Avverkning (slutavverkning)

Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

21 inlägg 3520 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Älgfoderodlare  
#853424
rejser skrev:Eller så har folk gott över till hyggesfritt så dom slipper anmäla och få ut folk som letar efter en grön prickig soppkantarell ;)

Vi är uppe på 1350 så vi hugger lite men håller lite till på det som var planerat.

Pratat lite med folk som känner sig oroliga för allt som skrivs i media och hur organisationer jobbar för stunden med att stoppa avverkningar.


- Ja, det var ju lite av vad jag antydde o frågade om ! ? För oavsett om det är "Grönprickig soppkantarell" eller "Vitbukig, tvestjärtat fjällängsmyrsångpiparfågel", så kvarstår frågan; - Görs det mer för bevarande av värden, än vad vi skogsägare visar ? !
Och som jag manat till tidigare; - Om fler gjorde mer ( o det behöver inte vara mycket ( o kanske redan görs idag )), så behövde vi kanske inte oroas i onödan ! Faller vi s.a.s. lite på "eget grepp" ? !

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853427 När rörelsen aktiverade sig i skogen på 1980-talet var målet att 2-3% skulle avsättas/påverkas. Rörelsen stannar inte. Stannar det vid arealgränser, pågår det genom andra inskränkningar, avgifter, certifieringar osv
Så har det sett ut och det ser inte annorlunda ut nu. Tvärtom.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Älgfoderodlare  
#853429
Orsa skrev:När rörelsen aktiverade sig i skogen på 1980-talet var målet att 2-3% skulle avsättas/påverkas. Rörelsen stannar inte. Stannar det vid arealgränser, pågår det genom andra inskränkningar, avgifter, certifieringar osv
Så har det sett ut och det ser inte annorlunda ut nu. Tvärtom.


Men det som VERKLIGEN görs, var syns det ? Det om nåt, hade kanske kunnat stoppa denna "dialoghysteri" vi nu ser !
Vare sig det är på enskild eller traktsnivå, hade kanske mycket av det som nu ligger i respektive "motståndardike", kunnat undvikas ! ?
Vi, ( skogsägare vs naturskyddet ) hade kunnat mötas mitt på vägen o insett vad verkligheten EGENTLIGEN" är, o inte som nu.
Båda, både genom att skjuta oss själva o andra i foten ( genom riktad desinformation ), o genom dålig / bristfällig kommunikation, upprätthålla vårt "dikeskrig" ! !

"- Oförståeligt, sa Bill !. - Typiskt mänskligt, sa Bull !!!"

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853434 Förhandla med miljörörelsen är som att förhandla om en ost där de sitter med osthyveln och skivar under tiden.

De blir aldrig nöjda och det blir aldrig nog mycket för dem.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853435
rejser skrev:Vi är uppe på 1350 så vi hugger lite men håller lite till på det som var planerat.



När du skriver 1350 så antar jag att du menar sortimentspris m3fub och inte rotpost?

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

jannee  
#853440 De skogsägare jag pratat med och som bor i min närhet gjorde för några år sedan STORA avverkningsanmälningar, beroende på kontinuerliga barkborreangrepp.
Nu har angreppen radikalt minskat vilket gjort att det finns många ibland stora avverkningsanmälningar som inte nyttjats.
Detta kan vara EN orsak till att anmälningarna minskat från en kanske oskäligt hög nivå.
Har själv ca 30 ha anmält men som ännu inte är aktuellt att avverka - men ifall att........

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).