Startfjäderhaveri
av totte lör 02 jul 2016, 19:18
Jag startade tvåhjularn igår kväll, skulle bara backa in den under tak. Lite kinkig är den med tomgången när den är kall, så den tjuvstannade. När jag skulle dra igång den så åkte startwiren ut och där blev den. Fick handföra in maskinen, den stod precis utanför då.
Det var rätt klart att fjädern hade gått av eller släppt. Det man är mest rädd för är om fjädern gått av nånstans mitt i så den inte går att laga, Idag plockade jag isär det hela och det var fjäderbrott, men turligt nog nära inneränden.
Ni ser ändöglan som sitter kvar i urtaget i linhjulet. Det var alltså ingen stor sak att fixa det, värma med gasolen och ett par rejäla tag med böjtången så blev det en ny ögla. Det knepiga jobbet är att få dit fjädern igen. Det går inte att mata i den direkt, det har jag försökte tidigare. Apparaten är som en djup skål så hur man gör så går det inte att hålla kvar de nedmatade varven medan man trycker ner nästa varv. Specialverktyg krävs, en brädlapp med en ring av avklippta spikar. Där går det lätt att linda ihop fjädern. Diametern på ringen skall vara minst nån halvcentimeter mindre än fjäderläget i apparaten.
Den lindade fjädern binder man ihop med mycket tunn ståltråd och lägger sen i den.
Det är lite pilligt sen att försiktigt klippa av och lirka ut ståltrådarna.
Det är också rätt joxigt att få dit linhjulet. Fjädern skall böjas till så att öglan ligger ungefär lagom långt från mitten. Wiren måste lindas på helt på hjulet. Så sänker man ner, en tunn skruvmejsel förs ned genom hålet ovanför sätet för fjäderöglan för att peta öglan i läge så hjulet kan skjutas ned i botten. Så måste samtigt wiren kollas och petas ned så den inte kommer i kläm.
Med det på plats så skall linhjulet dras runt ett varv för att få rätt förspänning på fjädern. Wiren fiskas upp och petas ut och säkras på utsidan med en svetstång.
Hakarna med sina friktionsbrickor och fjädrar är på plats, saknas bara täckplåten. Sen skall handtaget på och så är det bara att montera tillbaka på maskinen.
Den fungerade sen utan problem. Det är en mycket robust och slitstark konstruktion, men inte så överdrivet servicevänlig. Jag kan väl gissa att det funnits specialverktyg för att montera i fjädern.
Det var rätt klart att fjädern hade gått av eller släppt. Det man är mest rädd för är om fjädern gått av nånstans mitt i så den inte går att laga, Idag plockade jag isär det hela och det var fjäderbrott, men turligt nog nära inneränden.
Ni ser ändöglan som sitter kvar i urtaget i linhjulet. Det var alltså ingen stor sak att fixa det, värma med gasolen och ett par rejäla tag med böjtången så blev det en ny ögla. Det knepiga jobbet är att få dit fjädern igen. Det går inte att mata i den direkt, det har jag försökte tidigare. Apparaten är som en djup skål så hur man gör så går det inte att hålla kvar de nedmatade varven medan man trycker ner nästa varv. Specialverktyg krävs, en brädlapp med en ring av avklippta spikar. Där går det lätt att linda ihop fjädern. Diametern på ringen skall vara minst nån halvcentimeter mindre än fjäderläget i apparaten.
Den lindade fjädern binder man ihop med mycket tunn ståltråd och lägger sen i den.
Det är lite pilligt sen att försiktigt klippa av och lirka ut ståltrådarna.
Det är också rätt joxigt att få dit linhjulet. Fjädern skall böjas till så att öglan ligger ungefär lagom långt från mitten. Wiren måste lindas på helt på hjulet. Så sänker man ner, en tunn skruvmejsel förs ned genom hålet ovanför sätet för fjäderöglan för att peta öglan i läge så hjulet kan skjutas ned i botten. Så måste samtigt wiren kollas och petas ned så den inte kommer i kläm.
Med det på plats så skall linhjulet dras runt ett varv för att få rätt förspänning på fjädern. Wiren fiskas upp och petas ut och säkras på utsidan med en svetstång.
Hakarna med sina friktionsbrickor och fjädrar är på plats, saknas bara täckplåten. Sen skall handtaget på och så är det bara att montera tillbaka på maskinen.
Den fungerade sen utan problem. Det är en mycket robust och slitstark konstruktion, men inte så överdrivet servicevänlig. Jag kan väl gissa att det funnits specialverktyg för att montera i fjädern.
5 kommentarer | Läst 4666 ggr