Avverkning (slutavverkning)

Spara Gran eller Tall?

19 inlägg 6432 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest

Re: Spara Gran eller Tall?

alias  
r93 skrev:Som skrivet innan, ta reda på hur marken är, ta sedan ner tallarna, bedöm sedan hur det ser ut.

Nu vet jag inte grovleken på granarna, men att ta ut allt till flis kanske är ett alternativ med tanke på priset nu, undertryckt gran brukar vara energi i.

Om man kommer fram till att det är för grovkornigt material i backen för att granen ska trivas på sikt så tror jag att jag hade föredragit att sopa ner granet och behållit tallarna och markberett under dem.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Hodal  
#818381Håller med alias. Kan granen växa bra eller åtminstone hyfsat är det dumt att ta bort dem. Kan de inte det ska de bort och ersättas av tall.

Sjögård4 har rätt i att man ska ha så mycket som möjligt av ungskogen kvar när man fäller tallarna. Röjningen får komma efteråt.

När det gäller kvaliteten kan krökar växa bort, och om de inte gör det är det inte säkert att det spelar någon roll när det är dags för slutavverkning. Prisskillnaden mellan hög och låg kvalitet på virket blir allt mindre, och kvalitetskraven likaså.

Användarvisningsbild

Skogz  
#818397Vilken sjuk tillväxt!
Vad är detta för mark? T28?

Användarvisningsbild

Bubba i skogen  
#818758Om det ser ut så där över hela området som på bilden känns det självklart att plocka bort tallen manuellt. Slå ner dom, kvista och vinscha ut stammarna kanske ? Skadorna på ungskogen repar sej alltid bättre och fortare än man tror. Gallring av ungskogen görs givetvis efter att tallarna plockats bort. Kommer att bli bra det där. 👍

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).