Efter ett långt skruvaruppehåll så får det vara dags att sätta fart igen. Tog mig äntligen samman och satte igång ikväll. Ämnet för dagen var att göra ett spindelbultsutpressningsverktyg (puh!) till Emilia. Jo en 2CV har faktiskt äkta spindelbultar, en axeltapp på var sida som styrningen av hjulet vrider sig kring. Dom sitter hårt, och att försöka driva ut med dorn och hammare leder vanligen till att den expanderar i änden vilket gör det i stor sett omöjligt utan att ställa till skador.



Jag hann också göra den lilla passbiten som sitter i änden på skruven. Där fick jag nytta av min svarv. Nu återstår oket som skall hålla emot. Påbörjade det med att borra hål i en grov järnbit, men den behöver förstärkas med ett par påsvetsade järn, dit hann jag inte ikväll.

12 kommentarer | Läst 15460 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Slurfi tor 10 jan 2013, 00:29
Varför tar du isär detta?
av totte tor 10 jan 2013, 01:30
Vill ha full koll på att det inte är slitet och få rent från allt gammalt intorkat fett som kan sitta emellan, den har ju stått i 20 år. Går inte heller att känna om det är glapp eftersom fettet är hårdnat.
av brum brum tor 10 jan 2013, 02:20
Slurfi skrev:Varför tar du isär detta?


läste att totte arbetade på kontor om det nu stämmer. det kanske delvis förklaras av det, det kliar i fingrarna :grin: , skönt med kontroll mindre risk för oförutsedda händelser då, lycka till
av Mangan tor 10 jan 2013, 06:09
Vad har du för svets? Smart att svetsa på olika sidor,så långt hade inte jag tänkt. :-)
av totte tor 10 jan 2013, 21:40
I det här fallet så använde jag pinnsvetsen Telwin Tecno 144 heter den. Har tuffat på i snart 4 år och tjänat väl. Har en MIG också, Einhell, använder jag till plåtsvets. Skall få sitt elddop (och jag med) när jag börjar svetsa på karossen på Emilia.

Fick ju symmetri i konstruktionen genom att svetsa ihop den på det viset.

brum brum: Jo jag sitter på kontoret framför en datorskärm på dagarna och petar med databaser och rätt abstrakta ting. Ting av järn är en välkommen kontrast.
av machonisti tor 10 jan 2013, 22:35
Ting av järn och ett in ibland, Totte. Du har bättre tålamod med småknåpande än mig märker jag. Vill bara jobba med stora projekt.
av lfq tor 10 jan 2013, 23:57
Kul att du har kommit igång igen. 8)
av totte fre 11 jan 2013, 00:31
Jo, det känns trevligt att vara på gång bland järnen. Nu har jag lyckats hålla igång två kvällar i rad, så nu finns det hopp att det inte bara var ett tillfälligt återfall 8) .

Och visst machonisti, ett järn in ibland sitter bra det med :grin: . Ur min synvinkel sett är en bil ett rätt stort projekt, men allt beror på vad man jämför med.
av D Brown fre 11 jan 2013, 00:39
Är det Emilia som bestämmer flyttdatum? "......jag ska bara göra klart bilen"
av totte fre 11 jan 2013, 02:01
Nä, haha, det får bli som det blir, blir hon inte klar så får jag frakta ner på nåt sätt, kan låna grannens bilsläp t ex. Vore ju kul om hon blev klar innan, då kör jag ner :grin:
av lfq fre 11 jan 2013, 11:39
Lite av en flyttkaravan som väntar. :grin:
av totte fre 11 jan 2013, 13:16
Som sagt. Föröker förtränga det där med själva flyttjobbet så gott det går tills det blir dags.