Börjar bli brått - och vad händer då?
av Mangan tis 03 mar 2020, 19:59
Två dagar med fruset trodde jag att det skulle bli torsdag/fredag. -8 på morgonen när jag åkte till skogs, men sen framåt dagen var det några plusgrader så snön smälte och det blev mjukt. Blä.
En hel del spännande saker inträffade också. Började med att jag körde ut det sista björken, blev ett halvt lass.
Tänkte jag skulle lägga på tre stockar från vindfälle som var på vägen, sagt och gjort gick efter att tag.
Och 10 minuter senare såg det ut så här!
En tidigare lagning av undertecknad hade släppt , och staken ramlade av. Med stor sannolikhet hade en av stockarna kommit i rörelse och slagit av staken. Det blir bra hävarm när man kör timmer, brukar därför ha de på halv stång.
Tråkigt, tråkigt, särskilt när vädret var så pass bra ändå. Men inte ge tappt, bara att bita ihop och försöka lösa detta. Lastade av hälften, och kunde köra fram och lasta av resten av lasset vid avlägget i alla fall. När jag lastade av hände denna skojiga grej, det var nytt för mig!
Kroken som jag fäster saxen i hade även fäst i handtaget tilt saxen. Fick skruva upp schaklet för att lösa det.
Så hem till "Blå Hallen" då för att laga.
Idag var hallen ovanligt blå, så det var bra på sitt sätt. Visade sig att jag hade tur med alla nödiga verktyg på plats: Vinkelslip (med dåliga ögonskydd), slägga, svets (med både tråd och gas som funkade hjälpligt), svetshjälm, svetstång och svetsoverall (som jag använder som mekoverall, perfekt på vintern för den är tjock!). Det enda jag saknade var svetshandskar, men det klarade sig bra med ett vanligt par.
Eftersom jag egentligen inte kan svetsa - och dessutom bara har en MAG - tänkte jag göra det lite lättare för mig så att jag slapp svetsa under-upp.
Gick relativt enkelt att fixa med vajerkranen, men vajern tog stryk när jag kopplade den runt ramen. Borde haft en stropp emellan.
Ja, men det gick väl ganska bra ändå? Höll några lass i alla fall, sen får vi se. Tyckte jag fick till någon fog ganska bra, men andra ganska dåligt. Svårt att se med svetshjälmen är lite för mörk? Ser bara smältan, och inte det som är runt om. Tog inte allt för många timmar, så hann ett varv till. Upptäckte då såklart att jag hade missat ett halvt lass björk i gallringen, hade jag sett det så hade jag fått fullt lass, och inte kört timmer ovanpå, och inte haft sönder kärran! Plockade upp det avlastade också på vägen hem, så var den dagen klar.
Nästa dag hände inget speciellt vad jag kom på. Hann bara tre lass barr, vilket jag tyckte var väldigt lite. Kanske för trött sen dagen innan. En bild orkade jag ta i alla fall.
Björk är mycket snabbare att hugga, men barr är mycket lättare att vinscha o lasta. Raka bitar gör lastningen bekväm.
Det bästa av allt var ändå att jag inte någon gång under tiden tappade sugen eller var nära att ge upp. Utan bara fundera på vad nästa steg är, och hur jag skulle lösa uppkomna problem. Var väl inte direkt glad, men ändå optimistisk. Tror det var vädret?
Var nästan på väg att köpa en pinnsvets, men skall se om jag kan få igång 3-fas svetstransformatorn som står i mitt garage istället (ESAB LHE 170). Har inte svetsat med pinne sedan några tappra försök i gymnasiet, så det hade kanske inte blivit bättre ändå. Har ändå blvit lite sugen på att lära mig pinne, så man kan få ihop lite rejäla konstruktioner om man kommer på något smart...
Just nu är planen att fortsätta med vajerkran, och se hur långt jag kan ta det. Blev så när jag funderat på varför jag över huvud taget jobbar i skogen.
En tanke jag har vore om man kunde få på en elmotor på kraftuttaget. Slapp man ha dieseln igång när man lastar, enklare att kontrollera vinschen och ev också kunna flytta traktorn några meter med det drivhjulsberoende uttaget som man kör "baklänges". Och så dieselmotor fram och tillbaka till avlägg? Dragkraft ett ton och hastighet 1 m/s ger 10 kW, men kanske man kan klara sig med hälften. Ett 48V system som finns färdigt för typ golfbilar, och så ett par batterier fram i traktorn som motvikt...
