Senaste onsdag var en riktigt härlig vårdag,kring noll på morgonen och takdroppet kom igång riktigt ordentligt,man kände att nu är våren på gång.
Åtminstone en försmak av den :!:
Skulle bli en riktigt bra dag,var ensammen på 1470-n och hade en riktigt fin slutavverkning framför.
Inget kunde få ner humöret på en,allt var på topp :!:

Första timmen gick helt perfekt,men sen börja en av 1 tums returerna på kran att läcka under en koppling.
Var den som var under utskjutet,var en originalslang med ORF och nån sådan hade jag inte med så det blev en vända hem för att fixa en ny slang.

Men en sån bagatell kunde inte få ner humöret,det var trots allt fortfarande en underbar dag.

Monterade den nya slangen samtidigt som man förbannade den idiot som infört ORF-kopplingarna,torkade av verktygen och det var fortfarande en toppendag,småfåglarna kvittrade medan man tog sej en kaffesvätt,samtidigt som man tänkte på alla dom stackare som svettades på nåt kontor 8)

Vred igång dieseln och tog tag i kubiksgranen som inte hade huggits klar vid slangbrottet,satte på matningen när då nästa en tummare springer läck :!:

Denna gång returen mellan aggregat och den slang jag nyss bytte.

Nu var dagen inte så toppen längre,en kall nordlig vind hade tystat fåglarna samt hotat sänka mitt humör,men vadå,det är ju bara en slang,hem igen och fixa en ny,montera,dricka lite kaffe samt tänka på dom som är på kontoret och snart kunde åka hem......

Startade motorn och greppade granen för 3-e gången,nu skulle det köras :roll:

DÃ¥ gick alla aggregatfuntioner i slow-motion.
Kran och basmaskin var ok,men körde man tex bara matning så kvävde han dieseln på tomgång.

Var samtidigt ett sabla vinande ljud under hytten,där en av huvudchockerna sitter.

Ringde service,och en ny chockventil sändes till följande morgon ( det ni Komatsu :roll: ) men samtidigt var det nåt som gnagde att det var nåt som inte stämde.

Mycket riktigt så kvarstod felet trots ny chock,fick tipset av Hiesu att kolla slangbrottsventilen.

Sitter en backventil monterad på returslangen,backventilen sitter strax framför hytten och en av funktionerna är att förhindra att tanken läcker olja bakvägen vid ett brott på en returslang.

Kunde det ha samlats nåt skit i den från slangbytena :?:

Och mycket riktigt hade en ca 40 cm lång tub av slangens inre beklädnad lossat och proppat igen ventilen :mrgreen:

Var från den som gick först,undra på sen att det blev mottryck så slang no 2 läckte :mrgreen:

Så nu blir det att vänta på småfåglarna igen :roll:

Havererad en tums slang
Här syns slangbrottsventilen samt slangbiten som fastnat
3 kommentarer | Läst 24351 ggr

Mer om bloggaren

Simba

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:17

Simbas blogg
Hejsan,är en maskinentreprenör från Finland som med denna blogg försöker förmedla åt er i SWE vad som händer i skogen på denna sida pölen 8) ,samt dessutom lite om vardagens vedermödor :roll:
Fråga och kritisera så mycket ni vill,kul när det blir lite diskussion :-h

Kommentarer

av rottnef9 mån 04 mar 2013, 21:51
Man lär sej något nytt varje dag (om man Vill)
av Kse ons 06 mar 2013, 19:58
Vad är det för slang? Vet att Gates hade lite problem när dom la tillverkningen i Indien. Bytte ut alla 3/4 slangar i markberedaren och yttergummit sprack som om man hade dragit med rakblad längst slangen efter en sommar.
Man undrar ju hur det ser ut inuti slangarna.
av Kse tor 07 mar 2013, 11:36
Hittaden lite bilder på eländet.
Bilagor