Ett inlägg från studentlya i Wermland, nu med kursen "ledarskap" i 2 veckor - vilket ju är rätt intressant.. Gruppsykologi kan va bra att veta lite om..
Nästa kurs är "skogsteknik och logistik" i 3 veckor, bla drivningsplanering, virkesflöden, teknik etc.

Ja va lite ledig förra veckan, missade en del av kursen "företagsekonomi", så den tentan kan ha gått lite si & så, även om ja försökte läsa ikapp - det var rätt svårt ändå.. 8)
Det är såååå spännande att vänta på svar.... :)

901TX rullar på fint, men vi gillar inte Komatsus sätt att aktivera flerträd - med extra tryck på tilt upp. Förut körde vi ju med en tidsparameter på Grip stäng, å det var mer logiskt.

Annars bra fart i maskin, stark & stabil som f_n, och stor o trevlig hytt.
Dåligt är: kallt på golvet, sikten bakåt, oväsen från svängväxel + hydraul...
Ska en ny maskin låta mer i hytten än en med 15000h ??? skandal... fixa detta Komatsu!

Nåja, 911.3 har gått hårt när ja va hemma, en del VF har gått igenom Komatsu 340 - som passar bra på den maskinen. 901TX kör stående skog, jag håller mej till gammeln och städar där det behövs!

Va trist med trasig gallringsskog..


Kör just nu VF + BB städning på en större fastighet, kommer köra så mkt jag hinner mellan familj o skola - tur att det blir ljusare för var dag nu!! Råka ut för ett slangbrott, tryckslangen till sviveln, ca 50 cm lång, gick - men det var strålande solsken, ett par plusgrader och NÄSTAN vårkänslor, så det gjorde inget.. Värre om det snöar regnar etc..
Ät inte snö som blivit gul, sa mamma!


Jag hade skaplig tur, ingen olja på hytten alls - bara liiite dimma på stegen fram.
Annars blir dessa maskiner rejält livsfarliga om de blir nersölade med olja, man halkar och kan lätt slå sej / bryta både armar o ben!

340 går mkt bra, men verkar mer komplicerat att skruva med - lite trångt osv... :cry:
Tror nog att ja behåller 911.3 / 340 och avyttrar TJ1270 istället, med antingen TJ762c eller Logmax 5000c, beroende på kunden. LM5000 går ju fint att sätta på 911.3 oxo... hmmm...

NU äre daxx å läsa lite gruppsykologi, innan en det blir en sväng förbi bastun....

8 kommentarer | Läst 31531 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

kalhygge

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 17 feb 2008, 15:33

Kalhygges dåligt uppdaterade blogg
Jag David, född 1976, bor mitt i skogen i östra Närke, på en liten skogsgård med hobbylantbruk och med fru o 2 små ungar (Årgång 05 & 08).
Ekologisk KRAVcertifierad köttproducent - köttlådor direkt till konsument!

Efter 14 år som skogsentreprenör börjde jag 2016 som ProdLedare på Moelven skog i Kumla. Företaget rullar på, dock i lugnare tempo.

Leksakerna:
DJI Phantom 3.
Valmet 911.3 / SP451LF
Volvo EC70 / Svab / SMP rotortilt.
Stihl FS480 o Husqvarna 550xp.
NH 6020 Elite

Kommentarer

av totte tis 21 feb 2012, 22:05
"Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow", Frank Zappa
av masterchief tis 21 feb 2012, 23:26
Ser att du delar mina intrycka av 901an.
Skandal med ljudisoleringen faktiskt, o man ska inte behöva sitta med vinterkängor i en ny maskin...
av skogsjan695xl tor 23 feb 2012, 23:25
hydralljudet är säkert samma som vi hade. Ljudet kom från en strypning vid ventilpaketet. Tog lös slangen och plugga den så blev det tyst. Hade ingen större funktion ändå. Var nån varmkörningsfunktion bara som är helt onödig. Har ni vatten i alla hjul? Vi ska vattenfylla framhjulena på våran när tillfälle ges.
av Valmet 890 fre 24 feb 2012, 10:59
skogsjan695xl skrev:hydralljudet är säkert samma som vi hade. Ljudet kom från en strypning vid ventilpaketet. Tog lös slangen och plugga den så blev det tyst. Hade ingen större funktion ändå. Var nån varmkörningsfunktion bara som är helt onödig. Har ni vatten i alla hjul? Vi ska vattenfylla framhjulena på våran när tillfälle ges.


vilken slang exakt är det ni pluggat?
av kalhygge fre 24 feb 2012, 21:38
Intressant. Är det en liten slang mellan agg.retur och kranventilen? Fanns en sån för varmkörning av kranpaket på 911.3...

Jag tror det e vatten i boggie, men inte i bakhjulen..

Har ni nått oväsen från svängväxeln? Har maskinen rullat bra annars.....?
av skogsjan695xl lör 25 feb 2012, 02:07
slangen går från botten av ventilpaketet till ett annat litet block. Tror fet var en 3/8 slang. Ja det är lite väsen från svängen men inget man stör sig så mycket på iaf. Maskin har rullat riktigt bra. Datorn svartnade för oss en gång men det var troligen repararörens fel som inte stängde datorn riktigt vid ett bilfskärm byte. Agg går som en dröm, riktigt bra fart i det, tycker dock kranen skulle vara något starkare.
av masterchief lör 25 feb 2012, 09:32
Svängväxeln lät mer på demon jag hade än hydraulljudet i övrigt.
av kalhygge sön 26 feb 2012, 11:43
Jo, svängen e klart störande, men vi har ett hydraulljud som antagligen e nån slang som ligger fel under hytt.
Annars e ju hytten tyst, fläkt, motor och upparbetning hörs knappt alls, kanske man stör sej mer pga det är rätt tyst i övrigt?

Växeln måste dock kollas mera, det skorrar betänkligt i den - men vi bytte oljan i den vid service - inget fel alls!

340 går ju bra, men blir klumpigt med Komatsus fälllänk, med den integrerade rotatorn.

Å så detdär med ORFS - vem f_n har kommit på att sätta det på ett aggregat i skogen???
Fick en gren som petade till kopplingarna på ena hjulmotorn, javisst - det var bara att ta bort alla 3 slangarna MED TILLHÖRANDE LÖS 90gr ORFS- ...

(alltså sitter det 6 st Oringar + 3 lösa adapter med tredobricka som kan strula, på VARJE hjulmotor - där Logmax har löst det med 3 st banjo direkt på slangen in i hjulmotorn - strular ytterst sällan)

... och sedan byta den innersta Oringen - som e special 90shore, asså gick det åt massor med tid OCH olja, jämfört med en JICkoppling!! NU har jag ett litet sortiment med ORFSringar..


Jag undrar Varför??