Inga större fel på motorn på min fina Bolensfräs, förutom att den då och då utstött ganska kompakta blå rökmoln. Så nån gång i höstas beställde jag hem nya kolvringar till den. Har dragit på det rätt länge, det är lite kallt i garaget och eftersom det är noll isolering uppåt taket så är det inte så lätt att få varmt och dessutom ganska dyrt. Men nu har vi vårtemperaturer här, det var uppe på tio grader idag. Fräsen behöver ju bli klar tills det är dags för vårbruket, så jag satte igång idag.

Inkörd.


Först förstås loss med remskivorna och tillhörande grejor. Två stoppskruvar per remskiva och krysskilar. Den här motorn har ju en utgång för kamaxeln också som används för backen. Där är det viktigt att fila ned märkena efter stoppskruvarna för att inte få skador på lager och tätningar. Vevaxeln har däremot en grövre avsats som löper i lagret.

Av med fläktkåpan så går det hjälpligt att komma åt den nedre skruven till förgasaren. Tycker mig ha märkt att de flesta motorer har minst en förgasarskruv som sitter lite (eller mycket) illa till. Förgasaren kollade jag upp förra våren när jag fått hem fräsen, inga åtgärder där utan förgasare och tank lossades som en enhet.



Svänghjul och tändning får sitta kvar också, ingen anledning att laga det som inte är sönder. Med tanken och fläktkåpan borta är det lätt att få loss motorn. Sen plockade jag av toppen.



Har ännu aldrig sett en Briggs&Stratton där cylindern verkat sliten. Samma här blank och fin. Ventilspelet var OK, en aning för stort t o m, vilket egentligen inte är något problem. Inga ingrepp där heller alltså. Så av med vevhusgaveln, efter att ha tömt ut den gamla oljan.



Ser bra ut därinne. Kolven tas ut uppåt, efter att ha skruvat loss lageröverfallet på vevstaken.

Gamla kolvringar nere i bild och nya kolvringar uppe. Syns kanske inte så bra i bilden, men det var ganska rejäl skillnad. Framför allt oljeskrapringen är ordentligt sliten och är den inte i skick så har man en blårröksmotor.



Kolvringskompressor tillverkas snabbt och enkelt av en bit spikband.


Den som senast skruvade ihop denna motor hade inte full koll. Som syns på bilden så är det tre kolvbultar som är längre och de skall sitta där de visas i bilden, vid avgasporten.


Där satt de inte när jag skruvade loss, utan på andra platser, ungefär mitt emot. Nu har det inte hänt något allvarligt men det resulterar i att gängorna inte är OK. Gängorna i cylindern där de tre långa skall sitta är förstås igensatta längst ned. Gängan är förstås amerikansk UNC 5/16-18. Tur nog är att jag har även såna gängdon så det var enkelt att renovera.



Fortsättning följer...

7 kommentarer | Läst 1316 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av JensSkoog lör 16 feb 2019, 21:18
Du är ju jamen duktig, Totte. :-bd :-bd
Jag imponeras av dig hela tiden!
av Uvskogen lör 16 feb 2019, 21:21
Kul fixarjobb! Om man nu har den där förmågan som du har förstås. :-bd
Önskar dig ett varmt garage! Jag ler fortfarande varje dag över mitt efter massor med år med friluftsvarianten.
av totte lör 16 feb 2019, 21:38
Tack! Jag klarar mig rätt bra med garaget, vill jag så går det att få lite varmt även när det är minus ute, men jag undviker det av rena kostnadsskäl. Men det är inte så många dagar härnere som det är såpass kallt, så det går på det hela taget bra.
av Erre sön 17 feb 2019, 00:17
Snyggt totte.
Nu är den ordentligt genomgången. 👍
av Mikael.O sön 17 feb 2019, 21:22
Du är duktig. Bra tips för att göra en kolvringskompressor. Inte så dumt.
av totte sön 17 feb 2019, 21:32
Tack! Det tricket för kolvringar har jag använt vid flera tillfällen på olika motorer, funkar alltid.
av Slurfi tis 19 feb 2019, 23:35
Instämmer, bra tips