Nödfixad kupéfläkt
av totte sön 09 sep 2018, 19:43
Det är dags för en liten resa uppåt mellansverige. Skall starta på tisdag. I går la kupéfläkten i Xantian av. Åka utan fungerande fläkt vill man inte, framför allt inte nu framåt höstkanten när det ofta är dimmigt och fuktigt.
Så först ut med fläkten för att konstatera om fläktmotorn funkar. Ja efter att ha kollat säkringen förstås.
Det gör den, när den får 12 V direkt. Lite mätningar i bilen visar att det är ström framme. Således ligger det nära tillhands att misstänka transistorerna eller något annat i styrenheten, är nämligen kända för att ställa till problem. Hinner jag då alltså inte att undersöka, och än mindre få tag på grejor om det behövs. Det blev alltså en nödfix. Klippte matarkabeln och kopplade dit en kabel som går till en lös strömbrytare och sen tillbaka direkt till motorn. Så för tillfället så finns det alltså fläkt av och fläkt på. Det är egentligen inte nån skillnad mot hur det var innan, fläktstyrningen på den här har nog aldrig varit riktigt frisk. Nu har jag i alla fall fläkt att ta till om det behövs.
Så först ut med fläkten för att konstatera om fläktmotorn funkar. Ja efter att ha kollat säkringen förstås.
Det gör den, när den får 12 V direkt. Lite mätningar i bilen visar att det är ström framme. Således ligger det nära tillhands att misstänka transistorerna eller något annat i styrenheten, är nämligen kända för att ställa till problem. Hinner jag då alltså inte att undersöka, och än mindre få tag på grejor om det behövs. Det blev alltså en nödfix. Klippte matarkabeln och kopplade dit en kabel som går till en lös strömbrytare och sen tillbaka direkt till motorn. Så för tillfället så finns det alltså fläkt av och fläkt på. Det är egentligen inte nån skillnad mot hur det var innan, fläktstyrningen på den här har nog aldrig varit riktigt frisk. Nu har jag i alla fall fläkt att ta till om det behövs.
5 kommentarer | Läst 3248 ggr