Gôtt väder! (forts.)
av Mangan tis 24 mar 2020, 11:09
Det hände så mycket dessa tre dagar, så jag glömde en grej. På lördagen tog jag en lunchpaus inomhus, och ställde traktorn på gården. När det var dags att åka igen så hördes det ett litet "klick" från startmotorn... och inget mer hände.
Efter att ha "klickat" 10 ggr med samma resultat - skam den som ger sig! - började jag dra mig till minnes att detta hänt tidigare. Då var det glapp i polskon. OK, kände lite på kablarna vid batteriet och startmotorn, nej de satt ordentligt fast. "Klickade" några gånger till bara för att, försökte även rucka på traktorn ifall det skulle hjälpa.
Eftersom jag har en hjälpstart (li-ion batteri), så prövade jag med den på. Klickade lika mycket då.
Suck. Lite desperat letade jag upp smärgelduk och batteripolsfett som jag hade köpt för länge sedan, och gick igenom polskorna vid batteriet, samt anslutning plus och minus vid startmotorn. Batteriet är bara jordat i startmotorn, och den kopplingen hade jag inte rört innan. Kollade lite vid huvudbrytaren också, där såg det fint ut och orkade inte skruva där. Provdrog för att känna att det inte var glapp.
Vred på tändningen, och motorn rusade igång! Har nog aldrig gått så lätt att dra runt som nu. Okej, motorn var varm och det var plusgrader ute, men i alla fall. Hoppas nu jag slipper dra fram hjälpstarten när det är kallt.
Har hört lite blandat om det är bra eller dåligt med fett på polerna, och om man skall ha de på före eller efter man kopplar Jag hade före, och just nu funkar det bra. Den som lever får se!
Efter att ha "klickat" 10 ggr med samma resultat - skam den som ger sig! - började jag dra mig till minnes att detta hänt tidigare. Då var det glapp i polskon. OK, kände lite på kablarna vid batteriet och startmotorn, nej de satt ordentligt fast. "Klickade" några gånger till bara för att, försökte även rucka på traktorn ifall det skulle hjälpa.
Eftersom jag har en hjälpstart (li-ion batteri), så prövade jag med den på. Klickade lika mycket då.
Suck. Lite desperat letade jag upp smärgelduk och batteripolsfett som jag hade köpt för länge sedan, och gick igenom polskorna vid batteriet, samt anslutning plus och minus vid startmotorn. Batteriet är bara jordat i startmotorn, och den kopplingen hade jag inte rört innan. Kollade lite vid huvudbrytaren också, där såg det fint ut och orkade inte skruva där. Provdrog för att känna att det inte var glapp.
Vred på tändningen, och motorn rusade igång! Har nog aldrig gått så lätt att dra runt som nu. Okej, motorn var varm och det var plusgrader ute, men i alla fall. Hoppas nu jag slipper dra fram hjälpstarten när det är kallt.
Har hört lite blandat om det är bra eller dåligt med fett på polerna, och om man skall ha de på före eller efter man kopplar Jag hade före, och just nu funkar det bra. Den som lever får se!
1 kommentar | Läst 865 ggr