Avverkning (slutavverkning)
Vad är "kubb"
#122614Nja, förstår jag det rätt så är priserna i fub men under rubriken "Dimensioner" står det som jag skrev. Så det alltså bara toppen jag behöver mäta utifrån? Betyder det också att man mäter från toppen och sågar sig nedåt mot rotändan, i steg om 3,10, när man gör kubb?
TS

#122620Hej
Jag tänkte jag skulle förenkla detta lite med kubb, som vi leverar till alvestasågen som bara sågar kubb.
245 el 255 kubb används till att göra pallar, stocken delas på mitten varvid man får ut 120 cm bitar.
310 kubb används som oftast vad jag har hört iallafall som inomhusreglar vid husbygge, om man nu har 3 meter i takhöjd men det är ju valfritt hehe
Jag tänkte jag skulle förenkla detta lite med kubb, som vi leverar till alvestasågen som bara sågar kubb.
245 el 255 kubb används till att göra pallar, stocken delas på mitten varvid man får ut 120 cm bitar.
310 kubb används som oftast vad jag har hört iallafall som inomhusreglar vid husbygge, om man nu har 3 meter i takhöjd men det är ju valfritt hehe
Fältmekaniker på KOMATSU FORESTRY
--------------------------------------------------------------------------------------
HVA 560XPG.... än så länge....
--------------------------------------------------------------------------------------
HVA 560XPG.... än så länge....
#122640Det brukar finnas en grövsta rotdiameter på runt 26 cm också och kubben travmäts alltid i fub.
Here's to a logger who fills a need,
from houses to paper, from one little seed.
For those of you who wish to disagree,
try wiping your arse without felling a tree.
#122683255 cm kubb blir sågat 250 cm sk kortregel (till väggregel i innerväggar) tex http://www.cheapy.se/Produkt___KORTREGE ... 085_13085_
Denna färdigkapade är i regel lite dyrare per meter än de i vanliga längder så med Cheapys priser på 2"x3" sparar man 10 kr + får en vedbit om man köper en 540 jämfört med två 250.
http://www.cheapy.se/Produkt___REGEL_45 ... 085_13085_
Denna färdigkapade är i regel lite dyrare per meter än de i vanliga längder så med Cheapys priser på 2"x3" sparar man 10 kr + får en vedbit om man köper en 540 jämfört med två 250.
http://www.cheapy.se/Produkt___REGEL_45 ... 085_13085_
Enligt SAOB samma ord som kubbe alltså kortare (runt) trästycke
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 32/36.html
Uvskogen skrev: Sist men inte minst, varför heter det "kubb"?
Enligt SAOB samma ord som kubbe alltså kortare (runt) trästycke
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 32/36.html
I Krylbo är det stockmätning som gäller.
Chainsaw Charlie skrev:Det brukar finnas en grövsta rotdiameter på runt 26 cm också och kubben travmäts alltid i fub.
I Krylbo är det stockmätning som gäller.
Gremo (950F) - Rätt nyans av grönt, Tigercat H-09/LM 4000
#122739Oj, det hade jag ingen aning om. Lite av poängen med kubb är ju att mätningen blir lättare och billigare med endast en längd.
I och för sig så stockmäts nog mycket lövkubb också när jag tänker efter.
I och för sig så stockmäts nog mycket lövkubb också när jag tänker efter.
Here's to a logger who fills a need,
#122882[quote="Uvskogen"]Nja, förstår jag det rätt så är priserna i fub men under rubriken "Dimensioner" står det som jag skrev. Så det alltså bara toppen jag behöver mäta utifrån? Betyder det också att man mäter från toppen och sågar sig nedåt mot rotändan, i steg om 3,10, när man gör kubb?[/quote
Nej, man apterar alltid ett träd från rotänden. Timmer först sen kubb eller klentimmer och sist massaved..
Nej, man apterar alltid ett träd från rotänden. Timmer först sen kubb eller klentimmer och sist massaved..
1170E,810E
Låter skumt...Vi får inte köra grövre än 22cm i topp. Grövre = vrak!
Uvskogen skrev:Dessutom finns det ingen maxdiameter i Krylbos prislista
Gremo (950F) - Rätt nyans av grönt, Tigercat H-09/LM 4000
Jag var otydlig, det finns ingen max rotdiameter, men det förklaras av att avsmalningen är så liten på de bitar som är aktuella som kubb att det inte behövs. När det gäller topp-diameter så är precis som du säger.
GremoNiclas skrev:Uvskogen skrev:Dessutom finns det ingen maxdiameter i Krylbos prislista
Jag var otydlig, det finns ingen max rotdiameter, men det förklaras av att avsmalningen är så liten på de bitar som är aktuella som kubb att det inte behövs. När det gäller topp-diameter så är precis som du säger.
TS
#132392Precis som pensionär skrev är kubb det vi i Finland kallar för småstock (och kubb för den delen)
I Finland blir det i huvudsak tall kubb som t.ex Kuusiston saha i Laitila svarvar b.l.a älgstängselstolpar av.
I Finland blir det i huvudsak tall kubb som t.ex Kuusiston saha i Laitila svarvar b.l.a älgstängselstolpar av.
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
#137939Det heter väl kubb när ett sågbart sortiment har en fast längd och mäts i trave-fub. Krylbo mäter sitt timmer i toppen så det är klentimmer numer

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).