Avverkning (slutavverkning)

Måste Man Ha Motorsågskörkort?

125 inlägg 46450 visningar 20 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

leifa.k  
#739536Lyfter tråden. Har nu fixat A+B för att få kvittens på någon sorts laglighet. OBS, jag är inget huggarproffs, jag är en glad amatör. Detta kort för mig innebär att jag hos 3st skogsägare runt mig ökar möjligheten dramatiskt att få ta hand om enstaka träd, ta hem såga upp och bygga med. Då slipper de anlita någon yrkesman som kommer ut och tar hand om dessa träd. Win win typ, och jag älskar detta! Det är så illa att jag sågar mera än jag kan ta hand om.. Nåja. ni har nog sett mina tidigare inlägg om hur jag tar ned träd mellan kraftledning och uthuslänga, typ 10-15m mellan bägge, fälla träd som får lägga sig mot ett annat, modifiera stubben så att man kan dra ned trädet med traktor. Jag söker på nätet vad man kan få göra när man har A+B-kort. Hittar bara om mera yrkesmässigt, skogsägare, arbetsgivaransvar osv. Min fråga gäller, får jag såga ned/ansa ett träd hos grannen, i husvagnsföreningen osv. Händer något tokigt med trädfällning i en förening så ställs ju föreningens styrelse till ansvar om inte trädfällaren har A+B. Hur ser det ut hos grannen, föreningen om det går illa för trädfällaren med materiella, personliga skador? Måste det finnas något skrivet mellan mig o husvagnsföreningen. Det har jag inte hittat något om.
Om jag har behörighet, något illa händer, vad händer då? Jag har inga speciella försäkringar för dylika missöden. Det ni läser om nu är en 60+ årig man som vill bli seriös!

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Williamm  
leifa.k skrev:Lyfter tråden. Har nu fixat A+B för att få kvittens på någon sorts laglighet. OBS, jag är inget huggarproffs, jag är en glad amatör. Detta kort för mig innebär att jag hos 3st skogsägare runt mig ökar möjligheten dramatiskt att få ta hand om enstaka träd, ta hem såga upp och bygga med. Då slipper de anlita någon yrkesman som kommer ut och tar hand om dessa träd. Win win typ, och jag älskar detta! Det är så illa att jag sågar mera än jag kan ta hand om.. Nåja. ni har nog sett mina tidigare inlägg om hur jag tar ned träd mellan kraftledning och uthuslänga, typ 10-15m mellan bägge, fälla träd som får lägga sig mot ett annat, modifiera stubben så att man kan dra ned trädet med traktor. Jag söker på nätet vad man kan få göra när man har A+B-kort. Hittar bara om mera yrkesmässigt, skogsägare, arbetsgivaransvar osv. Min fråga gäller, får jag såga ned/ansa ett träd hos grannen, i husvagnsföreningen osv. Händer något tokigt med trädfällning i en förening så ställs ju föreningens styrelse till ansvar om inte trädfällaren har A+B. Hur ser det ut hos grannen, föreningen om det går illa för trädfällaren med materiella, personliga skador? Måste det finnas något skrivet mellan mig o husvagnsföreningen. Det har jag inte hittat något om.
Om jag har behörighet, något illa händer, vad händer då? Jag har inga speciella försäkringar för dylika missöden. Det ni läser om nu är en 60+ årig man som vill bli seriös!

Kolla med högsta motorsågskort-certifjereren i ditt län. Det är nog hen som avgör vad som gäller. Här får jag göra allt men a-b bara jag håller mig i skogen. Men det kan ju vara annorlunda hos dig.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#739546Även en granne, vän etc kan komma att betraktas som arbetsgivare och således ha ett arbetsgivaransvar. Jag jobbade som exempel i dag med en kamrat som jobbar på räddningstjänsten som var på en olycka där stugägarföreningens ” allt i allo ” omkom vid en trädfällning hos en granne, den grannen kom att betraktas som arbetsgivare och ställdes till svar för olyckan. Tidigare prejudicerande domar finns i liknande fall där någon anlitat en obekant person som inte varit registrerade företagare. Oavsett AB eller inte så torde skogsägaren anses ha ett arbetsgivaransvar om du utför ett arbete på dennes mark, och då särskilt om denna kan anses ha nytta av det arbete du utför..🙂👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
Williamm skrev:
leifa.k skrev:Lyfter tråden. Har nu fixat A+B för att få kvittens på någon sorts laglighet. OBS, jag är inget huggarproffs, jag är en glad amatör. Detta kort för mig innebär att jag hos 3st skogsägare runt mig ökar möjligheten dramatiskt att få ta hand om enstaka träd, ta hem såga upp och bygga med. Då slipper de anlita någon yrkesman som kommer ut och tar hand om dessa träd. Win win typ, och jag älskar detta! Det är så illa att jag sågar mera än jag kan ta hand om.. Nåja. ni har nog sett mina tidigare inlägg om hur jag tar ned träd mellan kraftledning och uthuslänga, typ 10-15m mellan bägge, fälla träd som får lägga sig mot ett annat, modifiera stubben så att man kan dra ned trädet med traktor. Jag söker på nätet vad man kan få göra när man har A+B-kort. Hittar bara om mera yrkesmässigt, skogsägare, arbetsgivaransvar osv. Min fråga gäller, får jag såga ned/ansa ett träd hos grannen, i husvagnsföreningen osv. Händer något tokigt med trädfällning i en förening så ställs ju föreningens styrelse till ansvar om inte trädfällaren har A+B. Hur ser det ut hos grannen, föreningen om det går illa för trädfällaren med materiella, personliga skador? Måste det finnas något skrivet mellan mig o husvagnsföreningen. Det har jag inte hittat något om.

