Jordfräs, motorrenovering
av totte lör 16 feb 2019, 21:02
Inga större fel på motorn på min fina Bolensfräs, förutom att den då och då utstött ganska kompakta blå rökmoln. Så nån gång i höstas beställde jag hem nya kolvringar till den. Har dragit på det rätt länge, det är lite kallt i garaget och eftersom det är noll isolering uppåt taket så är det inte så lätt att få varmt och dessutom ganska dyrt. Men nu har vi vårtemperaturer här, det var uppe på tio grader idag. Fräsen behöver ju bli klar tills det är dags för vårbruket, så jag satte igång idag.
Inkörd.
Först förstås loss med remskivorna och tillhörande grejor. Två stoppskruvar per remskiva och krysskilar. Den här motorn har ju en utgång för kamaxeln också som används för backen. Där är det viktigt att fila ned märkena efter stoppskruvarna för att inte få skador på lager och tätningar. Vevaxeln har däremot en grövre avsats som löper i lagret.
Av med fläktkåpan så går det hjälpligt att komma åt den nedre skruven till förgasaren. Tycker mig ha märkt att de flesta motorer har minst en förgasarskruv som sitter lite (eller mycket) illa till. Förgasaren kollade jag upp förra våren när jag fått hem fräsen, inga åtgärder där utan förgasare och tank lossades som en enhet.
Svänghjul och tändning får sitta kvar också, ingen anledning att laga det som inte är sönder. Med tanken och fläktkåpan borta är det lätt att få loss motorn. Sen plockade jag av toppen.
Har ännu aldrig sett en Briggs&Stratton där cylindern verkat sliten. Samma här blank och fin. Ventilspelet var OK, en aning för stort t o m, vilket egentligen inte är något problem. Inga ingrepp där heller alltså. Så av med vevhusgaveln, efter att ha tömt ut den gamla oljan.
Ser bra ut därinne. Kolven tas ut uppåt, efter att ha skruvat loss lageröverfallet på vevstaken.
Gamla kolvringar nere i bild och nya kolvringar uppe. Syns kanske inte så bra i bilden, men det var ganska rejäl skillnad. Framför allt oljeskrapringen är ordentligt sliten och är den inte i skick så har man en blårröksmotor.
Kolvringskompressor tillverkas snabbt och enkelt av en bit spikband.
Den som senast skruvade ihop denna motor hade inte full koll. Som syns på bilden så är det tre kolvbultar som är längre och de skall sitta där de visas i bilden, vid avgasporten.
Där satt de inte när jag skruvade loss, utan på andra platser, ungefär mitt emot. Nu har det inte hänt något allvarligt men det resulterar i att gängorna inte är OK. Gängorna i cylindern där de tre långa skall sitta är förstås igensatta längst ned. Gängan är förstås amerikansk UNC 5/16-18. Tur nog är att jag har även såna gängdon så det var enkelt att renovera.
Fortsättning följer...
Inkörd.
Först förstås loss med remskivorna och tillhörande grejor. Två stoppskruvar per remskiva och krysskilar. Den här motorn har ju en utgång för kamaxeln också som används för backen. Där är det viktigt att fila ned märkena efter stoppskruvarna för att inte få skador på lager och tätningar. Vevaxeln har däremot en grövre avsats som löper i lagret.
Av med fläktkåpan så går det hjälpligt att komma åt den nedre skruven till förgasaren. Tycker mig ha märkt att de flesta motorer har minst en förgasarskruv som sitter lite (eller mycket) illa till. Förgasaren kollade jag upp förra våren när jag fått hem fräsen, inga åtgärder där utan förgasare och tank lossades som en enhet.
Svänghjul och tändning får sitta kvar också, ingen anledning att laga det som inte är sönder. Med tanken och fläktkåpan borta är det lätt att få loss motorn. Sen plockade jag av toppen.
Har ännu aldrig sett en Briggs&Stratton där cylindern verkat sliten. Samma här blank och fin. Ventilspelet var OK, en aning för stort t o m, vilket egentligen inte är något problem. Inga ingrepp där heller alltså. Så av med vevhusgaveln, efter att ha tömt ut den gamla oljan.
Ser bra ut därinne. Kolven tas ut uppåt, efter att ha skruvat loss lageröverfallet på vevstaken.
Gamla kolvringar nere i bild och nya kolvringar uppe. Syns kanske inte så bra i bilden, men det var ganska rejäl skillnad. Framför allt oljeskrapringen är ordentligt sliten och är den inte i skick så har man en blårröksmotor.
Kolvringskompressor tillverkas snabbt och enkelt av en bit spikband.
Den som senast skruvade ihop denna motor hade inte full koll. Som syns på bilden så är det tre kolvbultar som är längre och de skall sitta där de visas i bilden, vid avgasporten.
Där satt de inte när jag skruvade loss, utan på andra platser, ungefär mitt emot. Nu har det inte hänt något allvarligt men det resulterar i att gängorna inte är OK. Gängorna i cylindern där de tre långa skall sitta är förstås igensatta längst ned. Gängan är förstås amerikansk UNC 5/16-18. Tur nog är att jag har även såna gängdon så det var enkelt att renovera.
Fortsättning följer...
7 kommentarer | Läst 1316 ggr