Bolens - en femtioåring
av totte mån 12 feb 2018, 19:23
Jag var ju och förvärvade en jordfräs från Erre igår. En amerikans Bolens, ett gammalt märke för trädgårdsmaskiner. Idag har jag lastat av den och halat in den i garaget. Innan dess försökte jag att starta men det blev inte så mycket som en liten puff ens. Däremot känns det som den har hygglig kompression, för att vara en sidventilad B&S alltså.
Väl inne i garaget så inledde jag med att kolla åldern, genom att leta reda på motornumren som är präglade på en cylinderkåpa. Tilverkades den 25 januari 1968, så det jag har är alltså en femtioåring. Ser rätt fräsch ut och med en del handpåläggning skall den nog bli pigg för sin ålder också.
Det jag kunde konstatera direkt var att gnista saknas. Av med kåpan och sen svänghjulet. Lätt att få av på de här femhästarna, man klipper bara till med en klubba på kanten bakifrån. Står t o m så i verkstadhandboken, där det rekommenderas en råhudshammare. Fick bli plastklubba i brist på naturmaterial.
Så visade sig som väntat brytarna vara oxiderade. Med slippapper nr 800 putsade jag av dom, satte på svänghulet provisoriskt och ryckte runt det för hand. Resulterade i en stor fin blå gnista. Så är då det problemet löst, men sen monterade jag av alltihop för att komma åt att göra rent, något som verkligen behövs.
Tog också av tank med förgasare, dels för rengöring och dels för koll av ventilspelet.
Spelet ligger mellan 0,25 - 0,30 på båda ventilerna, vilket är en liten aning i överkant, särskilt för insuget. 0,15 för insug och 0,25 för avgas är korrekt. Det indikerar att det finns ett litet slitage på ventillyftare/kamaxel. Dessutom går det inte att justera ned spelet på något enkelt sätt. För att öka spelet slipar man helt enkelt av ventilskaftet, vill man minska måste ventilsätena fräsas ned och så roligt tänkte jag inte ha den här gången.
Det är också inte den här storleken, femhästarn, som brukar ha problem med för litet spel. På den större, åttahästarn, däremot vill ventilsätena sjunka så spelet försvinner. Nu har ett par tiondelar för stort spel knappast någon märkbar effekt. Det viktiga är att det finns ett spel, saknas det så blir ventilerna fort brända. För den här motorn innebär det att jag tillsvidare avstår från att lyfta topplocket.
Nu pågår rengöring, det är ett rätt ordentligt lager av oljeblandad jord som täcker det mesta utom de yttre kåporna.
Väl inne i garaget så inledde jag med att kolla åldern, genom att leta reda på motornumren som är präglade på en cylinderkåpa. Tilverkades den 25 januari 1968, så det jag har är alltså en femtioåring. Ser rätt fräsch ut och med en del handpåläggning skall den nog bli pigg för sin ålder också.
Det jag kunde konstatera direkt var att gnista saknas. Av med kåpan och sen svänghjulet. Lätt att få av på de här femhästarna, man klipper bara till med en klubba på kanten bakifrån. Står t o m så i verkstadhandboken, där det rekommenderas en råhudshammare. Fick bli plastklubba i brist på naturmaterial.
Så visade sig som väntat brytarna vara oxiderade. Med slippapper nr 800 putsade jag av dom, satte på svänghulet provisoriskt och ryckte runt det för hand. Resulterade i en stor fin blå gnista. Så är då det problemet löst, men sen monterade jag av alltihop för att komma åt att göra rent, något som verkligen behövs.
Tog också av tank med förgasare, dels för rengöring och dels för koll av ventilspelet.
Spelet ligger mellan 0,25 - 0,30 på båda ventilerna, vilket är en liten aning i överkant, särskilt för insuget. 0,15 för insug och 0,25 för avgas är korrekt. Det indikerar att det finns ett litet slitage på ventillyftare/kamaxel. Dessutom går det inte att justera ned spelet på något enkelt sätt. För att öka spelet slipar man helt enkelt av ventilskaftet, vill man minska måste ventilsätena fräsas ned och så roligt tänkte jag inte ha den här gången.
Det är också inte den här storleken, femhästarn, som brukar ha problem med för litet spel. På den större, åttahästarn, däremot vill ventilsätena sjunka så spelet försvinner. Nu har ett par tiondelar för stort spel knappast någon märkbar effekt. Det viktiga är att det finns ett spel, saknas det så blir ventilerna fort brända. För den här motorn innebär det att jag tillsvidare avstår från att lyfta topplocket.
Nu pågår rengöring, det är ett rätt ordentligt lager av oljeblandad jord som täcker det mesta utom de yttre kåporna.
6 kommentarer | Läst 3693 ggr