Avverkning (slutavverkning)

Metoder mot rotröta för självverksamma

32 inlägg 10097 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest

Re: Metoder mot rotröta för självverksamma

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872164Biltema 150:- / 10 liters dunk. Det går åt en del.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Skog10  
#872171Jag lyssnade här på eftermiddagen igenom ett podavsnitt med föreståndaren för Skogsskadecentrum som forskar just kring rotröta. ADblue var tydligen effektivt, men numera förbjudet att använda för det här ändamålet.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872179Är det Adblue som är förbjudet eller är det urea? Annars är det ju bara att hälla i sig en massa öl och låta restprodukten skydda stubbarna 😀

#872188Du får inte använda kemikalier i skogsbruket, om de inte är godkända. Urea är inte godkänt.

jannee  
#872189Det är mycket som man inte "får".
Själv blandar jag Roundup + glykol + vatten och behandlar alla aspstubbar med, DIREKT efter fällningen.
Fungerar till 100 % - året runt.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Du får inte använda kemikalier i skogsbruket, om de inte är godkända. Urea är inte godkänt.

Är det något som är på allvar eller bara de certifierade?

Användarvisningsbild

Skog10  
#872195Det för övrigt i detta avsnitt som det togs upp att det var förbjudet. Det skulle vara intressant att höra en längre intervju då det kändes som att det bara skrapades på ytan gällande forskningsrönen på området. https://poddtoppen.se/podcast/111297750 ... ns-rotrota

Användarvisningsbild

rokon  
#872196Jag tycker det verkar som någon lobbat fram förbudet för att få konkurrensfördelar.
Den som tror att det räcker att pissa på stubbarna bör kolla upp hur pass låg urea koncentrationen är i urin, däremot perfekt i Adblue. Jag skrev utförligt för flera år sedan om detta med AdBlue som jag med bästa samvete nyttjat. Det är ju ett bra kvävegödning också men skall då spädas ut.
Däremot har det väl en nackdel för användning till skördaragregat då urea ökar korotion men är ändå det mest praktska för de själverksamma.

Att det inte är godkänt längre i Sverige beror ju enligt den länkade podden som jag nyss lyssnat på i inlägget ovan att ingen har velat betala för att uppehålla tillståndet.

#872197"Du får bara använda växtskyddsmedel som är godkända i Sverige och bara för den användning som medlet är godkänt för. Det finns även andra regler som du behöver känna till och följa. Mer information om det hittar du på våra sidor om användning."

https://www.kemi.se/lagar-och-regler/la ... kyddsmedel

Kemikalieinspektionen måste alltså godänna alla bekämpningsmedel, och man får inte blanda hemma. 😉 Det är ingen som förbjudit specifikt urea, utan eftersom det inte är godkänt är det per definition förbjudet att använda i skogen. Certifiering eller ej. Det finns väldigt få kemikalier som är godkända för användninge i skogen, det är väl bara ett permetrin-liknande medel kvar fortfarande tex.

Det är tillåtet med urea i Finland, och om någon frågar så använder inte jag det här.

#872203Det är alltså en juridisk spetsfundighet som gör att det är förbjudet. Inte att det skulle vara olämpligt på något sätt. Det är som med hembränt. Det är också förbjudet men det funkar.

#872220Nej, det är inte en juridisk spetsfunidghet. Det är att alla kemikalier i skogen är olämpliga i grunden. Givetivs för att inte Nisses AB skall hitta på och sälja en giftigt kemikalie innan den hinner bli förbjuden.

Eller någon skall pröva sig fram genom Biltemas kemrum för att se vad som dödar mest ogräs.

#872225Å andra sidan så blir inte Rotstop mer lämplig bara för att någon har sett den affärsmässiga nyttan med att betala för ett godkännande.

Användarvisningsbild

rokon  
#872228AdBlue består till lite drygt 30% Urea, resten är Vatten ingen av dessa ingående ämnen ser jag som något farligt bekämpningsmedel om man liksom vad gäller allt, man skaffar sig kunskap om hur de kan användas. Risk för drunkning tex.
De som bor i södra Sverige får till sig mer Urea som kommer som en biprodukt genom avgaser från förbränningsmotorer, i norra Sverige så är detta nedfall av urea lägre, därför får vi och det rekomenderas numera även skogsgödning med kvägegödning. Urea är ett sådant. Även om det mest används kvävegödning i form av granulat som tex Norska Yara's Skogcan.

Jag bryr mig inte om vad man kallar en produkt, jag tar reda på vad produkten innehåller och använder den till det den passar om det är lättarbetat, lättillgängligt och prisvärt och enkelt samt har god hållbarhet. De som vill göra på annat vis, så upp till dem. AdBlue har rätt sammansättning av urea och vatten för att användas för behandling av nyskapade stubbar för förebyggande behandling mot rotröta. Och jag har läst och i en tidigare tråd länkat till utredningen om lämpligheten med ~30% urea.

#872237Tja, nu vet ni att det är förbjudet i alla fall. Några trodde ju inte det först. Likaså att använda glykol, lacknafta och gammal hydraulolja.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#872244Det är ju inte förbjudet att gödsla skog, utan enligt senaste förslaget ska det ju ges bidrag till detta. Så efter anmälan till SS kan man ju sprida lite konstgödsel på sina nygjorda stubbar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).