Jaha, klockan är tjugo över tio på midsommardags morgon och man mår som en prins :o) Käkat lite för mycket kanske, men man har inte för avsikt att röra sig mer än nödvändigt idag, så det är inte så farligt.
All mat som hör midsommarafton till har intagits, så även dryck.
Allt enligt gammal svensk tradition.

Grillade Rester från i går liksom färska Jordgubbar och grädde finns i närheten men får vänta till det finns plats.
Men det blir nog grabben som är hemma från studier i söder och har sin nya tjej med sig som får kalasa på jordgubbarna med grädde och allt det övrigt goda utom drycken då.
Hon som är Stockholmstjej är betagen av lugnet, tryggheten, knotten och av det underbart vackra norrlänska midsommarljuset.

Tänkte för egen del börja lite lungt med att betala månadens räkningar nu, och sedan fortsätta med båten som jag skaffade sent i höstas. Den skall spacklas och målas under och lite fix i övrigt som genomgång av motorn med impeller & olje byte, en stereo med högtalare skall in och en del annat mm.






Tänkte i morgon ut och röja efter skogsbilvägen som byggdes för ca 25 år sedan, vi skall jämna till och förbättra vägen med nytt grus, vilket verkligen behövs.
Behöver också mer ledig tid för att köra ut från skogen det som jag högg i vintras och kapa och klyva upp det innan den Svenska högsommaren kommer.
Sen ska jag byta kopplingen på min old Daisy (David Brown -54) nu 58 år och få en allmän översyn och lite uppgradering under sommaren.



:D :D :D

5 kommentarer | Läst 31152 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Sweden-viking

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: ons 27 sep 2006, 20:58

Kommentarer

av totte lör 23 jun 2012, 13:21
Låter som en perfekt midsommardag! För en gångs skull har vi ju begåvats med riktigt fint midsommarväder häruppe. Men det var ta mig tusan bud på frost under natten, fattades bara tiondelar :shock: !

Daisy är en ärevördig dam :grin: !
av D Brown lör 23 jun 2012, 19:21
Visa gärna hur kopplingsbytet ser ut, och tala också gärna om var du köper kopplingen.
Det känns som jag har något liknande att vänta.

Min heter 31D och är reggad 1/1-59, torde ju vara samma och torde väl egentligen vara en -58:a. Har för mig att jag läst att namnet fick bytas till 31D i Sverige då svenska traktorköpare inte var riktigt bekväma inför grannarna med att det såg ut att vara 25 hk i nya traktorn. :lol:
av Sweden-viking lör 23 jun 2012, 20:12
D Brown skrev:Visa gärna hur kopplingsbytet ser ut, och tala också gärna om var du köper kopplingen.
Det känns som jag har något liknande att vänta.

Min heter 31D och är reggad 1/1-59, torde ju vara samma och torde väl egentligen vara en -58:a. Har för mig att jag läst att namnet fick bytas till 31D i Sverige då svenska traktorköpare inte var riktigt bekväma inför grannarna med att det såg ut att vara 25 hk i nya traktorn. :lol:


Man plockar loss tanken så att man får fritt luckan ovanpå växellådan.
Ta loss luckan sen ska det vara rätt enkelt att byta koppling. DB25d/31d ska inte behöva delas då byte ska kunna göras från luckan över växellådan.

Koppling kan köpas hos Ollssons i ellös:

http://www.veterandelar.net/Produkter?i ... hid=669730

eller i England hos flera men http://www.davidbrownparts.com har mycket till de gammle:

http://www.davidbrownparts.com/page101.html

Sparex eller ev victoryfields har oxå delar.

25D & 30D är i stort samma traktor det var svenske importören som bytte namnen i sverige.
31D & 34D är väl oxå samma. 31D & 34D har ju ca 0,2l större cylindervolym och ca 4hk mer än 25D & 30D.

:D :D :D
av D Brown sön 24 jun 2012, 04:29
Tack för fakta, lät ju smidigt att inte behöva dela traktorn. Smart man den där DB.

Sweden-viking skrev:31D & 34D har ju ca 0,2l större cylindervolym och ca 4hk mer än 25D & 30D.


Det förklarar ju varför traktorn är så rysligt stark och snabb, ca 43 km/h på slät väg.
Fick bromsa för 30-skyltar en gång, ville ju inte riskera fångas av lagens långa arm 8)

Har du något problem med att motoroljan blir full av diesel?
Jag fick montera en ballofix-ventil på bränsleledningen......och försöka komma ihåg att stänga den för att slippa detta.
av rocky sön 24 jun 2012, 17:45
D Brown skrev:Tack för fakta, lät ju smidigt att inte behöva dela traktorn. Smart man den där DB.

Sweden-viking skrev:31D & 34D har ju ca 0,2l större cylindervolym och ca 4hk mer än 25D & 30D.


Det förklarar ju varför traktorn är så rysligt stark och snabb, ca 43 km/h på slät väg.
Fick bromsa för 30-skyltar en gång, ville ju inte riskera fångas av lagens långa arm 8)

Har du något problem med att motoroljan blir full av diesel?
Jag fick montera en ballofix-ventil på bränsleledningen......och försöka komma ihåg att stänga den för att slippa detta.


Borde räcka med att byta tätningarna i pumpen så borde du bli av med felet.