver inte heller följas av en omloppstid till.
Slutavverkningsomderev beskriver däremot just tiden mellan slutavverkningar, och måste till skillnad mot en omloppstid bestå av minst 2 st eller i alla fall intentionen att en slutavverkning ska följas av ytterligare en slutavverkning.
Så tolkar jag i alla fall ordet omdrev.

Sörlänningen  
th skrev:
Sörlänningen skrev:Jag har läst ganska mycket, men har aldrig hört det här begreppet. Men tydligen är det ett äldre begrepp som existerar inom skogsbruket:

Och om man tittar i bokversionen av NE står det:
i skogsbruket vanlig benämning på tidsintervallet mellan mera regelbundet återkommnde åtgärder, t.ex. gallringsomdrev , eller på den tidsperiod under vilken en återkommande aktivitet pågår, t.ex. taxeringsomdrev

Vad gäller ordet "drev" så har NE tre olika betydelser: kugghjul, jaktmetoder och repat tågvirke men inget om skog.

Tack. Omdrev var helt nytt för mig, men tydligen finns det inom skogsbruket specifikt. Mycket märkligt.

Användarvisningsbild

uppland2  
#862951Kanske tagits över ifrån bergshanteringen. Svenska akademin skriver:
om den period af en masugns (smältugns) gång som förflyter från tillslutandet af den med kol o. malm fullsatta ugnen, till dess malmen sjunkit ned till stället o. blästern öppnas. Ställa ugnen på dref, upphöra med den vanliga tillsättningen af kol o. malm för att sedan afsluta masugnens gång, nedblåsa ugnen.

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#862990Inom Lantmäteriet är omdrev det vedertagna begreppet för en ny flygfotografering över ett område som fotograferas ett antal år tidigare. Numera gäller det också för en ny laser scanning.

Användarvisningsbild

Jl2  
#863001Ordet omdrev tyckte jag nog inte lät så konstigt.
Jag tänkte så här när jag läste omdrev 1 och 2.

Att driva: att driva en firma, att driva ett skogsbruk, att driva ett laserscannings projekt.
Drev är dåtid av att driva = skogsstyrelsen drev ett laserscannings projekt.
Omdrev = Göra om ett projekt som man tidigare drivit = omdrev av laserprojektet.
Tyckte inte man kan skriva omdrev 1 om något som man gjort för första gången, därav skrev jag drev1.
Men när man läser definitionen av ordet omdrev som verkar vara ett vedertaget begrepp inom bl.a. skogsvärlden, så borde det kunna vara rätt att även skriva omdrev1.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).