En sån där kväll
av totte tis 27 jul 2021, 23:56
Det finns tillfällen när man borde inse att inte fortsätta att göra saker.
Skulle slöjda ihop en ny wire till tryckrullen på fräsen. Den gamla var inte riktigt fräsch.
Lyckas kapa till både hölje och wire i rätt längd. Alltid något. Löder av stopphylsorna från den gamla, det går också utan några allvarligare katastrofer. Så lyckas jag löda på stopphylsan på ena nya wireänden och kom till och med ihåg att trä på en liten metallbygel som skall vara där. Trär glad i hågen på "allt" på andra änden och löder fast stopphylsan.
Kvar på bänken ligger justerskruven, en sån där ihålig sak som skulle varit med. Redan då skulle man förstås gett upp. Nädå, löder isär, trär på skruven, faktiskt åt rätt håll. Tar så den avlödda hylsan och skall rensa ur tennet varvid jag förstås tappar den nånstans ner i avgrunden under bänken. Totalt omöjlig att hitta förstås. Nu skulle jag verkligen ha slutat och försiktigt gått därifrån.
Nähä, letar fram en plastlåda med cykelgrejor där jag vet att det skall finnas liknande grejor. Hittar en och hör och häpna, nu lyckas jag löda ihop det hela med allt där det skall vara och utan att tappa bort nåt.
Uppmuntrad av denna framgång tar jag itu med ett annat litet jobb, att fylla ny olja i kedjetransmissionen. För att göra det skall man luta maskinen bakåt och fylla till strax under påfyllningshålet. Med tratt och slang fyller jag på. Den gamla oljan som jag tappade ur för några dar sen var nästan precis en liter. Så jag tankar glatt på med min literflaska SAE 50 Classic. Så flödar det givetvis över. Och eftersom jag precis har fyllt tratten så hinner det bli en hel del innan jag reagerat och fått slangen över till flaskan.
Det går att tanka i betydligt mer när maskinen står rakt upp och tydligen så var den lite överfylld med den gamla oljan. Drar undan maskinen, vänder mig om för att sen gå ut till cirkelsågen för att skyffla upp lite sågspån att strö på den lokala oljekatastrofen. Vid vändningen hakar något i klädseln i den där plastlådan med cykelgrejor. Var tror ni den hamnar upp och nervänd?
Så avslutas denna sejour i garaget med att i tio minuter torka olja från smådelar och verktyg. Lyckas sen, mot all förväntan, gå ut och skrapa ihop sågspån att lägga på oljefläcken utan att välta ner något mer. Tar mig sedan helskinnad in i huset.
Skulle slöjda ihop en ny wire till tryckrullen på fräsen. Den gamla var inte riktigt fräsch.
Lyckas kapa till både hölje och wire i rätt längd. Alltid något. Löder av stopphylsorna från den gamla, det går också utan några allvarligare katastrofer. Så lyckas jag löda på stopphylsan på ena nya wireänden och kom till och med ihåg att trä på en liten metallbygel som skall vara där. Trär glad i hågen på "allt" på andra änden och löder fast stopphylsan.
Kvar på bänken ligger justerskruven, en sån där ihålig sak som skulle varit med. Redan då skulle man förstås gett upp. Nädå, löder isär, trär på skruven, faktiskt åt rätt håll. Tar så den avlödda hylsan och skall rensa ur tennet varvid jag förstås tappar den nånstans ner i avgrunden under bänken. Totalt omöjlig att hitta förstås. Nu skulle jag verkligen ha slutat och försiktigt gått därifrån.
Nähä, letar fram en plastlåda med cykelgrejor där jag vet att det skall finnas liknande grejor. Hittar en och hör och häpna, nu lyckas jag löda ihop det hela med allt där det skall vara och utan att tappa bort nåt.
Uppmuntrad av denna framgång tar jag itu med ett annat litet jobb, att fylla ny olja i kedjetransmissionen. För att göra det skall man luta maskinen bakåt och fylla till strax under påfyllningshålet. Med tratt och slang fyller jag på. Den gamla oljan som jag tappade ur för några dar sen var nästan precis en liter. Så jag tankar glatt på med min literflaska SAE 50 Classic. Så flödar det givetvis över. Och eftersom jag precis har fyllt tratten så hinner det bli en hel del innan jag reagerat och fått slangen över till flaskan.
Det går att tanka i betydligt mer när maskinen står rakt upp och tydligen så var den lite överfylld med den gamla oljan. Drar undan maskinen, vänder mig om för att sen gå ut till cirkelsågen för att skyffla upp lite sågspån att strö på den lokala oljekatastrofen. Vid vändningen hakar något i klädseln i den där plastlådan med cykelgrejor. Var tror ni den hamnar upp och nervänd?
Så avslutas denna sejour i garaget med att i tio minuter torka olja från smådelar och verktyg. Lyckas sen, mot all förväntan, gå ut och skrapa ihop sågspån att lägga på oljefläcken utan att välta ner något mer. Tar mig sedan helskinnad in i huset.
4 kommentarer | Läst 940 ggr