Avverkning (slutavverkning)

Samfälld utfartsväg

23 inlägg 3772 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Re: Samfälld utfartsväg

ulfa52  
#842959 Mantal är en form av andelstal och går att räkna ut i procent som fördelas på andelsägarna.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Elis76  
#842960 OK.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#842961 Är samfälligheten delägarförvaltad eller finns det en samfällighetsförening?
Finns det en samfällighetsförening så är det ett styrelsebeslut att hugga fram vägen.
Saknas samfällighetsförening så är den delägarförvaltad och då krävs det att alla är överens. Kommer man inte överens så finns bara alternativet att vända sig till Lantmäteriet som då ska hålla sammanträde och genomföra en omröstning där delägarmajoriteten avgör.
Under alla förhållanden så ägs virket i proportion till ägarandel och är andelarna beslutade i mantal så är det det som gäller.

ulfa52  
#842963 Nu fick jag svaret på min fråga vad som gäller och skriver ut det.
Tack för hjälpen !

TS

alias  
ulfa52 skrev:Utfartsväg 5 m bred, stämmer enligt skalan på kartan, längden är 28 m. Totalt 140 m2.
Ä ju ett litet område men det är ju samfällt och vad gäller rättsligt ?

Håller med Rättselarn i sak, men i det aktuella fallet så bör det rimligen handla om mycket låga bruttovirkesvärde och sannolikt ett negativt netto om man skulle ta dit någon extern aktör för att avverka träden separat.

Ligger skogen i Norrbotten?

Om man i.s.f
räknar högt med 3 m3sk/ha/år i 40 år så blir det 120 m3sk/ha.

120 m3sk/ha × 0,014 ha = 1,68 m3sk => rotnettot av ca 1,4 m3fub (att fördela på ägarna till de fyra deltagande fastigheterna i samfälligheten).

Personligen hade jag nog inte orkat bråka om dylikt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842973 Vilken karta har du mätt bredden i? Den korrekta bredden är specificerad i den akt där samfälligheten registrerades.

Netto per hektar kanske är 300 kkr, då blir det 30 kr per m2. En tusenlapp per delägare...

Om det nu stod några värdefulla träd på en väg som användes för 40 år sedan .

Användarvisningsbild

rokon  
#843022 Jag tycker det är väldigt dumt att låta vägar om än bara för traktorer växa igen, jag har själv varit med om vad det kan innebära.
Det var väl för sisådär 5 år sedan minns ej året exakt det var en sommardag med torrt i markerna så kom där ett Åskväder.
Jag har stor respekt för Åskan, efter första smällen som jag tror kom i syd om mitt hus så skyndade jag mig ut och satte mig i bilen bilen, varvid det kom några regndroppar på frontrutan, mellan sex till 8 st endast!
Därefter slog nästa blixt ned i öster ca 1 km fågelvägen från mitt hus, fortfarande inget regn, det var i en talldunge intill ett hygge i en bergssluttning och det började ryka där.
det dröjde inte länge så slog ytterligare en blixt rakt ned ca 2 km väster om min boplats och det började ryka därifrån också.
Jag ringde markägaren där första blixten slagit ned, han var då på väg dit och hade redan hunnit få ett samtal om den röken. Bra sade jag då skall jag försöka ta mig till den andra nedslagsplatsen.
Jag tog min traktor och med mig hade jag en pulversläckare på 5 kg körde traktorn så långt jag kunde komma tills vägen var helt igenväxt av tätt bestånd av 3 till 4 meter höga glasbjörkar, jag såg inte ett dugg jag lade i en låg växel och körde in i djungeln när jag hade kört ca 180 meter, så nää tänkte jag jag ser ju inget, om vägen är bortspolad så märker jag ju inte det innan det är försent, så jag började backa åter.
Tur var det, för fick senare höra att där en trumma legat hade vägen spolats sönder i den där djungeln.
Jag tog då bilen till en granne som bor 900 meter bort och sade att det brinner i närheten av hans skifte, nä sade han det är på torrberget det brinner ca 4 km norr om där jag bor, den branden hade inte jag sett.
Men jag sade jag vet att det brinner i närheten av ditt skifte, skynda dig så åker vi upp mot vitberget så skall jag visa dig, jo han följde med, Jag körde lugnt för han var ju så övertygad att det inte brann där jag påstod, under tiden så frågade jag var hans son var när det brinner runt knutarna, jag fick inget riktigt svar på det. Nåväl när vi kom upp på sluttningen av vitberget då såg han ju att jag hade rätt, vi kunde nu se rökarna från 3 bränder förorsakade av åska utan regn.
Vi vände och åkte tillbaks jag körde lugnt, då sade min granne, kan du inte köra fortare, ja nu blev det ju plötsligt bråttom!
När jag kom hem så såg jag första helikoptern komma med en säck för vatten hängande, han såg ju alla bränderna men brydde sig ej om dem, då han hade fått uppdrag att fara lite längre in i landet där blixten också tänt i skogen. Sen kom då brandbilar från det 4 mil längre bort belägna Råneå, för våran borgarbrandkår hade ryckt ut på ytterligare en annan brand orsakad av blixtnedslag.
Jag hade jordskopan på min traktor och fyllde den till häften med vatten från min vattenslang samt tog med mig en vattenkanna för att åka till den närmaste första branden, men jag hann nu se ytterligare en helikopter komma och börja släcka där jag hade försökt få min granne att förstå att det brann.
Det finns faktiskt fler skäl än avverkning att traktorvägar ej skall tillåtas växa igen! Och jag frågade inte någon om lov när jag med risk för min traktor körde in i björkslyn!
PÅ landsbygden ska man hålla ihop träffa varandra och hålla en viss kontakt, det är vi som bor här det gäller och vi måste ordna både det ena och det andra samt acceptera att folk är olika det som är viktigt för en, har låg prioritet för andra, men att samsas för att lösa det som lösas kan bör vara målet.

Amatörhuggare 62  
#843078 Ja vägar är viktiga vid många tillfällen. Jag har varit med, att hugga fram igenväxta vägar. Och man har ju undrat varför. Senast var det 8 -10 m björkar. Men efter skotning, och en L 120 så gick d köra. Under vegetationen, finaste 0 , 30 n

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).