Hej på er alla.
Hoppas det är bra med er. Hade ju sådana planer på att skriva blogginlägg under semestern om vad jag gjorde med min Fiat traktor men ibland räcker inte tiden riktigt till. Men bättre sent än aldrig brukar man ju säga.

Under semestern så reparerade jag min Fiat 80-90 DT och här tänkte jag skriva lite om hur det gick till när jag skulle byta tätningar till sensoraxeln. Det hade börjat läka ganska mycket och jag tycker det är otrevligt med maskiner som lämnar pölar efter sig. Lite ska det ju läka men det får inte gå till överdrift :mrgreen:.
Sensoraxeln sitter i botten av bakaxeln och i den sitter dragarmarna till trepunktslyften och den styr då lyften och justerar den om det behövs tex om det går tungt när man plöjer.


Här sitter tätningarna, kanske lite svårt att se. D


Fick börja med att ta bort skyddet till drivaxeln för att komma åt att tappa ur all olja ur transmissionen. Vissa av pluggarna satt väldigt hårt så man kan ana att oljan inte är bytt på länge. Men nu blir den åtminstone bytt.


Sen var det bara att börja plocka isär dragarmar och stabiliseringsstänger.


Ta lös hitchbryggan. Köpte för några år sedan en MC-lyft på Biltema (säljs på fler ställen) i samband med att jag skulle byta växellåda på en Volvo 240 så den kom väl till pass den här gången. Hitchbryggan är rätt så tung.


Då var hitchbryggan och dess fästanordning borta och här ser ni klumpen som sensoraxeln sitter i. Gick förvånansvärt lätt att ta lös alla bultar. Trodde faktiskt det skulle vara mer problem att skruva isär men det gick väldigt bra.



Även här kom MC-lyften till användning för att ta ner "klumpen". Man kan ana "pinnen" som kommer ner ur traktorkroppen. Den vilar mot en hävstång som påverkas av själva sensoraxeln.


Så, då var den lös. Här i ser ni själva axeln och hävstången. Och det är alltså tätningarna i ytterkant av klumpen som läker.


Då var tätningarna borttagna och även dom bussningar som axeln vilar i. Bussingarna verkade vara i bra skick så dom fick vara kvar.


Skillnaden mellan gamla och nya tätningarna (dom röda)

Tätningarna ligger i en hylsa. Efter rengöring var det bara att montera det igen, bussningen längst in och sen hylsan med tätningen inuti.


Klart att montera.

Men först blev det till att rengöra hitchbryggan och dess fäste.


Olja blandat med jord och damm blir en mysig blanding :mrgreen:


Bara att montera ihop allting igen. Även här kom MC-lyften till användning. Tänkte när jag hade använt den till växellådsbytet att "den här kommer jag aldrig ha nytta av igen" men där hade jag fel.


Då var allt monterat och dags för provkörning. Startade traktorn och lyften gick i topp och ingenting fungerade :shock:. Det gick inte sänka lyften igen och man hörde verkligen hur hydraulpumpen jobbade för fullt. Blev en del funderande innan jag förstod att den där lilla "pinnen" jag pratade om förut som styr lyften hade hamnat lite fel så den lurade systemet att lyfta oberoende av hur jag hade spakarna i hytten.


Var bara att skära sönder en fräsch dunk och tappa ur oljan igen och riva ner skiten och säga som min gamla tekniklärare i högstadiet sa "Gör om, gör rätt" :mrgreen:. Efter att ha varit mer noggrann när jag monterade så fungerar nu trepunktslyften hur bra som helst och det verkar inte läka nånting. Nu får vi hoppas att det föblir tätt även i vinter. Det är ganska drygt att köra runt och droppa olja överallt och hela tiden hålla koll på nivån i transmissionen så det inte blir för lite olja. Men nu ska det fungera, förhoppningsvis.

Tack för den här gången. Kommer mer om traktorn vid nästa bloggtillfälle.

Ha en fortsatt trevlig helg.

3 kommentarer | Läst 336 ggr

Mer om bloggaren

Mikael.O

Medelhuggare

Blev medlem: sön 24 jan 2016, 14:40

En amatörs väg i skogen
En amatörs väg i skogen - dråpligheter och funderingar ur en Ångermanlännings perspektiv

En blogg om en amatörs väg i skogen och om en förhoppning att en dag stå där med egen skog. Men även glimtar ur vardagen och kanske nån fundering då och då. Blir väl mest pladder om timmerbilar och vardagen kring det. Mobilen har man ju med sig överallt och den har ju en kamera så några bilder lär det bli.

Och kommentarer till inläggen blir jag glad av, respons är alltid trevligt :grin:

Kommentarer

av Erre sön 22 sep 2019, 21:15
Bra jobbat. 👍
Håller med dig. Det ska inte rinna en massa olja överallt.
av ananders sön 22 sep 2019, 21:19
Bra skrivet och förklarat. :-bd

Inte kul att riva ner allt igen, men det gick nog lite fortare att göra det andra gången. :grin:
av totte sön 22 sep 2019, 21:39
Väl jobbat! Plocka ner och göra om ingår i den här sortens jobb när det är första gången.