Nä, jag hinner nog inte måla nåt i helgen,för mycket annat att göra. :( . Så jag har börjat göra rent en massa grejor som bara legat hittills, axlar, lager, lagerfästen kedjehjul och sånt som hör till transen. Det är sånt jobb som jag kan göra en stund då och då, när det skall målas måste jag ha längre sammanhängande tid.

Det här är en maskin som är byggd för att hålla! Länkarmen som sitter på växellådan, t ex, som länken från växelspaken är fäst i är gjord av stål som 1 tum x 1/4 tum. Härdat! Det är så hårt att det inte går att gör en repa med en fil. Det har inte sparats material eller kostnader när det gäller hållfasthet. Det är riktigt roligt att jobba med såna grejor, inga plastkåpor och tunna plåtar och annat som böjer sig och går av bara man petar på det . Här är man inte orolig för att ta fram hammaren när nåt sitter fast, det tål att slå på :D

Till moderna snöslungor har jag sett att det finns hjulvikter att köpa. Ett fullständigt överflödigt tillbehör till en Gilson. Måste väga den nån gång, frågan är bara hur. Tror jag skall försöka väga delarna nu innan jag plockar ihop det.

0 kommentarer | Läst 1250 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D