Avverkning (slutavverkning)

Sveriges fulaste slutavverkning

24 inlägg 6829 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: Sveriges fulaste slutavverkning

Lindveden  

Va inte det hygget lite gammalt som referens? 2011 va den daterad till, men det kanske finns nyare exempel?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Tralsmo  
#842676Alla ordentligt gjorda hyggen blir vackra efter några år.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#842679...
Senast redigerad av Sjögård 4 tis 04 jun 2024, 11:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

MrStraightpull  
#842691Kontrar med det fulaste energibolaget vars skapare först lobbade för rysk gas och sedan sålde densamma från det skapade bolaget. Namnet på gasen man sålde får nog kallas extrem green-washing Prowindgas Vegan plus tex.
Och nu greenwashar Greenpeace vidare...
https://en.wikipedia.org/wiki/Green_Planet_Energy

hfab  
Sjögård 4 skrev:För många här kan det vara intressant och roligt men till skillnad från "fulaste" blir det inte ett bra inlägg i debatten kring skogsskötsel om du/ni vill promota skogsindustrin, hållbar skogsskötsel och fortsatt BAU, snarare det motsatta.

Inlägg i vilken debatt?
Jag efterlyser en tävling på skogsforum, inte en debatt.

Jag förstår inte din kommentar.
Om inte vi som arbetar och lever med skogsbruk får vara stolta över vårt arbet så är det nog kört för skogsbruket så som vi känner det.

Förövrigt tror jag en sådan tävling skulle intressera och roa en stor icke skogsbrukande allmänhet.
Det skulle förmodligen intressera miljömupparna också. (och det kan jag bjuda på)

Sörlänningen  
#842725Jag förstår inte hur man kan vara skogsbrukare utan att tycka att ett väl utförd hygge är vackert och ofta en förbättring. Det är vackert i sig, öppnar för saker man inte har kunnat se på decennier och visar på nya möjligheter.

Jag är verkligen helt förbluffad över att inte alla ser det så. Det är det konstigasete jag har varit med om.

Hfab har uppenbarligen en mycket bra idé.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#842727...
Senast redigerad av Sjögård 4 tis 04 jun 2024, 11:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

rokon  
hfab skrev:@Fredrik Reuter
Kan inte Skogsforum.se kontra med tävlingen "Sveriges vackraste kalhygge"?
Jag anmäler mig som frivillig till juryn 🤓

Jag föreslår det som alla aktiva skogsförvaltare gillar mest namnet på en ny tråd till; Vackra Föryngrings ytor! Det är ju det de handlar om samt att man ger exempel på skogens återetablering.
jag har minst 50 avdelningar i min skog en från en gammal skogsbruksplan på en del av skiftet och en nyare som nu hunnit bli 15 år. Jag minns nu inte vad antal avdelningar, men den största är på 22 ha, tror den som upprättade den planen tröttnade till sist och gjorde en avdelning på det han inte hann med.
Systemet med föryngrings ytor av olika storlekar och helt avpassat av det enskilda privatskogsbruket måste kunna beslutas av markägaren man kan bara hålla på med att plottra med en liten del när man har ett par hundra ha, det mesta måste göras effektivt och med en bra ålders kurva på sitt skifte så får man i alla fall en bra variation. Kallhygget är det närmaste vi kan komma för att få till en fin, god och vacker Föryngrings Yta. Alternativet är en skogsbrand, men den ger inget gagnvirke. Fåglarna får använda sina vingar och nyttja det som passar den bäst. Föryngringssyror är det som passar vårt nordiska läge bäst och motsvaras av hur det såg ut när inlandsisen började smälta bort för sisådär 10.000 år sedan då alla arter etablerade sig så om invandrande hitflytna eller blåsta fröer fastnade på djur, ja på alla upptänkliga sätt dock inga nybildade arter, för det krävs mycket längre tid. Darvin forskade fram att det tog 200.000 år för en isolerad skarvkoloni som hade tillräckligt med föda för att ej behöva flyga till någon annan plats för sitt uppehälle, att successivt övergå till en annan art och bli Pingviner.

Användarvisningsbild

Badger  
#842791Stort, torrt, renrakat, utan en enda grotpinne kvar, djupa körspår, noll lämnad hänsyn, markberett och placerat precis vid tomtgränsen till ett bostadsområde är nog fulast tänkbara.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).