Bolens - isärplockad
av totte ons 14 feb 2018, 01:10
Plockat isär maskinen idag. Behövs för att kunna göra rent och för att komma åt att inspektera och fixa det som behövs.
Tog isär snäckväxeln. Någon olja fanns det inte där. Det syns också på drevet att den körts torr. Turligt nog har den inte gått mycket på det viset, drevet är fortfarande användbart.
Fina nållager för fräsaxeln och tätningarna är helt OK, så varför det inte fanns olja i växelhuset kan man undra. Det syns att det har varit isärtaget tidigare, undrar om det helt enkelt har glömts bort att fylla på efteråt-
Det var bara att skruva ihop igen efter att ha rensat ut en del slitspån från drevet. Skall inte glömma olja, måste undersöka vad det bör vara för någon.
Så blev det lite svets på kåpan som spruckit runt insfästningshålen. 2 mm plåt så det gick fint med pinnsvets.
Ett litet extrajobb emellan, fixade startkopplingen. Kändes innan att den ofta inte ville ta. Det beror nästan alltid på att någon har smort den. Och efter att ha bänt av locket så såg det ut så här:
Inuti startkopplingen på en B&S skall det vara absolut torrt och rent från olja eller fett. Då funkar starten perfekt.
Så en avslutande rengöring av motorn. Tappade först ut oljan, som var sotsvart och trögflytande.
Som synes är det en sån variant som har en extra drivaxeltapp på kamaxeln, används för backväxeln. Det mesta är rengjort och kollat nu, härnäst skall maskinen byggas ihop igen.
Tog isär snäckväxeln. Någon olja fanns det inte där. Det syns också på drevet att den körts torr. Turligt nog har den inte gått mycket på det viset, drevet är fortfarande användbart.
Fina nållager för fräsaxeln och tätningarna är helt OK, så varför det inte fanns olja i växelhuset kan man undra. Det syns att det har varit isärtaget tidigare, undrar om det helt enkelt har glömts bort att fylla på efteråt-
Det var bara att skruva ihop igen efter att ha rensat ut en del slitspån från drevet. Skall inte glömma olja, måste undersöka vad det bör vara för någon.
Så blev det lite svets på kåpan som spruckit runt insfästningshålen. 2 mm plåt så det gick fint med pinnsvets.
Ett litet extrajobb emellan, fixade startkopplingen. Kändes innan att den ofta inte ville ta. Det beror nästan alltid på att någon har smort den. Och efter att ha bänt av locket så såg det ut så här:
Inuti startkopplingen på en B&S skall det vara absolut torrt och rent från olja eller fett. Då funkar starten perfekt.
Så en avslutande rengöring av motorn. Tappade först ut oljan, som var sotsvart och trögflytande.
Som synes är det en sån variant som har en extra drivaxeltapp på kamaxeln, används för backväxeln. Det mesta är rengjort och kollat nu, härnäst skall maskinen byggas ihop igen.
2 kommentarer | Läst 2091 ggr