Tvåhjulstraktor - nytt att skruva med
av totte sön 23 aug 2009, 01:01
Ja då var det dags för en ny maskin att ta sig an i höst och vinter. En granne här, bilsamlare och medlem i Vännäs motormuseum har en viss förmåga att hala hem allsköns apparater och skrot. Bakom ett uthus har det stått i flera år en tvåhjulstraktor av lite speciellt utseende. Vi kom att stå och titta på den och snacka om den för ett tag sen och han sa: "Vill du ha den så bara ta den". Nå det blev inte just då, hade väl ett och annat att göra ändå. Men nu idag har jag varit och hämtat hem spektaklet.
Så här ser den ut:
och så här heter den kanske:
Det finns idag ett Italienskt företag dom heter Brumi som gör jordfräsar och andra trädgårdsmaskiner. Huruvida det har nåt med den här att göra vet jag inte, skall försöka hitta nåt om vad det här är för något.
och motorn är den här:
ILO är ju ett gammalt känt märke, fanns en hel del småmotorcyklar, gräsklippare och annat med ILO-motorer. CLIO-gräsklipparn som jag körde på 60-talet hade den t ex. Se inlägget från förra söndagen om Vännäs motormuseums dag.
För att ha stått ute såpass länge, flera år, så är den inte hårt rostig, bultar och annat som jag känt på är inte fastrostade. Notera de otroligt fina däcken, praktiskt taget nya.
Motorn däremot satt fast. Så jag sprayde in i cylindern och genom förgasaren med WD40 och lät det dra en stund. Sen tog jag av startapparaten och testade att vrida med ett nyckelskaft. Efter lite lätt knackande och ryckande så rörde den sig en liten bit och med lite lirkande så lossnade den helt och gick runt lätt. När jag sen satte i tändstiftet och drog så kändes det som det fanns ordentlig kompression.
Sen bara för skojs skull satte jag på starten igen satte tändstiftet på kabeln och ryckte. Dagens överraskning, den har rejäl gnista, inte alls väntat på en motor som stått ute så länge. Jag har inte ens förökt starta den, förgasaren är totalt igenbeckad och dessutom vill jag plocka isär hela motorn och kolla innanmätet ordentligt innan jag provar att starta, för att inte riskera stora skador från eventuella smågrejor.
Motorn driver via kilrem till en remskiva bakom. På den sitter nån slags koppling, som dock har fastnat helt i inkopplat läge. Det finns dubbla remskivor så man kan välja två olika hastighetsområden. Den drivna remskivan driver via kopplingen en växellåda, som vad jag kunnat se har två växlar fram och en back. Den driver sen hjulen, och på framsidan av slutväxeln sitter det nån slags kraftuttag. Skulle gissa att den här manicken använts med slåtterbalk, jordfräs är det helt klart inte, en jordfräs måste ha separat oberoende krafttuttag för fräsen och dessutom inte med den placeringen. Hela transmissionen, utom kopplingen, verkar vara i perfekt skick, det går mjukt och lätt och nästan ljudlöst när man vrider runt grejorna.
Tror det här skulle kunna bli en riktigt användbar liten dragare för t ex skogsvagnen. Hjulen är bra mycket större än på fräsen. Det här är 12" fälg och ytterdia är 49 cm, på fräsen sitter det 6" fälg och hjulen är 32 cm ytterdia. Och hela maskinen verkar otroligt robust och välgjord, t ex sån där distinkt kvalitetskänsla i växelspaken som det skall vara.
Jag vevade runt och räknade varv på utväxlingen, mätte remskivorna och fick fram lite ungefärliga siffror för toppfart på respektive växel, räknat på 4500 rpm som anges på motorskylten.
Remmen i lågfartsläge: 1:an - 5 km/h, 2:an - 9 km/h
Högfartsläge: 1:an - 8 km/h, 2:an - 15 km/h
Tänker att lågfartsläget skulle vara mycket lämpligt för att köra med skogslunnaren. Nå, det här känns som ett riktigt roligt projekt att pilla med nu framöver när det blir garagetider.
Några bilder till som avslutning.
Så här ser den ut:
och så här heter den kanske:
Det finns idag ett Italienskt företag dom heter Brumi som gör jordfräsar och andra trädgårdsmaskiner. Huruvida det har nåt med den här att göra vet jag inte, skall försöka hitta nåt om vad det här är för något.
och motorn är den här:
ILO är ju ett gammalt känt märke, fanns en hel del småmotorcyklar, gräsklippare och annat med ILO-motorer. CLIO-gräsklipparn som jag körde på 60-talet hade den t ex. Se inlägget från förra söndagen om Vännäs motormuseums dag.
För att ha stått ute såpass länge, flera år, så är den inte hårt rostig, bultar och annat som jag känt på är inte fastrostade. Notera de otroligt fina däcken, praktiskt taget nya.
Motorn däremot satt fast. Så jag sprayde in i cylindern och genom förgasaren med WD40 och lät det dra en stund. Sen tog jag av startapparaten och testade att vrida med ett nyckelskaft. Efter lite lätt knackande och ryckande så rörde den sig en liten bit och med lite lirkande så lossnade den helt och gick runt lätt. När jag sen satte i tändstiftet och drog så kändes det som det fanns ordentlig kompression.
Sen bara för skojs skull satte jag på starten igen satte tändstiftet på kabeln och ryckte. Dagens överraskning, den har rejäl gnista, inte alls väntat på en motor som stått ute så länge. Jag har inte ens förökt starta den, förgasaren är totalt igenbeckad och dessutom vill jag plocka isär hela motorn och kolla innanmätet ordentligt innan jag provar att starta, för att inte riskera stora skador från eventuella smågrejor.
Motorn driver via kilrem till en remskiva bakom. På den sitter nån slags koppling, som dock har fastnat helt i inkopplat läge. Det finns dubbla remskivor så man kan välja två olika hastighetsområden. Den drivna remskivan driver via kopplingen en växellåda, som vad jag kunnat se har två växlar fram och en back. Den driver sen hjulen, och på framsidan av slutväxeln sitter det nån slags kraftuttag. Skulle gissa att den här manicken använts med slåtterbalk, jordfräs är det helt klart inte, en jordfräs måste ha separat oberoende krafttuttag för fräsen och dessutom inte med den placeringen. Hela transmissionen, utom kopplingen, verkar vara i perfekt skick, det går mjukt och lätt och nästan ljudlöst när man vrider runt grejorna.
Tror det här skulle kunna bli en riktigt användbar liten dragare för t ex skogsvagnen. Hjulen är bra mycket större än på fräsen. Det här är 12" fälg och ytterdia är 49 cm, på fräsen sitter det 6" fälg och hjulen är 32 cm ytterdia. Och hela maskinen verkar otroligt robust och välgjord, t ex sån där distinkt kvalitetskänsla i växelspaken som det skall vara.
Jag vevade runt och räknade varv på utväxlingen, mätte remskivorna och fick fram lite ungefärliga siffror för toppfart på respektive växel, räknat på 4500 rpm som anges på motorskylten.
Remmen i lågfartsläge: 1:an - 5 km/h, 2:an - 9 km/h
Högfartsläge: 1:an - 8 km/h, 2:an - 15 km/h
Tänker att lågfartsläget skulle vara mycket lämpligt för att köra med skogslunnaren. Nå, det här känns som ett riktigt roligt projekt att pilla med nu framöver när det blir garagetider.
Några bilder till som avslutning.
6 kommentarer | Läst 7644 ggr