Avverkning (slutavverkning)

Erfarenheter vid skogsavverkning

18 inlägg 5920 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vid skogsavverkning

hakkipilke60  
#817516 Om man har bra kontakt med sin skogsgranne/skogsgrannar tycker jag att man ska börja där. Kan ju vara en fördel med tanke på att någon fler har funderingar på avverkning och då kunna samordna maskintrasporter, använda befintliga eller bygga nya skogsvägar som fler har nytta av. Kan ju bli många pengar på sånt. Sen har ju vissa banker personal som kan vara bra uppdaterade gällande priser mm. Likaså gällande placering såsom skogskonto.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

krillejson  
#817909 När du bestämt avdelningen du vill avverka,
Mejla anbudsförfrågan till minst 3 köpande skogsbolag
Så här skrev jag anbudsspecifikationen
"Netto efter avverkningskostnader specificerade enligt
Gran timmer kr/m3 fub
Tall timmer kr/m3 fub
Barrmassa kr/m3 fub
Löv kr/m3 fub
Betalningsgrundande volymer enligt skördarens registrering"
Varför mätning enligt skördaren?
Kvarglömd ved i skogen ska inte DU betala. Skotarens slarv med att blanda in timmer i avläggets massahög ska inte DU betala. Massavedslassen som lagts ut på blöta partier på körvägen ska inte DU betala.
Detta enbart av egen erfarenhet.
Bli sen inte förvånad över de stora skillnaderna i priserbjudandet.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Labbe61 skrev:Hejsan. Med lite erfarenhet så kan du kolla direkt med ett sågverk. Kan vara så att dom betalar bäst. Sågvirket ska ju till sågen iallafall och inget större bolag emellan.

jag säger då varning på detta råd.

det är inte alls för nybörjaren utan kräver noggrant avtal, vem står risker osv...

så jag förespråkar ändå bolagen och föreningar för första försäljningen, tips är ju att bara sälja en mindre post för att "träna" innan du ger dig på allt du tänkt avverka om det är möjligt

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).