För några veckor sen så skulle jag starta Xantian. Gick inte så bra, sa njöö, njöö, njääää och sen gick det inte runt. Så jag la på batteriladdaren över natten och visst startade den så fint sen. Men nu för några dar sen tänkte jag köra ett varv med den. Inte ett liv, inte så mycket ström så ens nån kontrollampa lyste. Drog därav slutsatsen att batteriet nog hade gjort sitt. Tidigare har den kunnat stå rätt länge utan att dra ut batteriet, så det är inte nån onormal förbrukning i stillastående heller. Tappar det laddningen fullständigt på så kort tid så är det inget att tajfsa om bara att skaffa nytt.

Idag lyfte jag ur batteriet. Konstaterade att hyllan inte såg riktigt fräsch ut.


Borstade av den ordentligt och blåste på rostskyddsfärg.


Så lite svart spray på det.


På eftermiddagen körde jag C5:an in till AD bildelar i stan och inköpte batteri och lämnade av det gamla. Raskt monterat sedan och nu är Xantian redo för nya äventyr. Skall förresten besiktigas senast 30 april.


9 kommentarer | Läst 623 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Moderator

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955 ligger stilla just nu, det är mycket nog med allt annat kring hus och hem.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av tallen100 tis 26 feb 2019, 20:29
Batterihyllor är sällan fräscha, kunde varit mycket värre :wink:
av totte tis 26 feb 2019, 20:34
Sant det tallen, har sett en del där det inte varit mycket plåt kvar. Här var det bara ytrost.
av Slurfi tis 26 feb 2019, 20:42
Skönt att ha det gjort
av Erre tis 26 feb 2019, 22:49
Härligt. 👍

Händer tyvärr rätt ofta att man knäcker det sista i batteriet efter en riktig laddning.
av totte tis 26 feb 2019, 23:35
Just det, har hänt mig förr att ett gammalt batteri fått dödsstöten vid laddning. Det är vid den där laddningen som det plötsligt släpper en massa goja från plattorna och kortsluter celler. Skönt nu att ha ett nytt. Tudor bör väl vara hyfsad kvalitet.
av Uvskogen ons 27 feb 2019, 08:18
Jag har skaffat mig en sån där liten "starttider" som nödhjälp när batteriet tar slut. Litet och lätt men ska räcka väl för att dra igång bilen.
av erik ons 27 feb 2019, 10:22
Så ska ett batteribyte gå till. Kul att du orkar ta de där extra minuterna till att rostskydda och snygga till plattan. Själv har jag ofta för bråttom, i gengäld brukar jag få fixa samma sak flera gånger ibland :)
av totte ons 27 feb 2019, 13:49
Funderat på en sån starthjälp Uvskogen, men hittills har snålheten segrat.

Tack för det Erik! Lika bra att passa på när man för en gångs skull lyft ur batteriet. Så är det lite enklare med när det är extrabilen som man inte måste ha körklar genast.
av Mangan ons 27 feb 2019, 21:03
En starthjälp kommer väl till pass, om det är kallt ute och startmotorn inte orkar!