Avverkning (slutavverkning)

Dålig bärighet och fuktig mark vid avverkning

6 inlägg 4181 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dålig bärighet och fuktig mark vid avverkning

AlexandraRöör  
#512666 Jag jobbar på SMHI med utveckling av nya tjänster och just nu letar jag efter entreprenörer ute i Sverige för att förstå mer om problemen som dyker upp relaterat till dålig bärighet i marken och likaså markfukt.

Vi tittar just nu på att göra fler prognoser inom detta speciellt riktade mot er som kör maskin ute i skogen. Idag gör vi redan t.ex. https://www.smhi.se/professionella-tjan ... r-1.121178)

Jobbar du själv som entreprenör och kan hjälpa oss förstå vilka problem relaterade till vatten och väder som uppstår i er vardag? Har du tips på bra personer att prata med?


Skicka mig ett mejl på alexandra.birger-roor@smhi.se.. eller svara nedan så kontaktar jag dig!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Dålig bärighet och fuktig mark vid avverkning

åberg  
#513079 Bump. Hoppas @AlexandraRöör har fått svar i mejl. Eftersom det finns drösvis med folk här som har saker att säga om detta är det överraskande att det inte kommit drösvis med kommentarer i den här tråden, dels från entreprenörssidan och dels från skogsägarsidan eftersom båda finns representerade här i digra antal.

Jag är tjänsteman inom en helt annan bransch och är därför inte en av de tillfrågade men eftersom ingen stoppar mig tänker jag skriva nåt här ändå. :smile:

Är det blött och mjukt blir det körspår. Ingen tycker om djupa körspår med sönderkörda rötter med röta och nedsatt virkesvärde som följd. Ingen tycker om jordkompaktering och störning av vattenflödet i marken. Ingen tycker om humusläckage till vattendrag. Man kan vidta åtgärder för att minska körspåren, exempelvis genom att risa eller förlägga vägar på fastare underlag eller avverka vid rätt tid på året eller lägga stockmattor eller kavelbro. Dessa åtgärder är mer eller mindre en kostnad (pengar, tid eller ansträngning eller virke som åtgår).

Situationer där det inte gått helt som skogsägaren önskat har synts nu och då på skogsforum. Finns risk att det kan bli friktion i frågan om att återställa marken efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Dålig bärighet och fuktig mark vid avverkning

Sne4  
#513221 Det här borde vara en högaktuell tråd - eller är alla entreprenörer lika bra som den jag hade? :-bd

Då jag hade så pass sankt så prioriterade de avverkningen då det "borde" vara tjäle och jag körde bort all snö och körde där körstråken skulle gå tills det var dags. Oerhört nöjd med de minimala körskadorna. Några diken som blev tilltäppta där det inte bar, men de skulle dikas ur efter avverkningen oavsett.

Avatar Fallback

Re: Dålig bärighet och fuktig mark vid avverkning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513223 Intressant, minns att den presenterades på ElmiaWood, Jag tycker att det är ett bra initiativ att söka samarbete med lokala entrepenörer och skogsbolag för att tjänsten ska utvecklas. Det är ju de som känner de lokala förhållandena bäst. Jag antar att SMHI's jordartskartor inte är tillräckligt detaljerade.
Kvaliteten på månadsprognoserna är förstås avhängig av nederbördsprognoserna, kanske veckoprognoser skulle varit mer användbara.

Avatar Fallback

Re: Dålig bärighet och fuktig mark vid avverkning

Hema  
#513231 Entreprenörerna har väl inte råd att låta maskinerna stå stilla pga väder. Tanken med tjänsten är god och kan kanske hjälpa förarna med info om det är rekommenderat att köra med band och/eller i vilken ordning man bör ta sig an skiftena, men problemet ligger väl snarare på merparten av maskinerna som finns på marknaden.

De har för stort marktryck.

Användarvisningsbild

Re: Dålig bärighet och fuktig mark vid avverkning

AlexandraRöör  
#513240 Vad roligt att se att några av er engagerat er! Och extra tack till er som mejlat mig👍

För den övergripande planeringen har det verktyget vi visade upp på Elmia förra året funkat mycket bra. Det som vi nu håller på att ta fram är närmare dynamiska markfuktighetskartor men med korta detaljerade prognoser men vi behöver massor med input för att de ska bli bra. Fler som kan tänka sig ställa upp på en intervju?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).