Dags för att plugga, måla och kitta. Massa gamla skruvhål från rostiga skruvar. Bara att plugga allt där det skall sitta skruv, och det mesta där det syns utåt.


Där det var försänkt fick man såga först och sen ta med stämjärn.



Hittade nya hörnjärn som var nästan rätt dimension. Fattades bara ett borrhål i vardera änden, så jag gick åstad och köpte en Bosch PBD 40, hyfsad pelarborr. Blev rätt bra om jag får säga det själv.




Sen såg jag att två av bågarna hade snickeriet som gjort karmarna tagit av 5 mm för att de skulle passa (andra ovanifrån).


Trots det så var innerbågen för stor, så den inte gick fri. Och koppelgångjärnet satt för långt ut.... 🤔

Ringde och mailade och konverserade och till slut förstod vi hur det blivit så. Det var när de gjorde två enkelfönster av ett tvåluftsönster med mittpost. Mittposten är fasad, men karmsidan kunde inte fasas eftersom den måste geras ihop, så då blev det lite knepigt. Snickeriet tog dock på sig detta, jag körde ner fönsterkarmarna igen, de gjorde nya botten- och överstycke som var 5mm längre och limmade på 5mm på bågen som de hyvlat av. All heder åt Steninge snickeri! 👍


Nu blir det ju ganska litet överlapp mellan båge och karm, men tillräckligt för att klämma en väl placerad silikonlist.


Okej, då är det bara att gå på bågarna. Grundade med träolja med aromatiskt lösningsmedel som skulle torka en vecka. Sen var det grundfärg på, där kör jag Flüggers vattenbaserad system för träfasad som jag tycker funkat bra och är trevlig att måla med. Skall bli intressant hur fönstren håller med detta. Sen kommer det roliga/jobbiga: Kitta 16 bågar! Såhär gör jag.

Tryckkitt i falsen (använder linoljekitt!)



På med glaset



Vibrera ned det i kittet med slipmaskin (och tidningspapper)


Klossa där rutan är lite liten. Stor variation i dimension på de gamla glasen. Yttterbågen fick bli det gamla valsade glaset som jag hade till drygt hälften av bågarna. Innerbågen nyare floatglas som är tjockare. Då ser man vågorna utifrån, ger ett fint intryck.


Stifta glasen, så de inte ramlar ut medan kittet torkar.



Fyll på med mer kitt.



Och dra en snygg kittfals! 👍


Så var det klart. Jag använde linoljekittet till att fylla en del sprickor och hål på ytterbågen, främst i nederhörnen.



Sen kommer ett knep jag lärt mig. Borsta över målarkrita. De suger upp alla fläckar av linoljerester från kittningen. Mycket lättare att få det rent sen, och att skrapa färg om det skulle behövas.



Samma på baksidan förstås. Tar 45 minuter till 1 timme per båge.

Alla sexton bågar klara nu, skall vänta 1-2 veckor så kittet torkar.

Tänkte se om jag kunde måla karmarna så länge. Eller fila motorsågen och dra till skogs, nu när det blivit väder äntligen...

5 kommentarer | Läst 682 ggr

Mer om bloggaren

Mangan

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: lör 15 okt 2005, 15:22

Effektivt eller kul?
Jag vill ju inte gå back på min skog, så stora grejer får det stora pojkarna ta hand om. Men röjsåg brukar jag hinna köra, och kanske lite gallring i småbestånd? Har för många hus, och för lite tid. Och så skall jag hinna med att träna 5-6 dagar i veckan också.

Kommentarer

av JensSkoog sön 20 nov 2022, 20:40
Fasan hur duktig du är @Mangan :-bd :-bd
av Hema sön 20 nov 2022, 22:06
Ja, ska man renovera, så är det väl lika bra och göra det ordentligt! Tummen upp!
av totte mån 21 nov 2022, 01:08
Imponerande jobb! Och vad bra av snickeriet, det blir man också riktigt imponerad av.

Riktigt bra borrmaskin det där för måttligt stora arbeten. En vettig stationär borrmaskin är mycket bra att ha, vet inte hur jag skulle klara mig utan bänkborren.
av Mangan mån 21 nov 2022, 10:23
Tackar, tackar. Beställde en burk med 5 kg kitt (265:- ink frakt), och det var precis den räckte till bågen. Trodde det skulle bli över...

Borrmaskinen var OK, tyckte det vibrerade lite ändå. Inte som en gjutjärnspjäs, men bättre än handjagare. Tänkte köra lite metallborr till maskinerna i den också, får se hur det går.

Jag hade säkert en del skuld i att bågarna blev som det blev, ändrade lite hastigt i beställningen. Ett alternativ som.vi diskuterade var att ta av 5 mm även på innerbågen och flytta in koppelgångjärnet 5 mm. Hade nog blivit lättare, men de tog det dyrare alternativet så jag skulle bli nöjd. Lämnade in karmarna halv 9 på vägen ner till Helsingborg, och plockade upp dom kl 17 på vägen hem. Då var de precis klara.
av halvproffs mån 21 nov 2022, 11:28
Håller med övriga, bra jobbat!