Kolla med högsta motorsågskort-certifjereren i ditt län. Det är nog hen som avgör vad som gäller. Här får jag göra allt men a-b bara jag håller mig i skogen. Men det kan ju vara annorlunda hos dig.
. Nej, William, arbetsmiljölagen fungerar på precis samma sätt oavsett var i landet man arbetar..🙂👍

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:
Williamm skrev:

. Nej, William, arbetsmiljölagen fungerar på precis samma sätt oavsett var i landet man arbetar..🙂👍

Nu menade jag vad säker skog säger kortet gäller för så länge man följer arbetsmiljölagen. Det var så jag tolkade frågan.

T.ex. På säker skog så står det att A-B gäller för träd upp till 45cm dia. Min lärare sa att jag får fälla grövre så länge jag gör bedömningen att jag kan det.

Men då är det givet att alla papper och försäkringsansvar m.m är ordnat. Annars så för jag ju inte fälla alls.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#739549Ok, då förstår jag..🙂👍 lite ” lustigt,” är det, eller möjligen listigt att instruktören babblar om att ett AB inte skulle ge dig rätt att fälla ett träd grövre än 45 cm då det inte är diametern som avgör huruvida ett träd är svårt att fälla såvida vi inte pratar om riktiga bjässar på väl över metern..😛

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:Ok, då förstår jag..🙂👍 lite ” lustigt,” är det, eller möjligen listigt att instruktören babblar om att ett AB inte skulle ge dig rätt att fälla ett träd grövre än 45 cm då det inte är diametern som avgör huruvida ett träd är svårt att fälla såvida vi inte pratar om riktiga bjässar på väl över metern..😛

Det är säkerskog och skogsstyrelsens hemsida som påstår att A-B inte ger mig rätt till det.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Ok, då förstår jag..🙂👍 lite ” lustigt,” är det, eller möjligen listigt att instruktören babblar om att ett AB inte skulle ge dig rätt att fälla ett träd grövre än 45 cm då det inte är diametern som avgör huruvida ett träd är svårt att fälla såvida vi inte pratar om riktiga bjässar på väl över metern..😛

Det är säkerskog och skogsstyrelsens hemsida som påstår att A-B inte ger mig rätt till det.

Nu är det förstås så att varken säker skog och skogsstyrelsen har med att göra hur grova träd du fäller..🙂

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:
Williamm skrev:

Nu är det förstås så att varken säker skog och skogsstyrelsen har med att göra hur grova träd du fäller..🙂

Exakt.

tallen100  
anersimyra skrev:
Williamm skrev:

Dom där nissarna borde ta sina säkra hörn och kliva ner från sina höga hästar🐫🐫

Användarvisningsbild

anersimyra  
#739567Du menar förstås sina höga kameler..😃

Användarvisningsbild

JörgenO  
anersimyra skrev:Du menar förstås sina höga kameler..😃

Det blir lite fel ibland
JörgenO - Roliga bilder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Williamm skrev:Det är säkerskog och skogsstyrelsens hemsida som påstår att A-B inte ger mig rätt till det.

Var hittar du detta??

Användarvisningsbild

Williamm  
Mangan skrev:
Williamm skrev:Det är säkerskog och skogsstyrelsens hemsida som påstår att A-B inte ger mig rätt till det.

Var hittar du detta??

Det med 45cm som jag mindes mig ha läst för något år sedan hittar jag inte. Men på säker skogs hemsida står det
"Kunskaper och färdigheter att rekognosera, planera och genomföra trädfällning av ”normala” träd av varierande storlek med god kontroll och säkerhet. (upp till max dubbla svärdslängden, ca 65 cm stubbdiameter vid 13” svärd)"

Och eftersom jag kommer göra en del praktik med längre svärd än 13" och kanske grövre träd än 65. Så frågade jag om det krävdes C för det (vilket det kan tolkas som om man läser på hemsidan) Så frågade jag.

tallen100  
anersimyra skrev:Du menar förstås sina höga kameler..😃

Om dom är i öknen och fäller sandal🐫

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).