Ja det var som sagt på tvåhjulstraktorvagnen som ett däck spruckit med påföljande slangexplosion. Beställde två nya däck från maskindäck.se i fredags och i går anlände paketet.



Vad jag snabbt noterade var att de nya däcken, trots samma beteckning, 16x6.50 - 8 är betydligt bredare än de som satt på. Skulle gissa att det är de gamla hjulen som är lite felmärkta, de är knappast 6.50, snarare 5.50 insåg jag nu. Men de verkade för övrigt att passa så det var bara att sätt igång och kränga på däcket, få i slangen och sen kränga på nästa kant. Som vanligt krävde det en hel del välavvägt våld och en en hel del ganska tydlig svenska, men på kom det.


Så inträffade det jag redan hunnit räkna ut. Den lite större bredden kom i konflikt med bromsen.


Den främre ändan på yttre järnet nuddade däcket. Så loss med grunkan in i skruvstycket och böja båda järnen lite mer. Det löste problemet.

Eftersom det ena däcket givit upp så drog jag slutsatsen att det andra också var på gång varför jag skickade efter två nya. Kan väl säga att det visade sig inte vara nån direkt lyx att byta det. Hade spruckit helt när som helst.



Så nu har jag två bra nya däck på vagnen, de gamla plastiga sulorna från Jula höll i nio år. De här tror jag hänger med t o m lite längre.

10 kommentarer | Läst 1993 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av k_h tor 20 dec 2018, 22:15
Nu är det hjul igen på vagnen...
Hur funkar bromsen?
av totte tor 20 dec 2018, 22:27
Här är en bild där den syns lite tydligare:


När hjulet är helt på så hålls järnen, som är borrade, av pinnen i bakänden och stöds av två järnvinklar framför axeln. Det sitter en justerskruv i bakre änden strax framför hålen för pinnen.

En bromsskiva sitter på hjulet (av en gammal sågklinga). Wiren går igenom framändarna på järnen så när jag trampar på bromsen klämmer de åt som en tång. Limmade belägg av läder sitter på järnen.
Bilagor
av k_h tor 20 dec 2018, 22:36
Enkelt och funktionellt!
av Erre tor 20 dec 2018, 23:14
Tottepatent. :-bd :d

Nu är den med igen.
av ananders fre 21 dec 2018, 07:41
"Tydlig svenska", den var bra.😁

Däck från lågprisbutiker är vad det är men du hade fått tag på ett par bra exemplar.
Köpte en säckkärra med en extra båge för att någorlunda lätt få ner veden i källaren när vi flyttade till huset på Claes Ohlson.
Om de däcken höll ett år fick jag vara glad.
av halvproffs fre 21 dec 2018, 08:30
Gummigubben Totte ser till att det rullar på i hjul igen!
av lfq fre 21 dec 2018, 09:21
Är det inte så att fälgen är delbar och då borde det vara enkelt att få på och av däcken?
av totte fre 21 dec 2018, 15:02
Jo den är delbar, men inte lämplig att dela med bromsskivan och mina egna nav med riktiga kullager. D v s den är lätt att dela men ett sabla pyssel att sen få ihop alltsammans.

Tror att kvaliteten på lågprisgummit har sjunkit efterhand, det som var fullständigt kass på de här hjulen var lagren, glappiga plåtkullager. Men som sagt där sitter ett nav av ett tvåtumsrör och i det riktiga tätade kullager.

blog/totte/att-gora-ett-nav_b-2318.html
blog/totte/och-sa-en-bromsskiva_b-2327.html
av Slurfi lör 22 dec 2018, 22:10
Hjuvlig läsning
av Hema mån 24 dec 2018, 18:11
👍