Ett rätt snabbt litet jobb som jag funderat på i sådär tio år. Tvåhjulstraktorn handlar det om. Den är rätt tung, en bit över 90 kg och saknar differential, vilket medför att den är en riktig gris att styra i snäva svängar. Den har "klickhjul", dvs det finns en spärrhake i var hjul. Kan fungera bra om man kör den i odlingar med redskap efter. Att köra med vagn där det finns den minsta lutning är livsfarligt, för spärrhakarna gör ju att det blir frihjul. Så i utförsbackarna kan ekipaget skena. Dessutom måste man lägga om spärrarna var gång man skall backa. Så spärrarna har jag i det låsta läget.

Det var alltså drygt tio år sen den blev färdigrenoverad, i mars 2010. Sen dess har då och då tänkt att det är helt onödigt med så brett mellan hjulen. Sidostabiliteten är så ordentlig så att lite minskad spårvidd är betydelselös på normala marker. I eftermiddags var det slutfunderat. Av med hjulen.



På slutväxeln sticker det ut en ihålig sexkantsaxel på var sida. En sexkantshylsa är axelförlängning, och i den sitter det en mindre sexkantshylsa som hjulet sen skall sitta på. En dragstång rakt igenom håller samman hela paketet.



Lite mätning gav att jag kan ta 4 cm på var sida utan att riskera hållbarheten. Nu var problemet att den inre hylsan inte lät sig drivas ut ur den yttre. Kanske hade gått med hydraulpress, men nån sån har jag inte och mera våld med större släggor hade troligen resulterat i skador. Så jag fick kapa ytterhylsan mycket försiktigt utan att riktigt skära igenom ned i den inre. Det var inga större konstigheter, tar bara lite längre tid att skära, mäta, skära, mäta, ...




För att få av den fick jag sen skära på längden och så använda en rätt tvärslipad huggmejsel för att driva isär de inte helt genomskurna fogarna. Sen vara det bara att kapa innerhylsan och sen upprepa processen med den andra axeln.



Slutligen måste dragstången kortas 8 cm. Den är gängad M14, den dimensionen av gängsnitt har jag inte. Kapade bort sexkantskallen i andra änden, hittade en mutter av nån tumdimension som kunde lagom drivas på på stången och svetsas fast. Fick lite zinkspray sen.



Sen kunde det hela monteras ihop och en liten testkörning på innergården bekräftade att den fortfarande är en tungstyrd gris, men att förbättringen var klart märkbar.

1 kommentar | Läst 298 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Moderator

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955 ligger stilla just nu, det är mycket nog med allt annat kring hus och hem.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Slurfi sön 30 aug 2020, 20:26
Alltid kul att se sånt man aldrig sett förut mekas med. Fint att förändringen märktes.