Avverkning (slutavverkning)

Hur stor är avgångarna mellan plantering och slutaverkning?

9 inlägg 691 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Hur stor är avgångarna mellan plantering och slutaverkning?

Kindbo  
1779741325_img_20260430_102342.jpg
Har letat efter uppgifter om vilka avgångar man ska räkna med för exempelvis torka, barkborre eller vindfällor i hygget mellan plantering och slutavverkning?
Det jag är söker är om det är någon faktor är viktigare än andra. Om man vet vad som ger störst påverkan kan man försöka påverka genom skötseln.
Någon som har tips?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Hur stor är avgångarna mellan plantering och slutaverkni

WarPeter  
Kindbo skrev:
1779741325_img_20260430_102342.jpg
Har letat efter uppgifter om vilka avgångar man ska räkna med för exempelvis torka, barkborre eller vindfällor i hygget mellan plantering och slutavverkning?
Det jag är söker är om det är någon faktor är viktigare än andra. Om man vet vad som ger störst påverkan kan man försöka påverka genom skötseln.
Någon som har tips?

Jag tror det är svårt att få fram uppgifter på hela cykeln. Jag tror inte det är många bestånd man följt kontinuerligt ifrån 1950 till nu. Och har man gjort det så gör troligen vårt nya klimat att gammal data inte är så relevant för dagens föryngringar. I dessa tider är nog det viktigaste för föryngring att ståndordsanpassa och försöka undvika betesskador. Under resterande cykeln så gissar jag att framja blandskog är ett bra sätt att framtidssäkra sig för en osäker utveckling av vårt klimat och de utmaningar det medför.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#911405Första fem åren är helt avgörande för om avgången fram till röjning ska vara 4% eller 40%. Torka, snytbaggar, översvämning, gräsväxt och vilt är några av anledningarna men det finns fler. När man kommit fram till röjning så blir det frågan om planerade insatser och inte avgång.

Användarvisningsbild

Kindbo  
#911420Tack för svar
Tänker så här: Jag plantera 2500 plantor som ska göra att jag kan slutavverka 500 träd.
Om jag kan minska kostnader för vården under de första 20 åren eller få flera träd i slutavverkningen bör det ha stor påverkan på avkastningen.

TS

alias  
Kindbo skrev:Tack för svar
Tänker så här: Jag plantera 2500 plantor som ska göra att jag kan slutavverka 500 träd.
Om jag kan minska kostnader för vården under de första 20 åren eller få flera träd i slutavverkningen bör det ha stor påverkan på avkastningen.

Pratar vi gran på medelgoda till goda boniteter i Götaland så tror jag att de flesta i dagsläget siktar på att både plantera färre plantor/ha än 2500 och att ha fler än 500 stammar kvar till slutavverkning. Är man certifierad så ska man ju ha plats att knöla in en del löv mellan barrplantorna också, vilket kan bli trångt om barrplantorna står med ca 2 m inbördes avstånd.

Brukar själv plantera ca 2000-2200 granar/ha, men har även testat 1600 plantor/ha (räknar med endast 1 gallring här) samt ett litet hörn med dålig åtkomst där jag endast planterade 1000-1200 plantor/ha och tänkte sköta det gallringsfritt, men nu kom där bitvis ett skapligt uppslag med självsådd tall (som jag gärna gynnar) mellan granarna - vilket gjort mig mer villrådig om vilken skötselstrategi det får bli framöver...

Ska man kunna sänka plantantalet per hektar med gott resultat så är det en fördel om hygget är väl markberett och att man har bra plantor som har fått god omsorg både före, under och efter planteringen!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#911427Jag tänker tvärt om ibland, ett tätt planterat bestånd med gran på medelgod mark sluter sig fortare och tål visst bortfall utan att man behöver jobba så mycket mot gräset. Jämfört med upprepade lövröjningar så kan ett högre plantantal vara billigt.
Beståndet blir kanske ingen favorit bland cerifieringsfolket men ändå hyggligt lättskött.

jannee  
#911429Jag har konsekvent sedan Gudrun (2005) planterat max 1600 plant/ha.
När jag röjt har jag också varit rädd om den självföryngrade björken.
Nu närmar sig den första gallringen, blir allt lite problematiskt vilka träd man ska gynna.
Blir maskingallring och får nog verkligen diskutera om hur den ska genomföras - hur man än gör riskerar man nämligen att göra fel - eller i alla fall inte helt rätt. 😤
Som det idag är så är björken mestadels både längre och grövre än granen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#911431Gallra bort björken eller finn dig i att du har en björkskog.

alias  
busholle skrev:Jag tänker tvärt om ibland, ett tätt planterat bestånd med gran på medelgod mark sluter sig fortare och tål visst bortfall utan att man behöver jobba så mycket mot gräset. Jämfört med upprepade lövröjningar så kan ett högre plantantal vara billigt.
Beståndet blir kanske ingen favorit bland cerifieringsfolket men ändå hyggligt lättskött.

Självklart ska man köra på det man tycker funkar lokalt.

Här tycker jag att det största vegetationsproblemet är knähögt till manshögt bräken och då får man gå och trampa ner det eländet under ett antal års tid oavsett ursprunglig planttäthet eller riskera så gott som total plantavgång fläckvis (ska man se det positivt så behöver man sällan lägga mycket tid på lövröjning på dessa områden).

Sen tycker jag att plantorna har blivit obegripligt dyra utan att jag upplever att de har blivit avsevärt mycket bättre över tid (så även snytbaggeskydden), varför det blivit lite av en principsak att hellre köpa och plantera färre plantor som ges bra förutsättningar att överleva.

MVH
Alias

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).