Avverkning (slutavverkning)

Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

303 inlägg 59178 visningar 31 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

isteskog  
#696775Viktor! Inom det privata skogsbruket så finns ingen schablonartad plantering i större utsträckning. Man sätter det trädslag som passar bäst för den marken ( iaf om det inte vore för den stora stammen av klövvilt i vissa delar av Sverige)
Och så borde du veta skillnaden mellan plantage och plantering, Viktor.... 🤔

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

maltex  
#696779Vad är en naturskog och vart finns dom. Den mesta skog som finns i det svenkakulturlandskapet och är yngre än 150 år bör väl ha varit under paragraf 5 kurvan,pga mänskligpåverkan. Alltså mer eller mindre brukade. Hur mycket naturskog blir det.

Viktor Säfve  
isteskog skrev:Viktor! Inom det privata skogsbruket så finns ingen schablonartad plantering i större utsträckning. Man sätter det trädslag som passar bäst för den marken ( iaf om det inte vore för den stora stammen av klövvilt i vissa delar av Sverige)

Hej!

Av tidsskäl, jobbar i skogen just dessa tider ;) så hinner jag inte med att föra mer debatt på detta forum just nu (hade önskat jag hade lite mer tid till alla spännande och viktiga samtal!). Men, jag hoppas kunna återuppta samtalet längre fram. Jag skulle gärna vilja samtala om det privata skogsbruket och vilka utmaningar ni ser och vilka möjligheter.

Jag såg frågan om arbetstillfällen, och om uppgifterna som en av forskarna i filmen lyfter kommer från Skogsindustrierna eller andra källor?

I filmen lyfts båda de siffror över direkt anställda som du nämner ovan. Siffrorna i filmen stämmer med siffrorna från Skogsstyrelsen, filmkampanj från skogsnäringen och Skogsindustrierna.

Skogsbruket har historiskt, innan rationaliseringen, varit betydligt viktigare för sysselsättningen på skogs- och landsbygden i Sverige, men enligt siffror från Skogsstyrelsen så arbetar idag ungefär 16 000 personer i skogen (Årsverken Totalt: 16 357: https://www.skogsstyrelsen.se/statistik ... attning-i- skogsbruket/) och enligt branschorganet Skogsindustrierna är cirka 70 000 människor direkt anställda i skogsnäringen om man slår samman olika grenar.

Sveriges totala sysselsättning uppgick 2018 till 5 017 000 personer https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter- amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna- aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-1a-kvartalet-2018/

Men är inte jobben inom skogssektorn viktiga för landsbygden?

Ja, absolut, mycket viktiga! Men, vi menar att det finns många andra sätt att skapa arbetstillfällen och bruka skog och producera timmer, och andra värden på, än via att omvandla mer av den naturligt föryngrade äldre skogen genom kalhygges- och planteringsbruk. En mer ekosystembaserad förvaltning kan dessutom skapa utrymme för fler näringsgrenar och möjligheter för ägarna och andra aktörer.

Ha det gott allihop!
Senast redigerad av Viktor Säfve tis 26 jan 2021, 19:03, redigerad totalt 1 gång.

r93  
#696790Det vore skoj att se vad som hände om alla som jobbade i eller under skogsindustrin la ner arbetet på måndag, alla från skördarföraren till utlastningen på sågverket, eller bruket för den delen, eller värmeverket.

maltex  
#696794När släpps nyheten att Skyddaskogen är emot allemansrätten.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
r93 skrev:Det vore skoj att se vad som hände om alla som jobbade i eller under skogsindustrin la ner arbetet på måndag, alla från skördarföraren till utlastningen på sågverket, eller bruket för den delen, eller värmeverket.

På kort sikt händer absolut ingenting. Möjligen kan industrin i andra länder ta tillbaka lite marknad som vi vunnit under pandemin.

#696802Sävfe upprepar miljörörelsens mantra med en dåres envishet. Att vi avverkar naturliga självföryngrade skogar. Det är inte så! Den skog vi avverkar är ett resultat av fädernas framsynta möda och slit.

isteskog  
Viktor Säfve skrev:
isteskog skrev:Viktor! Inom det privata skogsbruket så finns ingen schablonartad plantering i större utsträckning. Man sätter det trädslag som passar bäst för den marken ( iaf om det inte vore för den stora stammen av klövvilt i vissa delar av Sverige)

Hej!

Av tidsskäl, jobbar i skogen just dessa tider ;) så hinner jag inte med att föra mer debatt på detta forum just nu (hade önskat jag hade lite mer tid till alla spännande och viktiga samtal!). Men, jag hoppas kunna återuppta samtalet längre fram. Jag skulle gärna vilja samtala om det privata skogsbruket och vilka utmaningar ni ser och vilka möjligheter.

Jag såg frågan om arbetstillfällen, och om uppgifterna som en av forskarna i filmen lyfter kommer från Skogsindustrierna eller andra källor?

I filmen lyfts båda de siffror över direkt anställda som du nämner ovan. Siffrorna i filmen stämmer med siffrorna från Skogsstyrelsen, filmkampanj från skogsnäringen och Skogsindustrierna.

Skogsbruket har historiskt, innan rationaliseringen, varit betydligt viktigare för sysselsättningen på skogs- och landsbygden i Sverige, men enligt siffror från Skogsstyrelsen så arbetar idag ungefär 16 000 personer i skogen (Årsverken Totalt: 16 357: https://www.skogsstyrelsen.se/statistik ... attning-i- skogsbruket/) och enligt branschorganet Skogsindustrierna är cirka 70 000 människor direkt anställda i skogsnäringen om man slår samman olika grenar.

