Ja då var det dags för en ny maskin att ta sig an i höst och vinter. En granne här, bilsamlare och medlem i Vännäs motormuseum har en viss förmåga att hala hem allsköns apparater och skrot. Bakom ett uthus har det stått i flera år en tvåhjulstraktor av lite speciellt utseende. Vi kom att stå och titta på den och snacka om den för ett tag sen och han sa: "Vill du ha den så bara ta den". Nå det blev inte just då, hade väl ett och annat att göra ändå. Men nu idag har jag varit och hämtat hem spektaklet. :D

Så här ser den ut:



och så här heter den kanske:

Typ: står Brumi III S vad jag kan se. Tillverkninsgår 1965.


Det finns idag ett Italienskt företag dom heter Brumi som gör jordfräsar och andra trädgårdsmaskiner. Huruvida det har nåt med den här att göra vet jag inte, skall försöka hitta nåt om vad det här är för något.

och motorn är den här:



ILO är ju ett gammalt känt märke, fanns en hel del småmotorcyklar, gräsklippare och annat med ILO-motorer. CLIO-gräsklipparn som jag körde på 60-talet hade den t ex. Se inlägget från förra söndagen om Vännäs motormuseums dag.

För att ha stått ute såpass länge, flera år, så är den inte hårt rostig, bultar och annat som jag känt på är inte fastrostade. Notera de otroligt fina däcken, praktiskt taget nya.

Motorn däremot satt fast. Så jag sprayde in i cylindern och genom förgasaren med WD40 och lät det dra en stund. Sen tog jag av startapparaten och testade att vrida med ett nyckelskaft. Efter lite lätt knackande och ryckande så rörde den sig en liten bit och med lite lirkande så lossnade den helt och gick runt lätt. När jag sen satte i tändstiftet och drog så kändes det som det fanns ordentlig kompression.

Sen bara för skojs skull satte jag på starten igen satte tändstiftet på kabeln och ryckte. Dagens överraskning, den har rejäl gnista, inte alls väntat på en motor som stått ute så länge. Jag har inte ens förökt starta den, förgasaren är totalt igenbeckad och dessutom vill jag plocka isär hela motorn och kolla innanmätet ordentligt innan jag provar att starta, för att inte riskera stora skador från eventuella smågrejor.

Motorn driver via kilrem till en remskiva bakom. På den sitter nån slags koppling, som dock har fastnat helt i inkopplat läge. Det finns dubbla remskivor så man kan välja två olika hastighetsområden. Den drivna remskivan driver via kopplingen en växellåda, som vad jag kunnat se har två växlar fram och en back. Den driver sen hjulen, och på framsidan av slutväxeln sitter det nån slags kraftuttag. Skulle gissa att den här manicken använts med slåtterbalk, jordfräs är det helt klart inte, en jordfräs måste ha separat oberoende krafttuttag för fräsen och dessutom inte med den placeringen. Hela transmissionen, utom kopplingen, verkar vara i perfekt skick, det går mjukt och lätt och nästan ljudlöst när man vrider runt grejorna.

Tror det här skulle kunna bli en riktigt användbar liten dragare för t ex skogsvagnen. Hjulen är bra mycket större än på fräsen. Det här är 12" fälg och ytterdia är 49 cm, på fräsen sitter det 6" fälg och hjulen är 32 cm ytterdia. Och hela maskinen verkar otroligt robust och välgjord, t ex sån där distinkt kvalitetskänsla i växelspaken som det skall vara.

Jag vevade runt och räknade varv på utväxlingen, mätte remskivorna och fick fram lite ungefärliga siffror för toppfart på respektive växel, räknat på 4500 rpm som anges på motorskylten.

Remmen i lågfartsläge: 1:an - 5 km/h, 2:an - 9 km/h
Högfartsläge: 1:an - 8 km/h, 2:an - 15 km/h

Tänker att lågfartsläget skulle vara mycket lämpligt för att köra med skogslunnaren. Nå, det här känns som ett riktigt roligt projekt att pilla med nu framöver när det blir garagetider. :grin:

Några bilder till som avslutning.





6 kommentarer | Läst 7644 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av stegmaster sön 23 aug 2009, 02:05
Det der blir nog en rolig drivkälla före en skogvagn, när du har pillat lite på den under vintern. :???:
Kommer ihåg at min onkel hadde en moppe från 50talet med ILO motor, trodde dom var Finska, eller?
av Slurfi sön 23 aug 2009, 08:03
Kul projekt, snygg kåpa på motorn, Ilo var vanligt på snöskotrar ca 1960-1980.
av Vesslan sön 23 aug 2009, 12:32
Åhå!

Det är till att köpa större doningar!

Om du fortsätter att utveckla skogslunnare i den här takten så är du nog
uppe på riktiga skotare inom 10-15 år :grin:

Ska bli kul att se hur det fortskrider!
Är det stel axel så att båda hjulen driver samtidigt?

Vesslan
av totte sön 23 aug 2009, 15:25
ILO är tyska motorer. Som Slurfi säger, dom var mycket vanliga på det mesta som drevs med småmotorer på den tiden, mopeder, lättviktsmotorcyklar, gräsklippare, snöskotrar, elverk, pumpar, etc. Mycket driftsäkra och robusta och rätt bra effekt. Och på den tiden var tvåtaktsrök möjligen ett lokalt luktproblem. Och jag håller med, dom har den tidens elegans i designen, gjuten lättmetallkåpa i svepande former. Briggs & Stratton i all ära, men dom är rätt fyrkantiga i designen.

En liten rolig notering: Om ni tittar på startapparaten så syns det att där är två motriktade utgångar för startlinan. Fläkthjulet har raka blad, fläktkåpan är liksidig. Jag tolkar det som att man antagligen kunde beställa motorn för gång åt valfritt håll. Det enda som behöver ändras är tändinställningen och spärrhakarna och fjädern i startapparaten, dom senare tror jag är vändbara. Skall kolla lite närmare när jag plockar isär det.

Jo det är stel axel utan diff. Där är nån form av spärrmekanism i hjulnaven, har inte kunnat testa eftersom det kärvar en hel del, men jag tror att man kan få ytterhjulet att "frihjula" när man vill vända tvärt, var rätt vanligt med såna lösningar på trädgårdsmaskiner på den tiden. Skall undersöka det så småningom när jag plockar ner den.
av swemil sön 23 aug 2009, 21:41
..hm.. du passar på å få hem "nya" maskiner när frugan är ute å reser.. :grin:
Skall bli intressant å följa dette projekt, dina tidigare har man läst med stor beundran.
av totte sön 23 aug 2009, 22:48
Hehe, jo det är ju bättre att ställa hustrun inför fullbordat faktum. Just nu kommer den att få vila ett tag, har kollat igenom en del, skruvat loss och torkat ur, eftersom det fanns en del vatten i kopplingen bl a, och sprayat så det inte rostar ihop mer. Så just nu har det bara varit fråga om lite "konservering". Har lite biljobb och annat som måste göras närmast och en del fix på snöslungor och så innan det blir vinter. Den här kommer ändå inte att bli körklar förrän till nästa vår.