Avverkning (slutavverkning)

Vänta med slutavverkning?

21 inlägg 7656 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vänta med slutavverkning?

erikl  
#503204 Men det måste även gälla åt andra hållet att grannen måste förstå att det är näringsverksamhet som behöver skötas rationellt? Grannen tänker nog inte att det ofta blir ekonomisk uppoffring involverat pga hänsyn till grannarna. Lätt att tycka till när man själv inte står för kostnaderna och detta glöms väldigt lätt bort.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vänta med slutavverkning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503206 Intressant upplägg, folk har en tendens att bli förvånade när närskogen försvinner helt plötsligt, den har ju alltid stått där :)
Så grannen har ju varit lite förutseende och tagit upp frågan innan det är för sent, men att för dens skull hugga i smala remsor och låta skogen komma upp emellan är nog lite väl kostsamt, även om det går att göra så.
Att låsa skogen i 20 år för 20-60k kr vet jag inte om jag skulle ha gjort, man vet aldrig vad för behov eller tillfällen det dyker upp längs vägen. Men om båda parter är nöjda så varför inte, affärsmässigt ser jag inget konstigt i det. Hur gör man om det blir mycket toppbrott, barkborrar eller annat elände som skattar skogen???

Står tallarna någorlunda jämnt utspridda så kan du kanske hugga fram en timmerställning, det blir ju fint för grannen samtidigt som du får loss kapital.

Avatar Fallback

Re: Vänta med slutavverkning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503288 Har ungefär samma situation med en sommarstugeägare som gärna vill bestämma över sin omgivning och till och med har erbjudit sig att köpa marken. Det är ju ogörgligt pga av lantmäteriet. Men för att vara lite snäll så lämnade jag ett ganska stort område med överårig gran närmast tomten när jag avverkade. Där manuellhugger jag cirka femtio stockar vart eller vartannat år som ett motionsprojekt. Ungskogen hinner växa upp och folket hinner vänja sig.
Inte för att jag känner mig tvungen men det är ju lite intressant samtidigt. Men vore det 70-årig skog och en fastboende trevlig granne så skulle det nog ha fått stå alltihop. Några invecklade ekonomiska uppgörelser hade jag inte gett mig in på. Blir bara krångligt.

Användarvisningsbild

Re: Vänta med slutavverkning?

Bax  
#503307
Umea skrev:....Det kan för många äldre pensionärer vara ekonomiskt tufft redan som det är, om man lever på en låg pension.

Att i det läget föreslå /kräva ersättning kan ju bli fullständigt orimligt...

Lycka Till !
Hälsningar från Umeå


Men om nu TS råkar vara en sådan? (vilket jag inte tror i just detta fall, men kanske i andra fall)
Är det då inte orimligt att kräva att skogen gratis ska stå kvar när den fattige pensionären har möjlighet att realisera lite kapital?

Avatar Fallback

Re: Vänta med slutavverkning?

zeetorg  
#503341 En intressant fråga är väl; när hade du tänkt att avverka annars?

Hur jag själv hade gjort hade nog helt berott på vem jag hade haft som granne... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vänta med slutavverkning?

KJskogen  
#503458 Jag har inte bestämt mig för när jag annars skulle avverka, Jag har inte bråttom att hugga beståndet, men det är klart att skulle det bli bra riktigt bra priser så kanske jag skulle tänka om. Men det är ju just den begränsningen i min frihet att välja när jag hugger just detta hektar som grannens betalning ska kompensera.

MVH KJ

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).