Senast jag körde Xantian så började den föra ett rysligt liv nånstans framme i bromsen. Skrek som en gris. Sen har den stått ett bra tag, inte blivit av. Men så igår tog jag itu med att reda ut det. Problem nummer ett anmälde sig genast, ingen ström i batteriet. Så det blev att köra fram Peggan och ta startkablarna. Sen startade den snällt. Kördes fram till infarten och där fick den först batteriladdare inkopplad.

Sen lyfte jag vänsterhjulet, gick runt rätt lätt. Så då lyfte jaghögersidan och där kärvade det ordentligt. Loss med hjul och det som syntes där var kanske inte direkt nån överraskning.



Det helt nedslitna belägget hade halkat snett och kilat in sig mellan oket och skivan. Tur nog har jag inte kört många kilometer med det så, så skivan har inte tagit nån märkbar skada.

Var bara att sätta igång och förbereda för nya belägg. Ringde först gurun i Hässleholm, han erbjöd mig en uppsättning bättre begagnade belägg. Funkar bra till den här bilen som inte körs mer än högst några hundra mil om året. De jag fick hade två tredjedelar kvar så de räcker länge.

Bägge oken gick lätt att få in kolvarna på. Handbromsen verkar på framhjulen och där är en självjusteringsmekanism som gör att kolvarna skall skruvas in. Ganska lättarbetade ok annars, genom att oket fälls upp så blir det åtkomligt och så behöver man aldrig spetta och bända för att få ut de gamla beläggen.



Vänstersidans belägg var inte helt slut.



Idag blev det sålunda en tur till Hässleholm och hämta beläggen, sen hem, eftermiddagsfika och så var det en tur till Vä med hunden som skulle ha sin ettårsvaccination. Avlöpte också utan komplikationer. Bra att jag har börjat cykla med henne nu, veterinären tyckte att hon gott kunde tappa ett par kilo, något som vi själva också noterat.

Väl hemma igen tog jag itu med bromsarna. Nya, begagnade belägg på plats, mycket kvar att slita på.




Allt gick bra först vänster- och sen högersidan. När högerhjulet vara klart så kom jag på tanken att det vore nog bra att lyfta och plocka av hjulet igen på vänstersidan och haka på handbromsvajern även där.

9 kommentarer | Läst 1616 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Erre tis 21 apr 2020, 22:19
😁.
Bra att du kom på det med vajern själv. Så slapp du märka det.

Tycker du har oflax med batterier.
av totte ons 22 apr 2020, 00:14
Är nog inget fel på batteriet, bara urladdat för att den stått lite för länge. Hoppas jag.
av halvproffs ons 22 apr 2020, 07:12
Startade Mercan igår efter att den stått i ladan sen september. Startade direkt. Är det något som drar ström om det blir urladdat eller är batteriet inte 100%-igt?.
Händerna går knappt att få rena efter bromsjobb men det är ju ett måstegöra.
av erik ons 22 apr 2020, 09:59
"Ringde först gurun i Hässleholm", alltid bra att ha en Guru att ringa till :)

Trevlig läsning!
av Mangan ons 22 apr 2020, 10:13
Är det värt att sätta in begagnade klossar ändå? I och för sig, det är väl inte svårare än att sätta in nya.
av tallen100 ons 22 apr 2020, 17:49
halvproffs skrev:Startade Mercan igår efter att den stått i ladan sen september. Startade direkt. Är det något som drar ström om det blir urladdat eller är batteriet inte 100%-igt?.

Har batteriet suttit ikopplat på mercan?
Det är många saker som ligger och tar ström på modernare bilar, så det är inte ovanligt att batteriet blir urladdat om dom står länge.
av halvproffs ons 22 apr 2020, 18:31
Modern o modern. Är en 11 årsmodell med batteriet inkopplat.
av tallen100 ons 22 apr 2020, 18:47
Då är det så mycket elektronik att den nästan inte borde startat, efter att ha stått drygt ett halvår :mrgreen:
av totte ons 22 apr 2020, 21:16
Halvproffs, batteriet är bara ett år gammalt, nåt har dragit ur det uppenbarligen, får kolla lite mer på det. Så sant, sitter här med grådaskiga fingrar och skriver.

En guru bör man ha Erik. Tack!

Kan vara värt i en bil som körs såpass lite, och när man får beläggen gratis. Nya kostar över 500 kr. Jobbet är exakt det samma.