Blev en stunds pyssel med klenoden även idag. Målat lite på plåtarna. Ett problem visade sig. Lacken har bleknat något med åren så när jag bättrar med färg från originalburken så blir det lite för mörkt. Tror det syns i bilden på plåten till vänster, där jag bara har bättrat småskavanker. Nu hade jag en burk vitt av samma lacktyp så jag blandade ihop en liten sats med ljusare färg. Med den har jag penselmålat skyddsplåten, som ändå måste helmålas efter svetsningen. Skall använda den färgen för att göra om bättringen på den andra kåpan.



Att det blir penselmålat och syns att det är bättrat gör mig inget. Visar att det är ett underhåll som är gjort och att någon bryr sig om att sköta om grejorna. Nästa målningsjobb är bättring av lacken på styret.

Lyfte locket över växellägesbrytaren för att kolla och rengöra. Funktionen är att den bryter kortslutningskabeln när växeln är i neutralläge. Då kan man släppa styret och säkerhetsbygeln utan att motorn stannar. När växeln är i stannar motorn omedelbart om man släpper styret och bygeln.



Återmonterade ett par nyzinkade järnpinnar, efter att ha rengjort växelmekanismen i övrigt.



Rengöring blir annars lite i taget, tråkigt göra.

2 kommentarer | Läst 577 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Rotvältaren ons 17 aug 2022, 08:27
Lite patina måste alltid få finnas på en så gammal maskin, den känns mera genuin då.
Annars är det är väl när patinan består av gravrost som man börjar få verkliga bekymmer...
av totte ons 17 aug 2022, 18:46
Som sagt, gravrost och patina är inte riktigt samma sak. Tyvärr är det väl så att nästan alla gamla grejer av järn också har sina små gravrostbrunnar, som är svåra att bli av med men som man hjälpligt kan hålla i schack med olika medel.