Nåja, mars ut har jag på mig med vindfällen, och vädret är ju som det är. Det kommer bli ännu djupare körspår.
En hel del spännande saker inträffade också. Började med att jag körde ut det sista björken, blev ett halvt lass.
Tänkte jag skulle lägga på tre stockar från vindfälle som var på vägen, sagt och gjort gick efter att tag.
Och 10 minuter senare såg det ut så här!
En tidigare lagning av undertecknad hade släppt , och staken ramlade av. Med stor sannolikhet hade en av stockarna kommit i rörelse och slagit av staken. Det blir bra hävarm när man kör timmer, brukar därför ha de på halv stång.
Tråkigt, tråkigt, särskilt när vädret var så pass bra ändå. Men inte ge tappt, bara att bita ihop och försöka lösa detta. Lastade av hälften, och kunde köra fram och lasta av resten av lasset vid avlägget i alla fall. När jag lastade av hände denna skojiga grej, det var nytt för mig!
Kroken som jag fäster saxen i hade även fäst i handtaget tilt saxen. Fick skruva upp schaklet för att lösa det.
Så hem till "Blå Hallen" då för att laga.
Idag var hallen ovanligt blå, så det var bra på sitt sätt. Visade sig att jag hade tur med alla nödiga verktyg på plats: Vinkelslip (med dåliga ögonskydd), slägga, svets (med både tråd och gas som funkade hjälpligt), svetshjälm, svetstång och svetsoverall (som jag använder som mekoverall, perfekt på vintern för den är tjock!). Det enda jag saknade var svetshandskar, men det klarade sig bra med ett vanligt par.
Eftersom jag egentligen inte kan svetsa - och dessutom bara har en MAG - tänkte jag göra det lite lättare för mig så att jag slapp svetsa under-upp.
Gick relativt enkelt att fixa med vajerkranen, men vajern tog stryk när jag kopplade den runt ramen. Borde haft en stropp emellan.
Ja, men det gick väl ganska bra ändå? Höll några lass i alla fall, sen får vi se. Tyckte jag fick till någon fog ganska bra, men andra ganska dåligt. Svårt att se med svetshjälmen är lite för mörk? Ser bara smältan, och inte det som är runt om. Tog inte allt för många timmar, så hann ett varv till. Upptäckte då såklart att jag hade missat ett halvt lass björk i gallringen, hade jag sett det så hade jag fått fullt lass, och inte kört timmer ovanpå, och inte haft sönder kärran! Plockade upp det avlastade också på vägen hem, så var den dagen klar.
Nästa dag hände inget speciellt vad jag kom på. Hann bara tre lass barr, vilket jag tyckte var väldigt lite. Kanske för trött sen dagen innan. En bild orkade jag ta i alla fall.
Björk är mycket snabbare att hugga, men barr är mycket lättare att vinscha o lasta. Raka bitar gör lastningen bekväm.
Det bästa av allt var ändå att jag inte någon gång under tiden tappade sugen eller var nära att ge upp. Utan bara fundera på vad nästa steg är, och hur jag skulle lösa uppkomna problem. Var väl inte direkt glad, men ändå optimistisk. Tror det var vädret?
Var nästan på väg att köpa en pinnsvets, men skall se om jag kan få igång 3-fas svetstransformatorn som står i mitt garage istället (ESAB LHE 170). Har inte svetsat med pinne sedan några tappra försök i gymnasiet, så det hade kanske inte blivit bättre ändå. Har ändå blvit lite sugen på att lära mig pinne, så man kan få ihop lite rejäla konstruktioner om man kommer på något smart...
Just nu är planen att fortsätta med vajerkran, och se hur långt jag kan ta det. Blev så när jag funderat på varför jag över huvud taget jobbar i skogen.
En tanke jag har vore om man kunde få på en elmotor på kraftuttaget. Slapp man ha dieseln igång när man lastar, enklare att kontrollera vinschen och ev också kunna flytta traktorn några meter med det drivhjulsberoende uttaget som man kör "baklänges". Och så dieselmotor fram och tillbaka till avlägg? Dragkraft ett ton och hastighet 1 m/s ger 10 kW, men kanske man kan klara sig med hälften. Ett 48V system som finns färdigt för typ golfbilar, och så ett par batterier fram i traktorn som motvikt...
Nåja, mars ut har jag på mig med vindfällen, och vädret är ju som det är. Det kommer bli ännu djupare körspår.
17 kommentarer | Läst 10653 ggr