lör 30 apr 2011, 16:16#127812
En viss grad av humor glimrar igenom i senaste inläggen.
Min insikt senaste 6 åren visar att när bolag uttrycker att de vill reda upp misstag ligger
bolagets första bud på 5- 30%.
Självklart har även "bud" på 0 kr varit bolagets utgångsbud och så ganska länge.
I bland kommer ett "andra bud" på dubblering, som då varit runt 10-15%. Ofta kommer redan nu en mening med att
"Detta är vårt sista bud".
Resultatet har dock efter 1/2 år till 3 år blivit upp till 3 ggr mer än vad skogsägaren hade som utgångskrav.
Orsaken till ökning är att det nästan alltid upptäcks fler fel när kontroller görs. Ränta på ränta efter 2.5 år är minst 30%.
1/8 av skogsägarna har sagt att "Jag skiter i pengarna och striden. Jag kommer i stället att dra bolaget i skiten så ofta ämnet diskuteras".
Detta är kanske det sämsta sättet för bolaget när det går så här.Ex. Tage Andersson ATA i Moheda hamnade i tre mäktiga artiklar i skogspress. Dess artiklar och skrivning på internet gjorde stor effekt. Enligt reaktioner som hörts bör kanske 15% av skogsägarna avstått ATA därefter. Troligen var det anskaffningsproblem att de började ragga virke längre bort från kärnområdet.