Avverkning (slutavverkning)

Pris på grantimmer

6 inlägg 2018 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest

Pris på grantimmer

Sommar  
#910479Tänker avverka en del gran men har inte full koll på priset i Mellansverige. Hur mycket får ni? En del grov diameter, ej långt skotningsavstånd, norra Värmland.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Pris på grantimmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#910493Mellanskogs lista för Värmland. https://www.mellanskog.se/wp-content/up ... 260409.pdf

Användarvisningsbild

skogshare  
#910496För 30 - 40 år sedan var det den uppenbara risken för förödande älgskador som fick många skogsägare att överge principen om ett ståndortsanpassat skogsbruk och att välja att föryngra med gran även på utpräglade tallmarker trots risken för bland annat torkskador, stormfällning och barkborreangrepp.

Blir det nu den avsevärda prisskillnaden mellan gran- och talltimmer till granens fördel, som åter kommer att få många skogsägare att kortsiktigt begå samma allvarliga misstag trots allt mer utmanande klimatförutsättningar?

Sommar  
#910512Tror att det finns större bredd i tänket i dagsläget. Tänker jag. För min del kommer jag att minska på gran och i de fall jag ändå planterar gran kommer jag att ge rådet till de som tar över att avverka gran tidigare än vi gör idag. Och ha koll på föryngringskollen.se vad som kommer fram.

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#911104Har man grantimmer att avverka ska man verkligen kolla upp marknaden ordentligt. Det är en stor bristvara, inte bara i Sverige. Grantimer skeppas från flera hamnar i Sverige idag ner till Tyskland där det betalas med höga priser.

Kolla med flera virkesköpare, inte bara de som är lokalt aktiva.

alias  
Torbjörn Johnsen skrev:Har man grantimmer att avverka ska man verkligen kolla upp marknaden ordentligt. Det är en stor bristvara, inte bara i Sverige. Grantimer skeppas från flera hamnar i Sverige idag ner till Tyskland där det betalas med höga priser.

Kolla med flera virkesköpare, inte bara de som är lokalt aktiva.

Vilka aktörer är det som står för exporten (Skogssällskapet, Sydved?)?

Vad är det för längder som är gångbara vid export till t.ex. Tyskland?

MVH
Alias

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).