Strömavbrott, fräck landning, fläkt och mer bilel, lastat för Jonstorp
av totte ons 19 sep 2018, 19:58
I förmiddags var det strömlöst här. Senare fick jag veta att de varit och bytt en stolpe inåt byn. Den hotande krisen att morgonkaffet skulle utebli löste sig med hjälp av stormköket.
I hagen såg jag denna fräcka landing när jag tittade ut på mogonen.
Så var det då den där kupéfläkten, fick ju en begagnad av Erre. Den testinstallerade jag i går. Tyvärr blev resultatet detsamma, så felet sitter alltså inte i fläkten utan i reglerkretsen. Nu gjorde jag en liten utveckling av den nödlösning jag fixade till inför resan. Lite odrägligt är det med bara full fart. I lådorna hittade jag en riktig fläktbrytare med tre lägen plus av. Då behöver man ju bara ett par motstånd. Såna är inte så svåra att göra, mest lite knepigt att räkna ut hur de skall sitta för att inte bränna något. En plint från nån trefasgrunka fäst på fläkten. Några tester med MIG-svetstråd för att få fram lagom resistans och så lindade jag spiraler. Väl på plats så sitter de helt fritt i luften. De blir ju lite varma men inte värre än att man kan nudda vid lite snabbt, så det är ingen antändningsfara.
Bockade till ett litet plåthus till brytaren så ser det lite snyggare ut. Funkar jättefint nu med tre hastigheter på fläkten. Till och med fläktsymbol på knappen är det.
Noterade ju inför resan att centrallåset på bakluckan inte funkade. Misstanken var förstås kabelbrott i övergången från kaross till lucka, det är inget ovanligt. Rev i alla fall av klädseln på insidan för att kunna testa. Hittade en avbruten kabel i härvan och testen visade att det var den ena av två till låsmotorn. Lödde ihop, fick skarva i en bit, och drog krympslang på. Det är den gröna i bilden. Låset fungerar som det skall nu.
Tråkigt är att när kablarna går sönder måste man skära upp gummibälgen. Nu var det redan gjort och sen hade föregående mekare virat röd vävtejp runt. Jag tog svart vulktejp, ser lite bättre ut.
Fjärrlåsningen har inte heller funkat på ett tag. Den som finns i bilen är nån tredjepartsgrej, originalet har väl antagligen lagt av tidigare. Den nuvarande sitter i förardörren. Jag hoppades att det kunde vara nåt enkelt som kabelbrott även där, men det visade sig att det var ström framme och ordentligt jordat. Inga andra trasiga kablar fanns. Gissningsvis så har radiomodulen som sitter där lagt av. Jag har alltså testat med två olika fjärrkontroller och nya batterier i dessa. Inget att göra utan betydligt mer avancerad felsökning, så det får vara tills vidare. Bara att montera tillbaks dörrklädseln.
På fredag åker jag till Jonstorp för "Lantliv på farfars tid". Med åker 2CVtrac och en bunt motorsågar. Lastade inför resan på eftermiddagen, efter eljobben på bilen.
I hagen såg jag denna fräcka landing när jag tittade ut på mogonen.
Så var det då den där kupéfläkten, fick ju en begagnad av Erre. Den testinstallerade jag i går. Tyvärr blev resultatet detsamma, så felet sitter alltså inte i fläkten utan i reglerkretsen. Nu gjorde jag en liten utveckling av den nödlösning jag fixade till inför resan. Lite odrägligt är det med bara full fart. I lådorna hittade jag en riktig fläktbrytare med tre lägen plus av. Då behöver man ju bara ett par motstånd. Såna är inte så svåra att göra, mest lite knepigt att räkna ut hur de skall sitta för att inte bränna något. En plint från nån trefasgrunka fäst på fläkten. Några tester med MIG-svetstråd för att få fram lagom resistans och så lindade jag spiraler. Väl på plats så sitter de helt fritt i luften. De blir ju lite varma men inte värre än att man kan nudda vid lite snabbt, så det är ingen antändningsfara.
Bockade till ett litet plåthus till brytaren så ser det lite snyggare ut. Funkar jättefint nu med tre hastigheter på fläkten. Till och med fläktsymbol på knappen är det.
Noterade ju inför resan att centrallåset på bakluckan inte funkade. Misstanken var förstås kabelbrott i övergången från kaross till lucka, det är inget ovanligt. Rev i alla fall av klädseln på insidan för att kunna testa. Hittade en avbruten kabel i härvan och testen visade att det var den ena av två till låsmotorn. Lödde ihop, fick skarva i en bit, och drog krympslang på. Det är den gröna i bilden. Låset fungerar som det skall nu.
Tråkigt är att när kablarna går sönder måste man skära upp gummibälgen. Nu var det redan gjort och sen hade föregående mekare virat röd vävtejp runt. Jag tog svart vulktejp, ser lite bättre ut.
Fjärrlåsningen har inte heller funkat på ett tag. Den som finns i bilen är nån tredjepartsgrej, originalet har väl antagligen lagt av tidigare. Den nuvarande sitter i förardörren. Jag hoppades att det kunde vara nåt enkelt som kabelbrott även där, men det visade sig att det var ström framme och ordentligt jordat. Inga andra trasiga kablar fanns. Gissningsvis så har radiomodulen som sitter där lagt av. Jag har alltså testat med två olika fjärrkontroller och nya batterier i dessa. Inget att göra utan betydligt mer avancerad felsökning, så det får vara tills vidare. Bara att montera tillbaks dörrklädseln.
På fredag åker jag till Jonstorp för "Lantliv på farfars tid". Med åker 2CVtrac och en bunt motorsågar. Lastade inför resan på eftermiddagen, efter eljobben på bilen.
6 kommentarer | Läst 1504 ggr