Jordfräsen går
av totte fre 30 jul 2021, 23:26
Hämtade ut paket idag med luftfilter, packningar och membran. Packningarna var till förgasare mot tank och dito mot cylinder. Fick dit packningarna utan större problem. Värsta är den undre förgasarskruven mot insuget. Sitter så till att nästan ingen skruvnyckel får plats. Nu har jag en trevlig sats med spärrnyckel och extremt korta bits av en massa olika slag (tack till de som bidrog med den för några år sen!). Förgasarskruven har sexkantskalle men också två raka skruvspår i kryss så med en spårmejselbit går det att dra skruven. Syns nog inte så bra på bilden.
Gasreglaget av plast hade spruckit så det hade jag fixat till i förrgår. En aluplåtbit och ett par popnitar ordnade det.
Nytt luftfilter. Det gamla pappersfiltret var bortom all räddning.
Fyllde olja i motorn. Sen drog jag ut ekipaget och gjorde en Johan Eriksson, dvs drog av startsnöret. Det var längst ut vid handtaget och bra längd kvar så det var bara att peta ut från linhjulet, klippa och knyta om. Har putsat till trähandtaget så det funkar fint. Efter några ryck för att pumpa upp bensin så hoppade den igång. Noterade genast att det läckte mellan förgasare och tank. Förgasaren sitter med tre krysspårskruvar mot tanken. Letade fram en fräsch PH2-bit och drog åt ordentligt mot den nya packningen. Så var det problemet löst.
Startade igen, justerade lite på förgasaren tills den gick bra. Satte på ett par knivkransar till och körde ut den i tidigpotatislandet. Motorn går mycket bra och fräsen jobbar fint.
Det som inte funkar är backväxeln. Jag har ingen passande rem, men värre är att jag tvivlar starkt på att det skulle fungera utan att ha den rätta remskiveuppsättningen på motorn. Avvaktar nu huruvida förre ägaren hittar remskivan, annars får den förmodligen vara utan backväxel framöver.
Gasreglaget av plast hade spruckit så det hade jag fixat till i förrgår. En aluplåtbit och ett par popnitar ordnade det.
Nytt luftfilter. Det gamla pappersfiltret var bortom all räddning.
Fyllde olja i motorn. Sen drog jag ut ekipaget och gjorde en Johan Eriksson, dvs drog av startsnöret. Det var längst ut vid handtaget och bra längd kvar så det var bara att peta ut från linhjulet, klippa och knyta om. Har putsat till trähandtaget så det funkar fint. Efter några ryck för att pumpa upp bensin så hoppade den igång. Noterade genast att det läckte mellan förgasare och tank. Förgasaren sitter med tre krysspårskruvar mot tanken. Letade fram en fräsch PH2-bit och drog åt ordentligt mot den nya packningen. Så var det problemet löst.
Startade igen, justerade lite på förgasaren tills den gick bra. Satte på ett par knivkransar till och körde ut den i tidigpotatislandet. Motorn går mycket bra och fräsen jobbar fint.
Det som inte funkar är backväxeln. Jag har ingen passande rem, men värre är att jag tvivlar starkt på att det skulle fungera utan att ha den rätta remskiveuppsättningen på motorn. Avvaktar nu huruvida förre ägaren hittar remskivan, annars får den förmodligen vara utan backväxel framöver.
6 kommentarer | Läst 891 ggr