Gräsklipparservice
av totte tor 21 nov 2019, 21:00
Mer service utlovade jag i förra inlägget. Nu dags för gräsklipparen. Ute i god tid kan man väl säga, det är några månader tills det är dags för gräsklippning. Men hursom så rullades den idag in i garaget och upp på arbetsbordet.
Den har varit besvärlig att starta ett tag. Inte så att den inte velat, men den har krävt orimligt kraftiga och långa drag i snöret. Rätt tydligt tecken på att tändningen inte är i toppskick. Avskalning först, ganska enkelt att lyfta av kåpan med tanken. Finns t o m en bensinkran så det går att stänga av och slippa dränera först.
Tog sen loss tändarmaturen, putsade av polerna ordentligt och rengjorde fästpunkterna för bästa jordning. Regjorde också magneterna i svänghjulet. Så dit med den igen.
Till slut injustering till ca 0,25 mm från svänghjulet och förstås nytt tändstift. Smorde lite i startapparaten och länkarna till förgasaren liksom höjdregleringen för hjulen. På med kåpan igen. Fyllde på en skvätt olja. Rengjorde luftfiltret.
Så ut för att provstarta. Startade fint efter ett par ganska lätta ryck. Gick en liten stund och stannade sen. Då var det dags att kränga på besinslangen och sen öppna kranen. Gick förvånansvärt länge på skvätten som var kvar i förgasaren.
Sen startade den igen och gick bra. Känns som det bara behövs halva kraften i rycket nu så det var tydligtvis rätt åtgärder.
När det blir lite uppehållsväder skall jag rengöra den lite bättre, hade ingen lust att slabba med lösningsmedel inne i garaget. Blåste bara av den med tryckluft innan jag körde in den.
Den har varit besvärlig att starta ett tag. Inte så att den inte velat, men den har krävt orimligt kraftiga och långa drag i snöret. Rätt tydligt tecken på att tändningen inte är i toppskick. Avskalning först, ganska enkelt att lyfta av kåpan med tanken. Finns t o m en bensinkran så det går att stänga av och slippa dränera först.
Tog sen loss tändarmaturen, putsade av polerna ordentligt och rengjorde fästpunkterna för bästa jordning. Regjorde också magneterna i svänghjulet. Så dit med den igen.
Till slut injustering till ca 0,25 mm från svänghjulet och förstås nytt tändstift. Smorde lite i startapparaten och länkarna till förgasaren liksom höjdregleringen för hjulen. På med kåpan igen. Fyllde på en skvätt olja. Rengjorde luftfiltret.
Så ut för att provstarta. Startade fint efter ett par ganska lätta ryck. Gick en liten stund och stannade sen. Då var det dags att kränga på besinslangen och sen öppna kranen. Gick förvånansvärt länge på skvätten som var kvar i förgasaren.
Sen startade den igen och gick bra. Känns som det bara behövs halva kraften i rycket nu så det var tydligtvis rätt åtgärder.
När det blir lite uppehållsväder skall jag rengöra den lite bättre, hade ingen lust att slabba med lösningsmedel inne i garaget. Blåste bara av den med tryckluft innan jag körde in den.
0 kommentarer | Läst 422 ggr