Avverkning (slutavverkning)

Vilken motorsåg till dottern

24 inlägg 1962 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest

Re: Vilken motorsåg till dottern

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908909Tack för inspel. Googlade vidare på förslagen och idag blev det investerat i en Stihl 201. Kampanj var det också. En lätt finfin såg och även om det inte blir mer än ett försök från henne så är det en rapp liten såg som jag säkert kommer använda själv, även om jag gärna vill ha lite tyngd, balans och stadga i min såg. Det är inte omöjligt att jag kommer prova nåt mer än 12"-svärdet heller då jag tror den kan bli mer balanserad i min smak. Det första som ska bort är i alla fall detta sk barkstöd som jag aldrig sett som annat än ett arbetsmiljöproblem. Det var första frågan direkt och det sitter visst med två skruv.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Bax  
#908913Kul. Barkstödet kan vara bra att ha som skydd för sågkropp och oljetank. Kapa bort taggarna bara.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#908916Bäst är förstås att lära sig tekniken att ta hjälp av barkstödet..😛

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:Bäst är förstås att lära sig tekniken att ta hjälp av barkstödet..😛

Amerikaner gillar barkstöd.Helst dubbla.Och bigger is better.Så långt svärd som möjligt vid vedkubbning 🤣 🤣 Nä skämt å sido.Tycker dom flesta sågar har väl anpassade stöd.261 var amerikaniserat dock.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:Bäst är förstås att lära sig tekniken att ta hjälp av barkstödet..😛

Amerikaner gillar barkstöd.Helst dubbla.Och bigger is better.Så långt svärd som möjligt vid vedkubbning 🤣 🤣 Nä skämt å sido.Tycker dom flesta sågar har väl anpassade stöd.261 var amerikaniserat dock.

261:ans stöd ”mår väl” av att få nedre taggen justerad..🙂 att det behövs ett stöd även på sågkroppen på större sågar beror på att svärdet annars får en mindre praktisk bananform..🍌😃

Användarvisningsbild

Stenrik  
#909081Ifall det var frågan om två sågar skulle jag satsa på MS201 och 550XP.
Ska det bara vara en såg till allt, för en kvinna, säger jag Echo CS-4310SX, förutsatt att reservdelar finns inom vettigt avstånd. 2,3kW och väger 5,6kg med svärd och full tank.
Finns ingen Echo-representant i närheten, då skulle det vara en MS241, också 2,3kW och 5,7kg med svärd och full tank.
Närmaste motsvarande Husqvarna är 543XP som ligger på 5,9kg med 2,2kW i effekt, tillverkad i Japan - antagligen i fd. Zenoah's fabriker.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Stenrik skrev:Ifall det var frågan om två sågar skulle jag satsa på MS201 och 550XP.
Ska det bara vara en såg till allt, för en kvinna, säger jag Echo CS-4310SX, förutsatt att reservdelar finns inom vettigt avstånd. 2,3kW och väger 5,6kg med svärd och full tank.
Finns ingen Echo-representant i närheten, då skulle det vara en MS241, också 2,3kW och 5,7kg med svärd och full tank.
Närmaste motsvarande Husqvarna är 543XP som ligger på 5,9kg med 2,2kW i effekt, tillverkad i Japan - antagligen i fd. Zenoah's fabriker.

Håller helt med ang kombinationen 550xp/ms 201.201:an kung i 1:a gallring med 12".550 med 14-18" i 2-3:e gallring+slutavv 👍

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909116Idag testade jag 201:an men väldigt lite. Har aldrig provat en så liten såg. Den var väldigt lätt och smidig. Nu var det bara småbjörk så vad den orkar med och gränsen för trevlig aptit i sågen går, får man prova en annan dag.

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
Orsa skrev:Idag testade jag 201:an men väldigt lite. Har aldrig provat en så liten såg. Den var väldigt lätt och smidig. Nu var det bara småbjörk så vad den orkar med och gränsen för trevlig aptit i sågen går, får man prova en annan dag.

Den klarar mer än man tror om det är vasst.Men trivs såklart bäst i klenare virke.Där kan man kvista riktigt snabbt eftersom rappheten finns i motorn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).