Sveriges totala sysselsättning uppgick 2018 till 5 017 000 personer https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter- amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna- aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-1a-kvartalet-2018/

Men är inte jobben inom skogssektorn viktiga för landsbygden?

Ja, absolut, mycket viktiga! Men, vi menar att det finns många andra sätt att skapa arbetstillfällen och bruka skog och producera timmer, och andra värden på, än via att omvandla mer av den naturligt föryngrade äldre skogen genom kalhygges- och planteringsbruk. En mer ekosystembaserad förvaltning kan dessutom skapa utrymme för fler näringsgrenar och möjligheter för ägarna och andra aktörer.

Ha det gott allihop!

In och lägger in lite att diskutera om, och sen skyller på tidsbrist? Är det inte bättre att vänta tills tiden finns då? 🤔

maltex  
#696810Kan det vara så att Skyddaskogen har anlitat en viss forummedlem till propagandastrateg. En skog som fått vara en skog.

Användarvisningsbild

Sylvia Lynx  
isteskog skrev:Högt i tak i eran Fbsida har ni då inte! När jag var med i Fb och var in på eran sida och diskuterade så var det tidvis en otrevlig ton om man hade avvikande åsikter. Kändes mer som att man skulle sitta still i båten och vara passiv. Har fått reda på att fler skogsägare har upplevt samma sak hos er ...... 🤔

Det var väl ändå en lite lustig kommentar, för att vara på den här sidan. Trodde satiren var död 🤣

#696828Här har vi ändå en hyfsad debattnivå. (Förutom Uffe då men han har väl frikort?) På FB uppfattar jag att hyggesfrifantasterna flippar ut i svordomar och tillmälen om man ifrågasätter deras fantastiska skogsbruk.

Användarvisningsbild

Sne4  
#696831Det var ju onekligen många som skrev svar till Viktor och med tanke på att det kan gå åt några vändor innan det leder någonstans så har jag full förståelse för att övriga plikter kallar. Frågan nedan har berörts, men jag förtydligar den ändå: @Viktor Säfve:

Kommentaren om allemansrätten som t.ex @maltex lyfte senast är i högsta grad central. Ska man ställa det på sin spets så ställs äganderätten mot allemansrätten. Om äkta vänsterrappakalja kan man läsa här t.ex Miljöminister Karolina Skog ska inte se över artskyddsförord
Om det är så du skriver att nya jobb inom svampplockning och andra aktiviteter som idag främst verkar röra sig under allemansrätten ska till:
-Är det då rätt och slätt på bekostnad av äganderätten - maskerat under 'sektoransvar' eller tänker ni lite mer nydanade som hur det t.ex ser ut i USA med 'public land' national forest osv?
(Som parantes har jag nog tältat i en national forest i de flesta av 'lower 48:s' och det gick utmärkt utan svensk allemansrätt)

Den frågan får du gärna fundera på tills du har tid att utveckla resonemanget bakom. Vänsterrappakalja - eller ny modell på allemansrätten?
-Vem ska betala för att en naturguide lotsar folk till ett stycke privat mark och där plockar sprängticka t.ex?
-Naturreservat för vitryggig hackspett som betalas via 'sektoransvar' eller via allmänna skattesedeln?

Övriga frågor går att speta vidare på senare, men ovanstående är i högsta grad centralt.

Användarvisningsbild

Sylvia Lynx  
Sne4 skrev:
Sylvia Lynx skrev:Förstår inte hur ni kan säga att filmen ger fel bild av svenskt skogsbruk. Det är ju exakt så som de säger.

Hoppas att du inte blev avskräckt av tonläget utan vill fortsätta på denna tråd.
-Jag är lite nyfiken på hur du kom fram till det som gjorde att du skrev detta inlägg, kan du utveckla det?

Jag är inte lättskrämd, men det känns ju ganska meningslöst försöka tränga igenom bubblan här.
Hur jag kom fram till det jag skrev, alltså att filmen var bra och gav en korrekt bild av Svenskt skogsbruk? Hur kommer man fram till något som är uppenbart?
Jag bor i skogen och ser förödelsen, en granplantering är inte en skog. Timmerbilarna åker skytteltrafik här, inte med timmer utan med pinnar, det är en ekonomisk katastrof likaväl som en biologisk. Nu för tiden är det bara i min egen skog jag kan gå utan att få ångest.
Det råder egentligen ingen oenighet i forskarvärlden om hur kalhyggesbruk och monokultur är förödande för biologisk mångfald, det är bara skogsindustrins lakejer som låtsas något annat.

jannee  
#696834Viktor Säfve, jag vill inte säga att du är insnöad för du är nog raka motsatsen. Men du är en fanatiker som BARA ser och tydligen bara vill se ena sidan av myntet.
Sedan vet du att med statistik kan man bevisa att en lögn är sanningen.
Skogsnäringen sysselsätter betydligt fler människor än vad din statistik vill visa.
Du kan i stället ta fram hur stora Sveriges exportinkomster som härrör sig till skogsindustrin och dess varor.
Hur stor är skogsnäringen i % av BNP.
Hur många % tror du verkligen i din enfald att turism kan ersätta skogsindustrin exportinkomster.
De pengar som saknas vart tar du dem?
Förklara nu i % eller kronor och ören hur du har tänkt dig att få ekvationen till att gå ihop?

#696836Såna värdsliga saker som pengar bekymrar inte de här människorna. Skogsindustrins andel av BNP är inte så imponerande. Men BNP är ett dåligt mått. Vi kan byta skjortor med varandra som ett kedjebrev och BNP ökar varje gång. Men någon måste sy skjortan första gången annars faller allt som ett korthus.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).