Jag startade tvåhjularn igår kväll, skulle bara backa in den under tak. Lite kinkig är den med tomgången när den är kall, så den tjuvstannade. När jag skulle dra igång den så åkte startwiren ut och där blev den. Fick handföra in maskinen, den stod precis utanför då.

Det var rätt klart att fjädern hade gått av eller släppt. Det man är mest rädd för är om fjädern gått av nånstans mitt i så den inte går att laga, Idag plockade jag isär det hela och det var fjäderbrott, men turligt nog nära inneränden.

Ni ser ändöglan som sitter kvar i urtaget i linhjulet. Det var alltså ingen stor sak att fixa det, värma med gasolen och ett par rejäla tag med böjtången så blev det en ny ögla. Det knepiga jobbet är att få dit fjädern igen. Det går inte att mata i den direkt, det har jag försökte tidigare. Apparaten är som en djup skål så hur man gör så går det inte att hålla kvar de nedmatade varven medan man trycker ner nästa varv. Specialverktyg krävs, en brädlapp med en ring av avklippta spikar. Där går det lätt att linda ihop fjädern. Diametern på ringen skall vara minst nån halvcentimeter mindre än fjäderläget i apparaten.

Den lindade fjädern binder man ihop med mycket tunn ståltråd och lägger sen i den.

Det är lite pilligt sen att försiktigt klippa av och lirka ut ståltrådarna.

Det är också rätt joxigt att få dit linhjulet. Fjädern skall böjas till så att öglan ligger ungefär lagom långt från mitten. Wiren måste lindas på helt på hjulet. Så sänker man ner, en tunn skruvmejsel förs ned genom hålet ovanför sätet för fjäderöglan för att peta öglan i läge så hjulet kan skjutas ned i botten. Så måste samtigt wiren kollas och petas ned så den inte kommer i kläm.

Med det på plats så skall linhjulet dras runt ett varv för att få rätt förspänning på fjädern. Wiren fiskas upp och petas ut och säkras på utsidan med en svetstång.

Hakarna med sina friktionsbrickor och fjädrar är på plats, saknas bara täckplåten. Sen skall handtaget på och så är det bara att montera tillbaka på maskinen.


Den fungerade sen utan problem. Det är en mycket robust och slitstark konstruktion, men inte så överdrivet servicevänlig. Jag kan väl gissa att det funnits specialverktyg för att montera i fjädern.

5 kommentarer | Läst 4666 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Erre lör 02 jul 2016, 19:41
Du är klurig du totte.
:-BD
av Hugin lör 02 jul 2016, 20:02
Stoltheten och glädjen över att ha fixat ett problem, som allmänt löses genom dyrköpta (och, i detta fall, kanske svårfunna) reservdelar är uppenbar. Och välkänd (tror jag, generellt) bland oss forumister.
Kul att ta del av framgången - vi kommer att dela av oss med fler omöjliga lösningar som inte är möjliga att lösa ... !
av lfq lör 02 jul 2016, 20:45
Påminner mig om när drivningsrullen gick sönder på min Oxenmaskin. Jag skrev om det i en blogg men här är bilden

1467485068_drivningsrulle.jpg
1467485068_drivningsrulle.jpg (33.99 KB) Visad 284 gånger
Bilagor
av D Brown lör 02 jul 2016, 23:55
För två år sedan hade jag liknande strul med startapparaten på en lånad jordborr. Lokala cykel & motor-gubben, som f.ö har kallats "Gubben" sedan han var 16 är nu gott och väl över pensionsåldern och hans hjälpvillighet beror till stor del på dagsformen.
Startfjäder hade han i.a.f ingen lust att vara behjälplig med,
"-Du får leta på en ny på internet!"
Jag letade och hittade en passande på garage24, och garage24:as återförsäljare på trakten var....ta-da! Nämnda gubbe Gubben.
Jag gick dit och sa att jag hittat startfjäder och att garage24 hänvisade mig hit.
Gubben fick artikelnumret och blev direkt värsta hjälpsamma herrn och beställde genast hem en fjäder som han monterade :)
av totte sön 03 jul 2016, 01:08
Haha, det där med "gubbar" har sina sidor. För mig är problemet att det är nog väldigt svårt att få tag på en fjäder, motorn är från '64. Så det var en glädje att upptäcka att den gått sönder på reparerbart sätt. Oftast så går startfjädrar av i ena eller andra änden, så det går att fixa till. Och som Hugin så väl uttrycker det, sen är man väldigt belåten och inte en krona fattigare.

Din såg inte så kul ut att jobba med lfq!